Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Klassisk gitar er ikke akustisk gitar"


Michael Fawx

Anbefalte innlegg

Jeg havnet nylig i en diskusjon på Facebook angående akustiske gitarer.

Det hele startet under en video hvor en artist spilte på en nylonstrengsgitar. En av kameratene mine påpekte av det var rart den fylte en hel sal med lyd når den ikke engang var mikket opp eller gikk ut i en jack-kabel (med klar ironi pekende til at det faktisk var playback som ble brukt). Lars syns det først var morsomt, men måtte poengtere at gitaren han brukte ikke var en akustisk gitar, men en klassisk gitar og brukte argumenter som at man spiller ikke med plekter på en nylonstrengsgitar som man gjør på en stålstrenger.

Først må jeg understreke at jeg absolutt ikke har en utdanning innen gitarisme, men jeg kan ikke skjønne ikke annet enn at en klassisk gitar også er en akustisk gitar. Fordi man helst bør ha vannfaste argumenter søkte jeg derfor opp definisjonen til akustisk gitar på nettet og fant (på wikipedia) dette:

"Gitaren består av en resonanskasse med hull og en stol hvor strengene festes, samt en hals med bånd."

Jeg poengterte at både en stålstrengsgitar og en nylonstrengsgitar oppfyller alle disse kravene. Lars sto likevel bom fast på at en klassisk gitar ikke er en akustisk gitar.

Er det et fasitsvar på dette eller er det litt åpent for tolkning? Diskuter gjerne :)

post-14171-0-48916300-1410436905_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassisk gitar er akustisk, hvordan man kan hevde at den ikke er det forstår jeg ikke, og skulle gjerne ha lest argumentene hans slik at jeg kunne fått innsikt i hva han mente.

Edit: Alle klassiske gitarer er akustiske, men ikke alle akustiske gitarer er klassiske, er vel den enkleste oppsummeringen å gjøre.

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, og han har feil. Det er første gang jeg har hørt om en slik inndeling som din motdebatant presenterer.

Akustisk gitar kjennetegnes ved at lyden skapes ved hjelp av en eller annen form for hulrom, gjerne satt sammen slik at lyden fra strengene skal bli så sterk som mulig.

Når det gjelder "å fylle et rom" med en nylonstrenger, så har trolig ikke vedkommende noen gang hørt en dyr klassisk gitar i hendene på en dyktig utøver. Man kan få hakeslepp av volumet på noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassisk gitar er akustisk, hvordan man kan hevde at den ikke er det forstår jeg ikke, og skulle gjerne ha lest argumentene hans slik at jeg kunne fått innsikt i hva han mente.

Edit: Alle klassiske gitarer er akustiske, men ikke alle akustiske gitarer er klassiske, er vel den enkleste oppsummeringen å gjøre.

post-14171-0-03568100-1410441100_thumb.p

post-14171-0-07379900-1410441105_thumb.p

Du har rett, og han har feil. Det er første gang jeg har hørt om en slik inndeling som din motdebatant presenterer.

Akustisk gitar kjennetegnes ved at lyden skapes ved hjelp av en eller annen form for hulrom, gjerne satt sammen slik at lyden fra strengene skal bli så sterk som mulig.

Når det gjelder "å fylle et rom" med en nylonstrenger, så har trolig ikke vedkommende noen gang hørt en dyr klassisk gitar i hendene på en dyktig utøver. Man kan få hakeslepp av volumet på noe slikt.

Videoen var fra en form for talentkonkurranse som Norske Talenter, i vesten hørtes det ut som (om ikke språkkunskapende mine er helt ute og kjører, haha). I videoen var det en sangerinne, en trommis og en gitarist. Gitaristen hadde, som nevnt, en klassisk gitar uten noen form for oppmikking eller bruk av jack. I videoen var det klart at det var brukt playback da anlegget sto på for fullt og gitaristen åpenbart ikke kunne soloen som ble sprengt ut i salen (med distortion og skikkelig 80-talls leadsolo-lyd) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vedkommende sliter litt med å skille mellom det å snakke om akustiske gitarer med stål- kontra nylonstrenger som INSTRUMENT utenfor en musikalsk kontekst, og det å se på instrumentene innenfor en musikalsk kontekst. 'Klassisk gitar' er en spillestil som historisk sett i aller høyeste grad har blitt fremført på nylonstrenger. I så måte er jeg litt enig, frem til han påstår at det er et annet instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder på nettbutikkene. De deler opp sortimentet sitt i "akustisk gitar" og "klassisk gitar".

Forøvrig er Lars så langt på jordet at han kan minne minner om en høyball. Betegnelsen "akustisk" beskriver hvordan lyden fra instrumentet frembringes, ikke hva slags instrument det er.

Og når han svarer på spørsmålet rundt sin egen gitarkunnskap med å henvise til sin egen manglende forståelse, så har han i utgangspunktet argumentert seg selv i senk.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.