Web Analytics
Jump to content

Penger, penger og penger ...


juzzizhow
 Share

Recommended Posts

Hyra, pengeproblemer og MFOs minstesatser før musikere er jo diskutert her og på andre foraer på verdensveven ...

Men ... hva hvis dere aldrig hadde fått ett øre før å spille ute, hadde dere fortsatt spillt ute da ? eller hadde dere solgt gitarene og tatt opp f.eks fluefiske :) ?

Jag jobber 7-3 mandag-fredag og har OK betalt, og ser på musikken som en ren hobby.

Syns også det er helt greit og spille ute gratis !

Edited by juzzizhow
Link to comment
Share on other sites

Og hvis du aldrig fått ett øre før å spille ute, hadde du da lagt gitarene på hylla ?

Og jag mener selvf. at JAG syns det er greit å spille gratis da jag får lov/mulighet til det.

Skulle jag ha dårlig samvittighet før det ?

Edited by juzzizhow
Link to comment
Share on other sites

På ingen måte, og jeg hadde sikkert hatt det like moro, gitt at jeg fortsatt hadde den inntekten jeg har per dags dato har i den jobben jeg er i.

Det snakkes om å forsøke og få en liten norgesturné med Baardsen & Co i mars/april til neste år. Forhåpentligvis er det snakk om såpass med jobber at jeg må ta ut litt ulønnet permisjon på jobben, men det kan jeg ikke gjøre om spillehyra er vesentlig lavere enn om jeg skulle takket nei til turné og lagt den drømmen på hylla. Noe jeg altså må gjøre om vi ikke får betalt nok...

..., men nå drar jeg det i retning av å leve av spillingen, og da er jo ikke problemstillingen din aktuell lenger. :)

Jeg hadde nok ikke gitt opp spillingen, nei.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg spiller egne låter i mitt eget band så har jeg ikke noe imot å spille gratis, men coverband type bryllup, BU-fest, dans og slike ting? Aldri i verden. Da sitter jeg heller hjemme med gitaren i fanget og ølen i hånda! Nå skal det sies at vi sjelden får så mye som 4 lapper hver etter en jobb, siden vi ofte har med innleid PA og lydmann, men det skal være verdt bryet, hvis ikke sier vi nei til jobben. Spiller i et par cover-prosjekter, og alle har heldigvis noenlunde samme holdning som meg.

Link to comment
Share on other sites

Musikk er kunst. Idag lever de færreste kunstnere i Norge av kunsten sin. Jeg synes jo det er litt kjipt, men sånn er det.

Men såklart har jeg ikke noe imot å spille musikken min gratis. Jeg legger den ut gratis på nettet, og forventer ikke å tjene noe på det. Det viktigste for meg er at folk kan høre på den. Men det er kanskje bare en holdning jeg har fått plantet i meg fordi "man tjener ikke på å være musiker".

Edited by Eivind August
Link to comment
Share on other sites

De siste årene har jeg stort sett vært nødt til å friste med gratis børst for å få folk til å møte opp. Det sier vel sitt om både det ene og det andre.

Det er jo mange som har glede av å spille på et instrument. For en del av oss er det å opptre en del av det.
Noen synger i kor, andre spiller i korps, og så videre. De færreste som driver med musikk tjener noe på det. Det er litt av problemet, de som hører på, er vant med at det koster ganske lite, eller ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller i et oppadstormende band, og hadde de som hyra oss inn for å spille gratis visst hvor mye penger vi legger inn i musikken, uke etter uke, måned etter måned, så hadde de nok med glede betalt oss en liten slant med penger. Når man spiller i et band, og blir hyra inn for å spille, er det ikke bare musikken man betaler for. Det er blant annet: transport, utstyr, vilje, svette og tårer. til og med blod noen ganger.
jeg som spiller i et band der ingen har billappen, må ty til alternative transportmetoder. Jeg har heldigvis lett motoryskkel, men det kan diskuteres hvor behagelig det er å kjøre det på kvelden nå.

Når jeg ikke kan kjøre, må jeg enten ta tog, eller buss. prisene er sjokkerende. Jeg betalte her om dagen 50 kr for en billett fra stange til hamar. Dette er en busstur på ca 10 min. Tullete? ja

Henrik rant: Over

Link to comment
Share on other sites

Har bestandig vært amatør, men syns det er rart hvis alle unntatt musikerne skal tjene penger på musikk som blir spilt.

Derfor har jeg bestandig prøvd å sørge for god betaling til musikere der hvor det er penger i omløp.

Der hvor det ikke er penger i omløp har jeg ofte spilt gratis, eller bare for dekning av egne utgifter.

Dessverre er det mange musikere som spiller gratis eller for gratis drikke, mens andre casher inn store beløp.

De er ikke med på å gjøre det enklere for musikere å kreve sin del av overskudd de er med på å skape.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et godt poeng.

Javel ... En musiker som spiller gratis eller for gratis drikke må enten skaffe seg et jobb eller ta in på en klinikk ... Og da er han ikke lenger musiker.

Musiker : "profesjonell musikant" ! :)

Amatør (av fransk amateur, «en som elsker», fra latin amare (verb) og amator (substantiv) betegner en person som gjør noe fordi en liker – eller elsker – å gjøre det. Dette til forskjell fra en profesjonell, eller en som ønsker å bli profesjonell, som gjør noe med det formålet å tjene på det.

Link to comment
Share on other sites

Gjør dette alle profesjonelle musikere som elsker det de driver på med til amatører?

Det som er en stor fordel med å være amatør er at man kan velge å gjøre bare det man har lyst til.

Men jeg tenker også så positivt at jeg tror at mange musikere både gjør noe de liker å gjøre og at de også tjener penger på det.

Link to comment
Share on other sites

Når ble det galt å tjene noen slanter på det man elsker? Jeg synes det er rart å si at dersom man elsker og brenner for noe, så forventes det nesten at man skal gjøre det gratis - fordi "jeg hadde gjort det uansett".

Ingen hadde sluttet å drive med musikk selv om det ikke ble penger ut av det. Med tanke på utstyrsparken til mange av oss, har vel de fleste gått noe i minus så langt.

Jeg tror at dersom alle - ungdomsband, hobbymusikere, dritdårlige coverband, støyimprovisatører, folkemusikere, etc. - hadde tatt litt betalt, eller satt frem en tipskopp, så hadde vi sendt signaler til resten av befolkningen om at det er greit å betale litt for musikken. Og dersom en arrangør tjener penger på musikken din, synes jeg at du skal kreve betaling i tilsvarende grad, eller pakke gitaren å dra hjem - med mindre du selv vil at inntektene skal havne hos andre enn deg selv (f.eks. veldedighetskonserter, korpskonserter).

(Unntaket er selvfølgelig musikk som allerede er støttet, slik som UKM, kulturskoleforestillinger, etc.).

Edited by PerA
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
    • Fikk filt til nut i dag, tester ut filer til spor jeg fikk kjøpt av en velvillig forumitt🙂 samme type filer som jeg har lånt av en kjenning tidligere. Setup er ikke 100 prosent foreløpig, men den er godt spillbar nå.det gjenstår stort sett bare elektronikken på denne nå.edit, må mere filing på den nuten
    • Har sett en god del forskjellige slike sider i det siste. Man må jo være komplett idiot for å gå på noe sånt.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.