Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med wiring - RG350M


IbanezFanatic777

Anbefalte innlegg

Ok, så jeg har en RG350M-YE med EdgeIII fra 2009, og tenkte at det kunne være på tide å prøve å lodde litt..

Har aldri loddet før, så it's a first, men bør vel forhåpentligvis gå greit.. Taper jo ikke insane $$$ uansett..

Er det noe som helst jeg må huske på å ikke gjøre når jeg skal lodde?

Noe jeg kan gjøre slik at mikkene ikke blir ordentlig tilkoblet?

Og om jeg vil bytte ut de gamle ledningene som er der, er det noe standard kabler jeg kan bruke?

Jeg kommer antakeligvis til å bruke originale volum-, tone- og 5-way-delene, så er bare mikkene som oppgraderes..

Og hvordan vet man at pickupene ikke er opp-ned når det ikke er skrift på dem?

Jeg mener, sånn generelt, når det ikke er skrift på dem, hvordan man kan vite det..

Pickupene vil nok bli, siden det var de eneste rosa jeg fant som kunne bli sendt til Norge (om det har noe å si):

Neck-pickup: DiMarzio Evolution DP158

Single-coil: DiMarzio Evolution ISCV2

Bridge-pickup: DiMarzio Evolution DP159

Jeg vil koble ledningene slik at 5-wat-switchen fungerer som dette:

1. posisjon: Neck-pickup

2. posisjon: Split neck-pickup og single-coil

3. posisjon: Single coil

4. posisjon: Split bridge-pickup og single-coil

5. posisjon: Bridge-pickup

Fant et bilde på nettet for å illustrere dette (standard RG/JEM-konfigurasjon?):

Ibanez-RG350DX-WH-Switching-System1.png

Endret av IbanezFanatic777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet ikke om jeg hadde tatt meg bryet med å bytte ledningene med mindre de skulle være ødelagt, men det får jo være opp til deg.

Når det gjelder lodding generelt, så er det greit med litt trening før du går løs på hovedoppgaven, siden du aldri har loddet før. Det kan være greit å finne ut hvor mye loddetinn man skal bruke, hvor lenge man trenger å varme opp området man skal lodde til, hvor lenge og hvor nærme man kan lodde mot en ledning med plastskjerm før plasten smelter, etc. før man går løs på noe. Om det ikke var ille nok; bruker man ikke nok varme får man en kaldlodding, som heller ikke er å foretrekke. Finn noe å lodde mot og på, og prøv deg litt frem, det har du igjen for senere.

For pickuper generelt, dersom de ikke skal splittes, så er det ikke så veldig farlig hvilken vei som er "opp og ned". De kan låte litt brightere ved flipping, men det er ikke nødvendigvis den store forskjellen, om noen. Det vanligste er vel å ha ledningsutgangen ned mot bridge og pot'er.

Dersom du skulle trenge et diagram for moroa, så finner du det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og wiring diagram. Og takk for en utfyllende tutorial, CF :)

Men, nå var jeg så lur at jeg rev løs denne ledninga fra output/ jack-utgangen (i motsatt ende, altså ikke fra jack-output),

som altså har ei hvit ledning og noe som ligger inni den grå ledninga, utpå den hvite.

Jeg kan ikke huske om dette som er utpå da skal loddes fast noe sted..

- og utfra diagrammet er jeg heller ikke sikker..

Så, skal både det som er i den hvite ledninga inni den grå og det som er rundt den hvite ledninga inni den grå loddes

- eller er det kun den hvite som skal loddes fast?

Er som sagt helt ny på dette :P

--

Update: Tror jeg fant ut av det; Den hvite ledninga inni den grå skal til volume-bryteren og det som er rund ledninga skal loddes inn i samme punkt som den som skal til bridge ground, så det som er rundt den hvite ledninga inni den grå er vel noe jording av noe slag?

Også lurer jeg på den runde motstanden eller hva det er som det står 331 på der, det er ikke her, og det er vel nesten noe jeg må ha?

Endret av IbanezFanatic777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen har jo ikke noe å si.

Trolig har du beskrevet en skjermet kabel, der det den hvite ledningen skal loddes på det som går til tip på pluggen. Det som "det som går rundt" er felles jord og den andre lederen, og det skal da loddes til det loddeøret som får kontakt med den lengste delen av pluggen.

"Det grå" er trolig isolasjon, plast.

Sett inn en plugg i kontakten, så ser du hvordan det skal gjøres. Kobler du motsatt, skjer det ikke noe feil, men du vil trolig få masse støy.

Forøvrig bør du ikke "rive av" ledninger, men lodde de forsiktig av. Det sparer deg for masse ekstaarbeid.

Edit- ta noen skarpe gode bilder. "hvit" og "grå" ledning sier oss lite. Det er ikke noen standard på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En felle for nybegynnere mht lodding i gitar er at man skaffer seg den billigste loddebolt man finner. Disse har som regel så lav wattstyrke at de er nærmest totalt uegnet til å lodde utenpå potmetre (her man lodder jord til volumkontroll og/eller tonekontroll). Ledninger mot ledninger takler de, men når godset (metalloverflata) blir større så sitter man med loddebolten og varmer hele godset sakte men sikkert opp til høy temperatur. Har man kraftig loddebolt vil de klare å avgi nok effekt (varme) til at selve loddepunktet smelter uten at man varmer opp hele potmeteret.

331 på kondensatoren betyr at den trolig er på 1 mikrofarad, som er vanlig verdi på disse. Denne behøver du ikke såfremt du ikke er så drevet spillemessig at du kontrollerer mengde gain på amp via volumkontroll på gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.