Web Analytics
Jump to content

hjelp meg

knoxbrez
 Share

Recommended Posts

Musikk stil blir nok i hip hop kategorien.

Hei allsammen, kan dere forklare meg følgende,

Ser mange snakker om preamp rør...fungerer dette som lydkort også?

Har et presonus audiobox usb, men sliter veldig med vokalen på dette lydkortet, bruker medfølgende kondensator mic.

Var en som nevnte at jeg burde kjøpe rør preamp. ..kan jeg da kvitte meg med presonus lydkortet å investere i rør preamp som lydkort?

Budsjett 3-4000, brukt eller nytt.

Å mikser er dette noe man trenger utenom daw? Kan vel styre det meste på dataene.

Eller la meg spørsmål er det morsomme med mixer "hardware" ?☺

Hva kan man egentlig Gjøre?

Er som dere ser temmelig fersk, så derfor søker jeg svar hos dere erfarne musikere☺

På forhånd takk for hjelp.

K.B.

Edited by knoxbrez

Takk for kjappe svar folkens☺

Her er pakken jeg har

http://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/presonus-audiobox-studio

Klarer ikke sette fingen helt på hva det er med lyden, er bare ikke fornøyd med lyden.

Hvis jeg kjøper midi keyboard og monitorer, evt preamp for lyden, så vil jeg vel ikke kunne bruke dette lydkortet?

Som sagt veldig fersk, men en drøm om en mancave der ting er "litt" på stell☺☺

Ingen planer om å utgi noe, kun kos.har bestilt Akai mpk61 å leter etter monitorer. Hiver meg ofte på dypt vann, men man lever kun en gang.

Mixer er det noe å ha?

Takker for svar☺

K.B

Kondensatormikrofoner plukker opp "alt". Derfor er rommet meget viktig. Det bør ikke ha for kraftig egenklang. Synger du tett på mikrofonen, så vil ofte P- og T-lyder bli i overkant kraftige. Her kan et popfilter være nyttig. Du bør også vurdere å skaffe helt lukkede hodetelefoner med minimalt lydlekkasje. Om jeg skjønner det riktig har de kastet med et par halvåpne hodetelefoner i denne pakken. Lekkasjelyden fra disse vil også bli plukket opp av kondensatormikrofonen.

Til hip hop og rapping tror jeg dynamiske mikrofoner er vel så vanlig (altså vanlige scenemikrofoner, f.eks Shure SM58). Mulig dette gir deg mer det du er ute etter. (Noe som også bekreftes av litt Googling. Rap og hip hop har rett og slett så kraftige konsonanter at en dynamisk mikrofon fungerer bedre i de fleste tilfeller).

Men det er vanskelig å vite hva som er feil hos deg. Jeg anbefaler at du enten poster et lydklipp eller beskriver problemet bedre i detalj.

Hva slags DAW (innspillingsprogram) bruker du forresten?

Du trenger ikke ny preamp, og heller ikke hardwaremikser så lenge du spiller inn ett og ett spor. Lydkortet + DAW inneholder alt du trenger for PC-opptaket.

Edited by sarge

Musikk stil blir nok i hip hop kategorien.

Hei allsammen, kan dere forklare meg følgende,

Ser mange snakker om preamp rør...fungerer dette som lydkort også?

Har et presonus audiobox usb, men sliter veldig med vokalen på dette lydkortet, bruker medfølgende kondensator mic.

Var en som nevnte at jeg burde kjøpe rør preamp. ..kan jeg da kvitte meg med presonus lydkortet å investere i rør preamp som lydkort?

Budsjett 3-4000, brukt eller nytt.

For å være helt ærlig vil jeg anbefale å gå 100% software siden du er a)nybegynner og B) skal produsere elektronisk musikk.

Det vil si at du kan holde deg til lydkortet og bruke en sequencer/daw med en preamp-plugin.

Studio One som følger med pakken din duger i massevis.

Å mikser er dette noe man trenger utenom daw? Kan vel styre det meste på dataene.

Eller la meg spørsmål er det morsomme med mixer "hardware" ?☺

Mikser er helt unødvendig hvis du kjører fullt software-setup. Det er kanskje moro å skru knotter (i ca 15 minutter), men det vil nok ikke hjelpe deg å lage musikk hvis du ikke kjører hardware-basert studio (som definitivt ikke er å anbefale til en nybegynner eller på budsjett).

Hvis jeg kjøper midi keyboard og monitorer, evt preamp for lyden, så vil jeg vel ikke kunne bruke dette lydkortet?

