Web Analytics
Jump to content

Hjelp med wiring - RG350M


IbanezFanatic777
 Share

Recommended Posts

Ok, så jeg har en RG350M-YE med EdgeIII fra 2009, og tenkte at det kunne være på tide å prøve å lodde litt..

Har aldri loddet før, så it's a first, men bør vel forhåpentligvis gå greit.. Taper jo ikke insane $$$ uansett..

Er det noe som helst jeg må huske på å ikke gjøre når jeg skal lodde?

Noe jeg kan gjøre slik at mikkene ikke blir ordentlig tilkoblet?

Og om jeg vil bytte ut de gamle ledningene som er der, er det noe standard kabler jeg kan bruke?

Jeg kommer antakeligvis til å bruke originale volum-, tone- og 5-way-delene, så er bare mikkene som oppgraderes..

Og hvordan vet man at pickupene ikke er opp-ned når det ikke er skrift på dem?

Jeg mener, sånn generelt, når det ikke er skrift på dem, hvordan man kan vite det..

Pickupene vil nok bli, siden det var de eneste rosa jeg fant som kunne bli sendt til Norge (om det har noe å si):

Neck-pickup: DiMarzio Evolution DP158

Single-coil: DiMarzio Evolution ISCV2

Bridge-pickup: DiMarzio Evolution DP159

Jeg vil koble ledningene slik at 5-wat-switchen fungerer som dette:

1. posisjon: Neck-pickup

2. posisjon: Split neck-pickup og single-coil

3. posisjon: Single coil

4. posisjon: Split bridge-pickup og single-coil

5. posisjon: Bridge-pickup

Fant et bilde på nettet for å illustrere dette (standard RG/JEM-konfigurasjon?):

Ibanez-RG350DX-WH-Switching-System1.png

Edited by IbanezFanatic777
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg vet ikke om jeg hadde tatt meg bryet med å bytte ledningene med mindre de skulle være ødelagt, men det får jo være opp til deg.

Når det gjelder lodding generelt, så er det greit med litt trening før du går løs på hovedoppgaven, siden du aldri har loddet før. Det kan være greit å finne ut hvor mye loddetinn man skal bruke, hvor lenge man trenger å varme opp området man skal lodde til, hvor lenge og hvor nærme man kan lodde mot en ledning med plastskjerm før plasten smelter, etc. før man går løs på noe. Om det ikke var ille nok; bruker man ikke nok varme får man en kaldlodding, som heller ikke er å foretrekke. Finn noe å lodde mot og på, og prøv deg litt frem, det har du igjen for senere.

For pickuper generelt, dersom de ikke skal splittes, så er det ikke så veldig farlig hvilken vei som er "opp og ned". De kan låte litt brightere ved flipping, men det er ikke nødvendigvis den store forskjellen, om noen. Det vanligste er vel å ha ledningsutgangen ned mot bridge og pot'er.

Dersom du skulle trenge et diagram for moroa, så finner du det her.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og wiring diagram. Og takk for en utfyllende tutorial, CF :)

Men, nå var jeg så lur at jeg rev løs denne ledninga fra output/ jack-utgangen (i motsatt ende, altså ikke fra jack-output),

som altså har ei hvit ledning og noe som ligger inni den grå ledninga, utpå den hvite.

Jeg kan ikke huske om dette som er utpå da skal loddes fast noe sted..

- og utfra diagrammet er jeg heller ikke sikker..

Så, skal både det som er i den hvite ledninga inni den grå og det som er rundt den hvite ledninga inni den grå loddes

- eller er det kun den hvite som skal loddes fast?

Er som sagt helt ny på dette :P

--

Update: Tror jeg fant ut av det; Den hvite ledninga inni den grå skal til volume-bryteren og det som er rund ledninga skal loddes inn i samme punkt som den som skal til bridge ground, så det som er rundt den hvite ledninga inni den grå er vel noe jording av noe slag?

Også lurer jeg på den runde motstanden eller hva det er som det står 331 på der, det er ikke her, og det er vel nesten noe jeg må ha?

Edited by IbanezFanatic777
Link to comment
Share on other sites

Fargen har jo ikke noe å si.

Trolig har du beskrevet en skjermet kabel, der det den hvite ledningen skal loddes på det som går til tip på pluggen. Det som "det som går rundt" er felles jord og den andre lederen, og det skal da loddes til det loddeøret som får kontakt med den lengste delen av pluggen.

"Det grå" er trolig isolasjon, plast.

Sett inn en plugg i kontakten, så ser du hvordan det skal gjøres. Kobler du motsatt, skjer det ikke noe feil, men du vil trolig få masse støy.

Forøvrig bør du ikke "rive av" ledninger, men lodde de forsiktig av. Det sparer deg for masse ekstaarbeid.

Edit- ta noen skarpe gode bilder. "hvit" og "grå" ledning sier oss lite. Det er ikke noen standard på dette.

Link to comment
Share on other sites

En felle for nybegynnere mht lodding i gitar er at man skaffer seg den billigste loddebolt man finner. Disse har som regel så lav wattstyrke at de er nærmest totalt uegnet til å lodde utenpå potmetre (her man lodder jord til volumkontroll og/eller tonekontroll). Ledninger mot ledninger takler de, men når godset (metalloverflata) blir større så sitter man med loddebolten og varmer hele godset sakte men sikkert opp til høy temperatur. Har man kraftig loddebolt vil de klare å avgi nok effekt (varme) til at selve loddepunktet smelter uten at man varmer opp hele potmeteret.

331 på kondensatoren betyr at den trolig er på 1 mikrofarad, som er vanlig verdi på disse. Denne behøver du ikke såfremt du ikke er så drevet spillemessig at du kontrollerer mengde gain på amp via volumkontroll på gitar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.