Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Penger, penger og penger ...


juzzizhow

Anbefalte innlegg

Har noen sagt det ikke er greit å tjene en slant eller at det forventes at man spiller gratis???

Den tipskoppen syns jag høres ut som en god ide!

Kan noen ellers nevne en an hobby der man kan "kreve/forvente" at arrangøren dekker utgiftene?

Nei, det var ikke rettet mot deg - beklager. Det er en holdning jeg møter oftere enn jeg ønsker, så jeg leste nok litt mye inn det du skrev.

Du har et poeng i at det ikke er spesielt mange hobbyer der arrangøren dekker utgifter, men det er en vesentlig forskjell her. Idrettslag, frimerkeklubber, korps, kor, rallycrossklubber, MC-klubber, modellflyklubber, historielag, etc. har alle en ting til felles - de er organiserte fellesskap der hver enkelt kan bidra med litt (kontigent og dugnad et par ganger i året) som skaper mye. Jeg sang i et kor som arrangerer basar en gang årlig, og drar inn flere titalls tusen. I tillegg kan man som frivillig organisasjon søke støtte fra diverse tilskuddsordninger og lettere akseptere sponsing.

Vi er alle klare over at det ligger mye tid, energi og penger bak en konsert - og det er ikke for mye forlangt å be om betaling. Særlig hvis man involverer lyd og lys. Det er vi vel alle enige om?

Spørsmålet er hvor mye man skal ta seg betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen ellers nevne en an hobby der man kan "kreve/forvente" at arrangøren dekker utgiftene?

Det finns mange som lever helt eller delvis av det som i utgangspunktet er/var en hobby.

Min musikkhobby driver jeg med hjemme, på øvingsrommet og på spillejobber.

Hvis folk er villige til å betale penger for å komme og se på konserter jeg er med i,

så vil jeg ha min del av det folk betaler, selv om jeg er amatør.

Ser ingen grunn til at arrangør skal sitte igjen med alle pengene for seg selv.

En som har maling som hobby forventer nok også å få noe igjen hvis bildene hans selges på en utstilling som noen andre arrangerer.

En skribent som leverer materiale som blir utgitt og som andre tjener penger på forventer nok også å få betalt, selv om skrivingen er en hobby.

Det samme gjelder nok for veldig mange som har kunstnerisk virke som hobby. Men kanskje ikke for så mange revisorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye man tjener på å gi ut en skive i Norge? Utgir man en bok er vel standardhonoraret 80k pluss en liten andel av salg.

Altså, selvfølgelig handler ikke kunst om å tjene penger. Kunst er til en viss grad idealisme. Og sånn kan samfunnet tjene penger på kunst uten å gi mye tilbake til skaperen. Jeg skulle jo ønske at vi levde i et samfunn hvor kunstner var et yrke på lik linje med lærer eller vaktmester, men det er kanskje naivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ... hva hvis dere aldrig hadde fått ett øre før å spille ute, hadde dere fortsatt spillt ute da ? eller hadde dere solgt gitarene og tatt opp f.eks fluefiske :) ?

Innser (etter å ha lest en litt småfurten kommentar i "Dagens småprat") at jeg ikke har svart på dette spørsmålet.

Svaret er:

Ja. Jeg hadde fortsatt å spille ute. Fisker kun med sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg følt meg grovt unytta, slik at andre tjente mye på jobben jeg gjorde gratis, så hadde jeg slutta å spille ute.

Det har ikke noe med at gleden, eller ønsket om å spille ute mangler.

Det har med å gjøre å bli utnytta og stemplet som verdiløs mens andre tjener penger på deg.

Da hadde jeg heller brukt tiden i et øvingsrom sammen med gode kompiser og øva in fete låter og jobba med innspilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med musikk som hobby, spiller i band og lit studiojobbing kor revy o.l. Noe av dette er av ren veldedighet for å støtte opp om lokal kultur. I bandsammenheng spiller vi aldrig gratis og sier nei til dem som ikke vil betale prisen vi vil ha. Vi er i den situasjonen at vi kunne spilt hver helg om vi hadde villet. Det blir en bra slump i året, og det gjør at jeg stort sett kan skaffe meg det utstyret og de gitarene jeg ønsker. Om jeg ikke hadde tjent penger så hadde jeg solgt unna lit tenker jeg.. men kommer aldrig til å slutte som hobbymusiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det generelt er en uting i Norge at man strør om seg med penger til tekniske leverandører som den største selvfølgelighet, mens de som står på scena bare skal være glad for at de får lov til å vise seg frem. Tar aldri på meg gratisjobber, med mindre det er snakk om vennetjenester, eller noe som virker jækla moro, men er umulig å tjene penger på.

Klart, skal man prøve å komme seg frem i verden med et band må en jo regne med å spille en god del for døra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.