Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

MFO anbefaler ny minstesats for spillejobber. Hva synes forumet?


PerA

Anbefalte innlegg

(Ser ikke noen egen tråd på dette, så jeg tar sjansen).

MFO har kommet med ny anbefalt minstesats for spillejobber o.l. hvor musikerne honoreres som selvstendig næringsdrivende.

Det nye anbefalte minstehonoraret er kr 4 100 pr. musiker pr. konsert. For evt. opptak og/eller kringkasting skal det avtales særskilt honorar i tillegg til dette. Utgifter til reise, opphold og kost skal dekkes iht. faktiske kostnader eller satsene i statens reiseregulativ.

Les mer på MFOs nettsider.

Hva tenker folk her inne?

Personlig synes jeg det er greit med en slags rettesnor for hva man skal lønne musikere med, iogmed at musikeres lønn ikke har utviklet på årevis. I tillegg må man huske på at dette beløpet også kompenserer for skatt og trygdeavgift, siden flere og flere musikere fakturerer som selvstendig næringsdrivende. Dersom en skulle ha blitt lønnet som arbeidstaker og hatt skattetrekk på 30%, hadde beløpet vært på 2870.

Mistenker at minstehonorarsatsen er ment for å løfte taket for musikere til å kreve mer lønn på generell basis, selv om det ikke betyr at alle kommer til å kreve 4100 kr.

Samtidig ser jeg noen utfordringer:

- Hva krever man dersom man har dette som hobbyinntekt?

- Hva defineres som en konsert? Er dette basert på antall låter, minutter? Hva tar man i så fall for 2-3 låter i et bryllup?

- Hva gjør man hvis man er et 8-manns orkester? Får man et utested til å betale 32 800?

- Får vi arrangørene med på slikt? Jeg får garantert ikke folk til å betale fire tusen for friimpro-tøvet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er bare tøys synes jeg. Er ikke et eneste sted i Oslo som betaler ukjente band for å spille. Derimot må bandet selv leie utestedet, og håpe det kommer nok folk som betaler i døra til at en ikke går i minus.

Utestedet sitter igjen med penger fra både band og ølsalg. Elendig opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er bare tøys synes jeg. Er ikke et eneste sted i Oslo som betaler ukjente band for å spille. Derimot må bandet selv leie utestedet, og håpe det kommer nok folk som betaler i døra til at en ikke går i minus.

Utestedet sitter igjen med penger fra både band og ølsalg. Elendig opplegg.

Vil vi ikke slik praksis til livs, da? Og vil ikke et slikt utspill fra en toneangivende aktør bidra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på lignende avtaler, bandet får døra + en fast sum (2-3 tusen). Dette avhenger naturligvis av bandet og spillestedet,

Dette gjelder selvfølgelig i hovedsak for profesjonelle, men jeg er nysgjerrig på hva på folk som gigger mye her inne tenker om saken. GunnarpåMo fyller Oslo Konserthus, Aph vraker scener over det ganske land, og det er sikkert flere som spiller forholdsvis ofte for penger.

De eneste gangene jeg kan se etter slike summer er under julebordssesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ligger noe i det, men ser mange problemer med det også. Som space sier, mange steder i landet betales det ikke på generelt grunnlag engang, noen steder må man selv betale, dette handler ofte ikke om kapasitet og økonomi, men hvordan innstillingen er skrudd på driverne av et gitt sted. Og jeg forstår dem. Har selv erfaring med booking av band og diverse, da gjennom musikkbyrå som har en stall av artister - dette på et lite utested med 100 personer maks. Kvaliteten på band som alle får skryt, varierer noe så inni sinnsvakt! Jeg ville nødig betalt selv. Man vet rett og slett ikke om de genererer inntektene, reklamerer, kvaliteten og musikaleteten. Dette endrer seg dog om man kjenner vedkommende, men det er ikke alltid gitt at man kan velge fra øverste hylle på den måten. Veldig sjeldent faktisk. Også har man jo gjerne et budsjett.

rant off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo mye med hvem som leier å gjøre. Man kan selvfølgelig kreve at hvert enkelt medlem av et femmanns band skal ha 4100,- for en spillejobb på en nattklubb e.l. Man vil da med høyest mulig sannsynlighet ikke få jobben pga. at driverne skjønner at det ikke vil lønne seg økonomisk, og som musikere risikerer man da å sage av greina man selv sitter på.

Nå er det dog kanskje ikke denne type spilleoppdrag det her er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt å sette opp produksjoner i Norge, og det er også dyrt å kjøpe tjenester for å få produksjoner til å gå.

Noen ganger blir det som er rundt musikken så dyrt at det blir lite penger igjen til musikken.

Vi fikk en regning på 11.000kr for peanøtter på en premiere. Kunne nesten lønna tre musikere på de peanøttene.

Et annet konserthus tilbød oss bærehjelp. Tre stk. for 5.000kr. hver.

Det var bare stjerna i bandet vårt som tjente bedre enn bærerne til det konserthuset.

Nå har jeg ansvar for avtaler, lønn og personalsaker i vårt band,

så jeg burde vel ha tenkt ut om jeg syns det er riktig med en minimumslønn for musikere.

Mange faktorer å diskutere, men jeg syns 4000kr. er et greit forslag.

Da tjener de i hvert fall ikke så mye mindre en teknikere, bærere og andre i produksjonene,

som alle er der for å få det musikerne presterer til å fungere best mulig.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, GunnarPåMo. Og likevel er det forskjell på både folk og lokaler. Spiller bandet ditt en kveld på pub for mellom 50 og 100 mennesker, så kan du glemme å få egme bærere, og jeg skjønner at 20000 for et 5-mannsband ikke bærer seg økonomisk da. Evt lydmannleie tas også av bandhonoraret osv. Er du heldig så får bandet bruke pubens PA gratis.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lit vanskelig å bestemme en pris for en musiker eller band.. Det er avhengi av hvor mange folk som går inn i lokalet og hvor bra bandet er! selv har vi ligget på en ganske jevn pris i mange år, ikke overprisa og har ikke problem med å få spilejobber.

Vi driver bare på hobbybasis og skatter ikke av dette annet enn om vi spiller for staten eller andre som vil overføre penger på konto.. Det er helt vanlig å få betalt i kash hos oss ihvertfall.. det overskrider nokk det som er grensa for hobby noen år, men det har jeg ikke veldig dårlig samvittighet på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.