Som sagt veldig fersk, men en drøm om en mancave der ting er "litt" på stell☺☺

Ingen planer om å utgi noe, kun kos.har bestilt Akai mpk61 å leter etter monitorer. Hiver meg ofte på dypt vann, men man lever kun en gang.

Den Akaien og et sett rimelige monitorer er nok alt du trenger. Fyr opp Studio One, evt. oppgrader til pro-versjon slik at du kan bruke VST-plugins.

Når det gjelder monitorer kan jeg anbefale Presonus Eris E5, Adam F5 eller Yamaha HS7 - alle de er bra ærlige monitorer til en lav pris. Jeg ville kanskje gått for et OK headset i tillegg, og du kan alltids slenge på en sub senere hvis du trenger mer bunn.

Monitorer er bra, men er du på budsjett og skal ta opp vokal, så TRENGER du et par gode, lukkede hodetelefoner som IKKE LEKKER LYD, framfor monitorer. Det er det viktigste om du skal ta opp vokal til et backingtrack. De er ikke billigst, men jeg vil likevel anbefale Beyerdynamic DT 770 Pro 80 som veldig gode hodetelefoner til all slags bruk.

Ellers vil jeg si om monitorer at her bør du kjøpe noe nøytralt og bra, ellers kan du like gjerne bruke vanlige PC-høyttalere for musikklytting. Jeg støtter forslaget om Adam F5 eller Yamaha HS7.

Edited by sarge
  • Like 1

Jeg vil gjøre det VELDIG enkelt. Mine råd i prioritert rekkefølge:

1. Lær deg DAW-programmet. Opptak høres ofte dårlig ut før det er gjort litt EQ og komprimering og lagt på litt romklang etc.

2. Kjøp et par gode, isolerende hodetelefoner. Det er det eneste brukbare for opptak av vokal. Dynamisk mikrofon hjelper litt på hvis du ikke skal plukke opp for mye uønsket lyd (sammenlignet med kondensatormikrofon), men det blir bare halvveis hvis hodetelefonene dine lekker mye lyd.

3. Forbedre de akustiske forutsetningene for opptaket. Dette kan bety at du investerer i popfilter, demper refleksjoner i rommet, bygger vokalbås, kjøper en annen mikrofon osv. Jeg tror som tidligere nevnt at en god, dynamisk mikrofon, f.eks. Shure SM58, er en god investering for deg. Siden du har to innganger på lydkortet kan du også med to mikrofoner faktisk ta opp med begge samtidig. Siden man gjerne synger tett på en dynamisk mikrofon og litt lenger unna en kondensatormikrofon, så kan du plassere kondensatormikrofonen litt bak og synge direkte i den dynamiske. Dette gir store muligheter for å fintune miksingen etterpå, og spesielt for lead-vokal er det som du også påpeker viktig å få dette riktig. En annen sak er at selv om Shure SM58 er en vokalmikrofon, så er det fullt mulig å bruke den for å ta opp f.eks. gitarforsterkere og nærmikking av trommeslag. Dersom du har tenkt å ta opp en del, så er en dynamisk mikrofon fint å ha i verktøykassen (ikke bare en kondensatormikrofon), og Shure SM58 er en industristandard som tåler alt og som alle som driver med lyd profesjonelt kjenner godt til.

4. Monitorkjøp er ikke helt nødvendig, men det hjelper (jeg jobber personlig MYE med hodetelefon når jeg tar opp, så dette dreier seg om preferanser også). Jeg bruker en kombinasjon av høyttalere og hodetelefoner når jeg gjør miksing etter at jeg er ferdig med de fleste opptakene.

Etterhvert kan du også tenke på dette: Ved mastring tar jeg også gjerne i bruk varierende utstyr for å høre hvordan det høres ut på laptop-høyttalere og i små ørepropper, i bil eller i svære hjemmekinooppsett med høye dynamikkegenskaper og full bassrespons. Lydbildet bør ha en balanse som gjør at det låter bra i alle slike oppsett.

Og forresten, dette er veldig gode tips (Sound on Sound er flinke folk): http://www.soundonsound.com/sos/oct98/articles/20tips.html (NB! Tipsene er fra 1998(!), og er fremdeles gyldige, men ignorer alt som har med opptak til tape å gjøre, og husk at med DAW kan effekter og justeringer gjøres etterpå. DAW har gjort livet lettere)

Edited by sarge