Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Penger, penger og penger ...


juzzizhow

Anbefalte innlegg

Hyra, pengeproblemer og MFOs minstesatser før musikere er jo diskutert her og på andre foraer på verdensveven ...

Men ... hva hvis dere aldrig hadde fått ett øre før å spille ute, hadde dere fortsatt spillt ute da ? eller hadde dere solgt gitarene og tatt opp f.eks fluefiske :) ?

Jag jobber 7-3 mandag-fredag og har OK betalt, og ser på musikken som en ren hobby.

Syns også det er helt greit og spille ute gratis !

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du aldrig fått ett øre før å spille ute, hadde du da lagt gitarene på hylla ?

Og jag mener selvf. at JAG syns det er greit å spille gratis da jag får lov/mulighet til det.

Skulle jag ha dårlig samvittighet før det ?

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte, og jeg hadde sikkert hatt det like moro, gitt at jeg fortsatt hadde den inntekten jeg har per dags dato har i den jobben jeg er i.

Det snakkes om å forsøke og få en liten norgesturné med Baardsen & Co i mars/april til neste år. Forhåpentligvis er det snakk om såpass med jobber at jeg må ta ut litt ulønnet permisjon på jobben, men det kan jeg ikke gjøre om spillehyra er vesentlig lavere enn om jeg skulle takket nei til turné og lagt den drømmen på hylla. Noe jeg altså må gjøre om vi ikke får betalt nok...

..., men nå drar jeg det i retning av å leve av spillingen, og da er jo ikke problemstillingen din aktuell lenger. :)

Jeg hadde nok ikke gitt opp spillingen, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spiller egne låter i mitt eget band så har jeg ikke noe imot å spille gratis, men coverband type bryllup, BU-fest, dans og slike ting? Aldri i verden. Da sitter jeg heller hjemme med gitaren i fanget og ølen i hånda! Nå skal det sies at vi sjelden får så mye som 4 lapper hver etter en jobb, siden vi ofte har med innleid PA og lydmann, men det skal være verdt bryet, hvis ikke sier vi nei til jobben. Spiller i et par cover-prosjekter, og alle har heldigvis noenlunde samme holdning som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk er kunst. Idag lever de færreste kunstnere i Norge av kunsten sin. Jeg synes jo det er litt kjipt, men sånn er det.

Men såklart har jeg ikke noe imot å spille musikken min gratis. Jeg legger den ut gratis på nettet, og forventer ikke å tjene noe på det. Det viktigste for meg er at folk kan høre på den. Men det er kanskje bare en holdning jeg har fått plantet i meg fordi "man tjener ikke på å være musiker".

Endret av Eivind August
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har jeg stort sett vært nødt til å friste med gratis børst for å få folk til å møte opp. Det sier vel sitt om både det ene og det andre.

Det er jo mange som har glede av å spille på et instrument. For en del av oss er det å opptre en del av det.
Noen synger i kor, andre spiller i korps, og så videre. De færreste som driver med musikk tjener noe på det. Det er litt av problemet, de som hører på, er vant med at det koster ganske lite, eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller i et oppadstormende band, og hadde de som hyra oss inn for å spille gratis visst hvor mye penger vi legger inn i musikken, uke etter uke, måned etter måned, så hadde de nok med glede betalt oss en liten slant med penger. Når man spiller i et band, og blir hyra inn for å spille, er det ikke bare musikken man betaler for. Det er blant annet: transport, utstyr, vilje, svette og tårer. til og med blod noen ganger.
jeg som spiller i et band der ingen har billappen, må ty til alternative transportmetoder. Jeg har heldigvis lett motoryskkel, men det kan diskuteres hvor behagelig det er å kjøre det på kvelden nå.

Når jeg ikke kan kjøre, må jeg enten ta tog, eller buss. prisene er sjokkerende. Jeg betalte her om dagen 50 kr for en billett fra stange til hamar. Dette er en busstur på ca 10 min. Tullete? ja

Henrik rant: Over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestandig vært amatør, men syns det er rart hvis alle unntatt musikerne skal tjene penger på musikk som blir spilt.

Derfor har jeg bestandig prøvd å sørge for god betaling til musikere der hvor det er penger i omløp.

Der hvor det ikke er penger i omløp har jeg ofte spilt gratis, eller bare for dekning av egne utgifter.

Dessverre er det mange musikere som spiller gratis eller for gratis drikke, mens andre casher inn store beløp.

De er ikke med på å gjøre det enklere for musikere å kreve sin del av overskudd de er med på å skape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt poeng.

Javel ... En musiker som spiller gratis eller for gratis drikke må enten skaffe seg et jobb eller ta in på en klinikk ... Og da er han ikke lenger musiker.

Musiker : "profesjonell musikant" ! :)

Amatør (av fransk amateur, «en som elsker», fra latin amare (verb) og amator (substantiv) betegner en person som gjør noe fordi en liker – eller elsker – å gjøre det. Dette til forskjell fra en profesjonell, eller en som ønsker å bli profesjonell, som gjør noe med det formålet å tjene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør dette alle profesjonelle musikere som elsker det de driver på med til amatører?

Det som er en stor fordel med å være amatør er at man kan velge å gjøre bare det man har lyst til.

Men jeg tenker også så positivt at jeg tror at mange musikere både gjør noe de liker å gjøre og at de også tjener penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det galt å tjene noen slanter på det man elsker? Jeg synes det er rart å si at dersom man elsker og brenner for noe, så forventes det nesten at man skal gjøre det gratis - fordi "jeg hadde gjort det uansett".

Ingen hadde sluttet å drive med musikk selv om det ikke ble penger ut av det. Med tanke på utstyrsparken til mange av oss, har vel de fleste gått noe i minus så langt.

Jeg tror at dersom alle - ungdomsband, hobbymusikere, dritdårlige coverband, støyimprovisatører, folkemusikere, etc. - hadde tatt litt betalt, eller satt frem en tipskopp, så hadde vi sendt signaler til resten av befolkningen om at det er greit å betale litt for musikken. Og dersom en arrangør tjener penger på musikken din, synes jeg at du skal kreve betaling i tilsvarende grad, eller pakke gitaren å dra hjem - med mindre du selv vil at inntektene skal havne hos andre enn deg selv (f.eks. veldedighetskonserter, korpskonserter).

(Unntaket er selvfølgelig musikk som allerede er støttet, slik som UKM, kulturskoleforestillinger, etc.).

Endret av PerA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.