Web Analytics
Jump to content

MFO anbefaler ny minstesats for spillejobber. Hva synes forumet?


PerA
 Share

Recommended Posts

(Ser ikke noen egen tråd på dette, så jeg tar sjansen).

MFO har kommet med ny anbefalt minstesats for spillejobber o.l. hvor musikerne honoreres som selvstendig næringsdrivende.

Det nye anbefalte minstehonoraret er kr 4 100 pr. musiker pr. konsert. For evt. opptak og/eller kringkasting skal det avtales særskilt honorar i tillegg til dette. Utgifter til reise, opphold og kost skal dekkes iht. faktiske kostnader eller satsene i statens reiseregulativ.

Les mer på MFOs nettsider.

Hva tenker folk her inne?

Personlig synes jeg det er greit med en slags rettesnor for hva man skal lønne musikere med, iogmed at musikeres lønn ikke har utviklet på årevis. I tillegg må man huske på at dette beløpet også kompenserer for skatt og trygdeavgift, siden flere og flere musikere fakturerer som selvstendig næringsdrivende. Dersom en skulle ha blitt lønnet som arbeidstaker og hatt skattetrekk på 30%, hadde beløpet vært på 2870.

Mistenker at minstehonorarsatsen er ment for å løfte taket for musikere til å kreve mer lønn på generell basis, selv om det ikke betyr at alle kommer til å kreve 4100 kr.

Samtidig ser jeg noen utfordringer:

- Hva krever man dersom man har dette som hobbyinntekt?

- Hva defineres som en konsert? Er dette basert på antall låter, minutter? Hva tar man i så fall for 2-3 låter i et bryllup?

- Hva gjør man hvis man er et 8-manns orkester? Får man et utested til å betale 32 800?

- Får vi arrangørene med på slikt? Jeg får garantert ikke folk til å betale fire tusen for friimpro-tøvet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er bare tøys synes jeg. Er ikke et eneste sted i Oslo som betaler ukjente band for å spille. Derimot må bandet selv leie utestedet, og håpe det kommer nok folk som betaler i døra til at en ikke går i minus.

Utestedet sitter igjen med penger fra både band og ølsalg. Elendig opplegg.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er bare tøys synes jeg. Er ikke et eneste sted i Oslo som betaler ukjente band for å spille. Derimot må bandet selv leie utestedet, og håpe det kommer nok folk som betaler i døra til at en ikke går i minus.

Utestedet sitter igjen med penger fra både band og ølsalg. Elendig opplegg.

Vil vi ikke slik praksis til livs, da? Og vil ikke et slikt utspill fra en toneangivende aktør bidra?
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på lignende avtaler, bandet får døra + en fast sum (2-3 tusen). Dette avhenger naturligvis av bandet og spillestedet,

Dette gjelder selvfølgelig i hovedsak for profesjonelle, men jeg er nysgjerrig på hva på folk som gigger mye her inne tenker om saken. GunnarpåMo fyller Oslo Konserthus, Aph vraker scener over det ganske land, og det er sikkert flere som spiller forholdsvis ofte for penger.

De eneste gangene jeg kan se etter slike summer er under julebordssesongen.

Link to comment
Share on other sites

Tror det ligger noe i det, men ser mange problemer med det også. Som space sier, mange steder i landet betales det ikke på generelt grunnlag engang, noen steder må man selv betale, dette handler ofte ikke om kapasitet og økonomi, men hvordan innstillingen er skrudd på driverne av et gitt sted. Og jeg forstår dem. Har selv erfaring med booking av band og diverse, da gjennom musikkbyrå som har en stall av artister - dette på et lite utested med 100 personer maks. Kvaliteten på band som alle får skryt, varierer noe så inni sinnsvakt! Jeg ville nødig betalt selv. Man vet rett og slett ikke om de genererer inntektene, reklamerer, kvaliteten og musikaleteten. Dette endrer seg dog om man kjenner vedkommende, men det er ikke alltid gitt at man kan velge fra øverste hylle på den måten. Veldig sjeldent faktisk. Også har man jo gjerne et budsjett.

rant off.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jo mye med hvem som leier å gjøre. Man kan selvfølgelig kreve at hvert enkelt medlem av et femmanns band skal ha 4100,- for en spillejobb på en nattklubb e.l. Man vil da med høyest mulig sannsynlighet ikke få jobben pga. at driverne skjønner at det ikke vil lønne seg økonomisk, og som musikere risikerer man da å sage av greina man selv sitter på.

