Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av ny gitar


Eddy

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ikkje vore innom her på nokre år, så må vel fyrst hilse på gamle bekjente.

Elles er det slik at eg held på med å spele inn nokre greier, og tenkte at eg skulle plukke med meg ein ny gitar når eg fyrst var i gang.

Budsjettet stoppar på 10K.

Har ein SG og ein meksikansk strat frå før, derav eg strengt tatt ikkje kan fordra SG-gitaren. Halsen er alt for tjukk for min smak. Forøvrig er eg ein stor fan av LP-gitarar, men tenkte eg må ha noko med smal hals. Slik sett ser ESP Eclipse og LTD EC-1000 kjekke ut frå mitt standpunkt. Ein 7-strengar hadde og vore moro, så eg har kikka litt på Schecter sine C-gitarar, men det er vel kanskje floyd på slike ting? Likar å bruke ein god del forskjellige tunings, så det blir i så fall uaktuelt for meg.

Er det nokon som har erfaringar med forskjellar mellom ESP og LTD her? Vil tru byggekvalitet er ein ting, men spelbarhet er det viktigaste for meg. Begge har vel tynne halsar som eg har forstått det. Prisen er det og sjølvsagt ein god del forskjell på, så viss eg skal bruke 9K på ein esp i staden for 5 på ein ltd, bør det jo vere ein viss forskjell.

Nokon som har eit innspel?

Edit: evt. plukke med meg ein av disse: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51923097&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51923673&searchclickthrough=true

Greie prisar på flotte gitarar, men syns likevel det hadde vore kjekkare med ein lp-type. Vil sjølvsagt ta til fornuft viss disse på finn er voldsomt mykje betre.

Spelar forresten mest metall, men litt blues her og der. EMG verkar jo som greie ifht det.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51102473&searchclickthrough=true&searchQuery=gibson%20les%20paul denne kan eg vel kanskje strekke meg til, men er usikker på kor tynn halsen faktisk er. Har som sagt ein meksikansk fender strat, som eg syns er glimrande(kan finne link til eksakt modell i kveldinga). Vil ein 60s hals vere det same?

Endret av Eddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne deg mye dugelig til 10 lapper ifht det du ser etter. Jeg ville kanskje forsøkt å finne meg en LTD EC-1000 som imo gir deg mer for pengene enn det en ESP EC gjør. Spillmessig så kan jeg ikke si at det er så mye som skiller de med et godt oppsett.

Schecter kan du få med string-through og fast stol i tillegg til FR, så du burde absolutt ta en titt på de om det er det du har lyst på.

Når det gjelder Mayones, så har jeg ikke prøvd en personlig, men jeg har vel heller aldri hørt et vondt ord om en heller. Sitter vel en SH-2/TB-4-combo i den du har linket inn, og burde være innenfor landet du sikter etter.

Slim taper er vel noe feitere enn en standard strat hals, men det er ikke store forskjellen. Beste du kan gjøre for å se om det passer deg er jo å prøve en som har det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne deg mye dugelig til 10 lapper ifht det du ser etter. Jeg ville kanskje forsøkt å finne meg en LTD EC-1000 som imo gir deg mer for pengene enn det en ESP EC gjør. Spillmessig så kan jeg ikke si at det er så mye som skiller de med et godt oppsett.

Schecter kan du få med string-through og fast stol i tillegg til FR, så du burde absolutt ta en titt på de om det er det du har lyst på.

Når det gjelder Mayones, så har jeg ikke prøvd en personlig, men jeg har vel heller aldri hørt et vondt ord om en heller. Sitter vel en SH-2/TB-4-combo i den du har linket inn, og burde være innenfor landet du sikter etter.

Slim taper er vel noe feitere enn en standard strat hals, men det er ikke store forskjellen. Beste du kan gjøre for å se om det passer deg er jo å prøve en som har det. :)

Takk for svar! Då trur eg nok det er LTD som tar leiinga i nominasjonskampen her.

Er dette noko å ha? http://www.instrumentbutikken.no/gitarer-utstyr/gitarer-bass/ltd/ltd-ec-407-sws-el-gitar-emg.html

Har ikkje høyrt om denne forhandlaren før, men ser der er ein til 6K på finn og. Er jo litt kjedeleg med kvit gitar utan gullhardware, men så viktig er det vel ikkje.

Endret av Eddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent personlig ville jeg ikke gått for noe under 1000-serien om jeg skulle på LTD, men det får jo bli opp til deg hva du velger å gjøre. Ville uansett ha prøvd før kjøp, om du har anledning til det.

Er det sjustrenger som er målet?

Edit: Lagt ved noen annonser jeg fant i farta. Bare for å avklare; jeg har ingenting med salget av disse å gjøre, og kjenner heller ikke de som har det.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51287588&searchclickthrough=true&searchQuery=ESP

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51173821&searchclickthrough=true&searchQuery=ESP

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent personlig ville jeg ikke gått for noe under 1000-serien om jeg skulle på LTD, men det får jo bli opp til deg hva du velger å gjøre. Ville uansett ha prøvd før kjøp, om du har anledning til det.

Er det sjustrenger som er målet?

Nja, har ikkje noko spesielt behov for sjustrengar, er vel bare noko ein ikkje har. Då blir det ein deluxe ec-1000 trur eg, viss det ikkje kjem nokon andre innvendingar. Set pris på hjelpa!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle modeller fra Schecter har riktignok en greit tykk hals. Hvis du er ute etter en slank hals, så er det best å holde seg unna.

Jeg har hatt en Hellraiser C7 med fast stol og string through. Det var en god gitar, men jeg syns at halsen ble litt vel tykk for en 7-strenger. Syns jeg som liker tykkere hals på 6-strengere.. Det er kun de nyeste Schecter som har slank hals.

Har nå en Blackjack ATX C1, og denne liker jeg veldig godt. En av de beste kjøpene jeg har hatt. Den har tykkere hals enn en Eclipse, men jeg liker ATX mye bedre enn alle Eclipse og EC-1000 jeg har spilt på. Når det er sagt, så er EC-1000 også en fantastisk god gitar for pengene. Slank hals, god kvalitet og bra lyd. Jeg merket personlig ikke forskjell i kvalitet eller lyd på en EC-1000 og Eclipse når jeg A/B-testet dem. Begge var gode gitarer, men den ene var mye billigere bare..

Hadde jeg hatt 4-6k budsjett, ville jeg kjøpt en brukt Blackjack ATX eller en EC-1000 med gripebrett av ebony.

Hadde jeg hatt 10k så hadde jeg sett på Mayones, PRS og andre high end gitarer.

Til 10k kan du også finne deg en brukt EC-1000 og i tillegg kjøpe deg en brukt Ibanez RG1527. Den har trem, men jeg stemte sjeldent min 7strenger ned..

Du lister svært mange forskjellige gitarer da, du må selv finne ut hva du er ute etter :P Både mtp utseende og specs. De fleste gitarene du nevner her er gode gitarer. Det som skiller dem er smak og behag.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.