Web Analytics
Jump to content

Multieffekt og forsterker

extol
 Share

Recommended Posts

På grunn av lite live spilling for tia har jeg kvittet meg med Axe-Fxen og gått over på et enklere og billigere oppsett.

Forsterker er en Blackstar Ht-5, som jeg synes har 2 kanaler som låter bra på hjemmevolum. Trenger jeg mer volum på en gig kan den mikkes.

For å gjøre det enkelt har jeg landet på en multieffekt i loopen på forsterkeren til effekter,for å få brukt vrengkanalen på Blackstaren.

Nå bruker jeg et Nova system som jeg synes låter tipp topp på enkle effekter, men jeg skulle gjerne hatt noe som kunne gitt meg litt mer drøye effekter samt innebygget looper.

I tillegg hadde det vært fint å ha en boks med forsterkersimulering, så jeg kan droppe forsterkeren helt hvis situasjonen tilsier det.

Features en ny boks MÅ ha:

Gode effekter som er lette å tweake og som låter bra

God bypass og lite farging av amptone

Mulighet til å slå av forsterkersimulering og brukes i stombox mode

Looper

Mulighet for expr pedal

God byggekvalitet

tap tempo

Features som teller som pluss:

Intuitiv i bruk og enkle menyer

Gode forsterkersimuleringer, slik at jeg kan bruke boksen rett i bordet/hodetelefoner ved behov

Expr pedal

Trommespor til øving

Aux in

Låte bra til kassegitar

Mulighet for 4 kabelmetode

Foreløpig shortlist inneholder: Zoom G3x/G5, Boss Gt-100/Gt-10/Me-25, Digitech Rp-500/Rp-1000, Pod Hd

Noen som har erfaring med de forskjellige alternativene mine, evt har andre jeg bør vurdere?

Edited by extol

Jeg har GT-100, og er godt fornøyd! Må sies at jeg har brukt GT-6 og GT-10 tidligere, og har blitt vant med Boss sitt user interface.....

GT-100 har ikke mulighet for trommespor

Forsterkersimuleringene kan vel diskuteres om de er gode nok... Jeg er fornøyd!

Intuitiv og enkle menyer? Nei, er ikke så sikker på det, krever litt arbeid før man behersker det, det er jo millioner av muligheter på det brettet!

Sjekk ut Boss ME-80. Den har det meste du etterspør.

http://www.rolandconnect.com/product.php?p=me-80

Har hatt både GT-10 og ME-70 siste årene. GTen ble jeg aldri venn med, ble for mye å forholde seg til og vanskelig å finne gode lyder. ME-70en fungerte fra dag en. Med tanke på at ME-80 er en forbedret utgave av 70en så ville jeg gått for en slik.

Jo, de har looper. :)

Det har de jammen... :wacko: Den får være med i vurderinga den også da :)

Utrolig at jeg glemte det egentlig, som har hatt en m9 for et par år siden. Har hatt flere dingser fra Line 6, men synes at det fort låter veldig sterilt. Mulig at jeg ikke har skrudd nok på det...

Ellers synes jeg kanskje Zoom G3/5, Digitech Rp500/1000 og Boss Me-80 ser mest interessant ut på papiret, men ønsker gjerne input på lydkvalitet. Gjerne opp mot de andre hvis du har prøvd flere

Har stort sett brukt G3-en min clean sammen med kassegitar, og hatt den som kombinert multistompboks/ DI. Synes modulasjonsefektene og delay.. osv er helt kurante. Hvor god den er på hi-gain rett i pulten tør jeg ikke svare på... Synes kanskje at vrengefektene stacker dårlig - dvs hvis jeg har funnet en okey lyd på en av ampmodellene, så funker det ofte dårlig hvis jeg slenger på en overdrive/fuzz - i motsetning til hva det gjør i "virkeligheten"... Men har ikke brukt så voldsomt med tid på å skru sånn lyd på denne.

Ellers synes jeg G3 er en kanon hjemmedings med looper (som kanskje kunne hatt LITT lengre opptakstid..), rytmeseksjon (med et hederlig utvalg) og den er enkel å bruke. G5 har visst et 12ax7 rør innebygd - kan hende at den låter bedre enn G3.

Sjekk ut Boss ME-80. Den har det meste du etterspør.

http://www.rolandconnect.com/product.php?p=me-80

Har hatt både GT-10 og ME-70 siste årene. GTen ble jeg aldri venn med, ble for mye å forholde seg til og vanskelig å finne gode lyder. ME-70en fungerte fra dag en. Med tanke på at ME-80 er en forbedret utgave av 70en så ville jeg gått for en slik.

Problemet med ME brettene er at de ikke har eff. loop, så 4 kabel metoden blir utelukket. Jeg går ut i fra at du vil bruke 4 kabelmetoden for å kunne bruke ampvreng og "dele opp brettet" foran og etter preamp.

Edited by jonta

Som nevnt over er 4 kabel metoden noe som kan være fint å ha på enheten. Jeg har ingen planer om å bruke det i oppsettet mitt i nærmeste framtid, så det er ikke noe must at brettet funker med 4 kabel. Det viktigste for meg er kvaliteten på effektene som skal i ampens effektsløyfe, looper i brettet og at det fins litt mer whacky effekter enn det jeg har i nova system

Som nevnt over er 4 kabel metoden noe som kan være fint å ha på enheten. Jeg har ingen planer om å bruke det i oppsettet mitt i nærmeste framtid, så det er ikke noe must at brettet funker med 4 kabel. Det viktigste for meg er kvaliteten på effektene som skal i ampens effektsløyfe, looper i brettet og at det fins litt mer whacky effekter enn det jeg har i nova system

Ikke noe særlig å ha wah og compressor i eff sløfa på ampen da, synes da jeg..