Nå er det dog kanskje ikke denne type spilleoppdrag det her er snakk om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er dyrt å sette opp produksjoner i Norge, og det er også dyrt å kjøpe tjenester for å få produksjoner til å gå.

Noen ganger blir det som er rundt musikken så dyrt at det blir lite penger igjen til musikken.

Vi fikk en regning på 11.000kr for peanøtter på en premiere. Kunne nesten lønna tre musikere på de peanøttene.

Et annet konserthus tilbød oss bærehjelp. Tre stk. for 5.000kr. hver.

Det var bare stjerna i bandet vårt som tjente bedre enn bærerne til det konserthuset.

Nå har jeg ansvar for avtaler, lønn og personalsaker i vårt band,

så jeg burde vel ha tenkt ut om jeg syns det er riktig med en minimumslønn for musikere.

Mange faktorer å diskutere, men jeg syns 4000kr. er et greit forslag.

Da tjener de i hvert fall ikke så mye mindre en teknikere, bærere og andre i produksjonene,

som alle er der for å få det musikerne presterer til å fungere best mulig.

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig, GunnarPåMo. Og likevel er det forskjell på både folk og lokaler. Spiller bandet ditt en kveld på pub for mellom 50 og 100 mennesker, så kan du glemme å få egme bærere, og jeg skjønner at 20000 for et 5-mannsband ikke bærer seg økonomisk da. Evt lydmannleie tas også av bandhonoraret osv. Er du heldig så får bandet bruke pubens PA gratis.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Lit vanskelig å bestemme en pris for en musiker eller band.. Det er avhengi av hvor mange folk som går inn i lokalet og hvor bra bandet er! selv har vi ligget på en ganske jevn pris i mange år, ikke overprisa og har ikke problem med å få spilejobber.

Vi driver bare på hobbybasis og skatter ikke av dette annet enn om vi spiller for staten eller andre som vil overføre penger på konto.. Det er helt vanlig å få betalt i kash hos oss ihvertfall.. det overskrider nokk det som er grensa for hobby noen år, men det har jeg ikke veldig dårlig samvittighet på!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg bor i Arendal, og jeg planlegger å kjøpe en gitar jeg gjerne vil ha profesjonelt setup på kort tid etter jeg mottar den. Er villig til å reise et lite stykke, men leter helst etter noe nærme Arendal. Noen som har noen plasser de anbefaler?
    • Har ikke vært innom her på en god stund. Trodde hele greia var avviklet, men så er det jo ikke - foreløpig i hvertfall🤔
    • Den som ideelt passer, i følge nettbutikken er på RMS-effekt: 250W - Toppeffekt: 350W, så du har nok rett:) Ja det er et relativt lite anlegg, men jeg tror det holder i et kjellerlokale eller øvingsrom. Jeg øver mest med hodetelefoner så jeg trenger å høre det jeg holder på med, i rommet, og det går ikke her jeg bor.
    • Det blir for avansert for meg. Jeg trodde det bare var å plugge i en gitar og spille i vei. Visste ikke om den pickupen. De selger også uten så det var en slik jeg så for meg, men hvis man trenger ekstrautstyr så blir det noe annet. Jeg har en Gibson Les Paul og ønsker meg en svart Fender Stratocaster. Det er alt jeg trenger av El gitarer og jeg liker ikke tanken på å koble på ekstrautstyr. Jeg så også nettopp på manualen og tror jeg trenger å tenke litt på dette, men det blir neppe aktuelt. Utrolig flott sak likevel, i hvert fall når de tester den på Youtube. Jeg er en enkel sjel og vil ha det enkelt. Derfor har jeg mye nesten ubrukt utstyr, eller bare testet for å se at det funker når man får det hjem, som skal ut på Finn når jeg en eller gang får den rette spiriten. Boss BR 800 Muligens en nyinnkjøpt Yamaha MG10 XUF Yamaha PSR-S670 keyboard (veldig lite brukt) Taylor 327e V-Class (så godt som ny) En del pedaler (Kun testet) Muligens forsterkeren til PA anlegget jeg nevnte. (Ny, kun testet) Og en del mer jeg ikke kommer på i farta. Jeg er redd det ville blitt en Roland GR55 GK i tillegg som skulle ut på Finn.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.