simenandreas 16 Skrevet September 3, 2014 Share Skrevet September 3, 2014 (endret) Halla! Lurte på om det er folk her som har et lite hjemmestudio som dere mikser og trikser med? Har dere i såfall noen tøffe triks dere bruker for å prosessere og enchante bassen? Studerer selv musikkproduksjon på NISS, og ble akkurat fortalt av en lærer at han pleide å autotune bassen. Falt meg ikke naturlig inn at det var normalt, men blir spennende å prøve i neste prosjekt! Endret September 3, 2014 av simenandreas Lenke til innlegg Del på andre sider
Thunder Fingers 194 Skrevet September 3, 2014 Share Skrevet September 3, 2014 Splittet signal, Chorus og vreng på det ene. Litt reverb og kompressor når signalene er mikset sammen, åpner opp og lar bassen ringe litt mer., får en litt mer type "Queensryche - Empire" attack til notene. Det er forsåvidt det jeg driver med for tiden, men har langt fra peiling på hva jeg holder på med, så jeg eksperimenterer en god del på lokalet Lenke til innlegg Del på andre sider
simenandreas 16 Skrevet September 3, 2014 Forfatter Share Skrevet September 3, 2014 chorus altså? hm.. liker også å splitte med vreng cutte all bass på det vrengte sporet og blende inn Lenke til innlegg Del på andre sider
Thunder Fingers 194 Skrevet September 3, 2014 Share Skrevet September 3, 2014 Har en Boss Bass Chorus i vreng-signalet, den er passe subtil. Lenke til innlegg Del på andre sider
Bugbass 24 Skrevet September 3, 2014 Share Skrevet September 3, 2014 Bruker ofte en ampsimulatorplugin. Softube Bassamp Room eller Podfarm. To spor på bassen, en til bunn, en til topp. Ampsimulator på toppen, grisekomprimerer bunnsporet. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider
Christopher S 129 Skrevet September 4, 2014 Share Skrevet September 4, 2014 1 - Dupliser bassporet 2 - Sett en lowcut på ca 450Hz på duplikaten.3 - EQ ut plagsomme mids i hovedsporet (400ish, 850ish, kanskje rundt 220). 4 - Limit/komprimer dritten ut av hovedsporet. Slenge gjerne på en bass-sim i form av Guitar Rig/Softtube (hva som helst som repliserer SansAmp, basically).5 - Vreng duplikaten med en distortion-plugin, gjerne en amp-sim for gitar. 6 - Send begge spora til en felles gruppe. EQ og komprimer etter smak. = Profit. Lenke til innlegg Del på andre sider
simenandreas 16 Skrevet September 4, 2014 Forfatter Share Skrevet September 4, 2014 1 - Dupliser bassporet 2 - Sett en lowcut på ca 450Hz på duplikaten. 3 - EQ ut plagsomme mids i hovedsporet (400ish, 850ish, kanskje rundt 220). 4 - Limit/komprimer dritten ut av hovedsporet. Slenge gjerne på en bass-sim i form av Guitar Rig/Softtube (hva som helst som repliserer SansAmp, basically). 5 - Vreng duplikaten med en distortion-plugin, gjerne en amp-sim for gitar. 6 - Send begge spora til en felles gruppe. EQ og komprimer etter smak. = Profit. Enig der ass.. Har funnet ut at waves sin gtr3 funker godt til bass! Ikke spesielt bra til gitar, men konge til bass Lenke til innlegg Del på andre sider
+Evil_Caprino 1 266 Skrevet September 4, 2014 Share Skrevet September 4, 2014 Legg gjerne ut lydklipp! :-) Lenke til innlegg Del på andre sider
Christopher S 129 Skrevet September 5, 2014 Share Skrevet September 5, 2014 (endret) Har et lite lydklipp jeg lastet opp nu. https://soundcloud.com/slaskesv-lk/bassdrums-1-lydeksempel-for-mixtipsLa ved trommer for å få litt kontekst. Det er verdt å merke at samspillet, lydmessig, mellom trommer og bass er viktig å ta hensyn til. Spesielt de dype frekvensene (kick vs sub i bassgitar). Endret September 5, 2014 av Christopher S Lenke til innlegg Del på andre sider
CastorFiber 4 855 Skrevet September 5, 2014 Share Skrevet September 5, 2014 Kunne vært spennende å få høre en miks til der du kjører tørr basslyd, før du gjør de tingene med basslyden du beskriver. Lenke til innlegg Del på andre sider
magnetotusen 10 Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Hvilke tanker gjør folk seg rundt bruk av cabsim/ir på bass? Jeg opplever ofte at det ikke er nødvendig. Føler at det fjerner for mye i toppen, men så har jeg en døll bass og, ny på vei i posten. Lenke til innlegg Del på andre sider
oystein1988 290 Skrevet September 7, 2014 Share Skrevet September 7, 2014 Jeg bruker også metoden med å splitte spora. En til sub-bass og en til topp/vreng.Rbass på hovedsporet feks, og masse 1176, og en ampsim på det andre sporet. Blender inn med smak og busser det vidre og kanskje har noe lett EQ og comp på bussen. Lenke til innlegg Del på andre sider
simenandreas 16 Skrevet September 8, 2014 Forfatter Share Skrevet September 8, 2014 Rbass er genial! Lenke til innlegg Del på andre sider
Zephid 2 Skrevet September 18, 2014 Share Skrevet September 18, 2014 Om du har anledning så kunne jeg gjerne hørt det eksempelklippet både med tørr basslyd som Castor vil, samt få hele shaiten For meg gir det like mye mening å høre bare bass/trommer som å se bare mellomgulvet med et hårete inngangsparti. Det er noe med det jeg ikke liker, men helhetsbildet kan gjerne være sabla bra, om du skjønner hvor jeg vil hen Lenke til innlegg Del på andre sider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå