Web Analytics
Jump to content

Silicon Fuzz

svenni
 Share

Recommended Posts

Halloen som overskriften sier er jeg på jakt etter en bra Silicon fuzz pedal med et greit spekter fra overdrive til tøff fuzz vreng uten å høres ut som en motor sag i en blikkboks.

Har hørt litt og prøvd litt og funnet ut at type BC 109 er i min gate, kikket litt på Analogman bc 109, Skreddy bc 109, bufallo fx og noen andre.

Lurte på om noen her har formeninger og anbefalinger å komme med?

Min erfaring er at det er helt umulig å vite på forhånd nesten - fuzz er så avhengig av gitar, forsterker, høyttalertype, batteri og (tro det eller ei) dagsform. Transistortype har mindre å si, faktisk. I tillegg har innstilling på ampen alt å si. Med Fuzz facer pleier jeg å sette ampen på bra med vreng og så kjøre på med fuzz. Backe opp gitarvolumet litt, så har du deilig cutting vreng.

Well let's see..... Jeg er ikke så fornøyd med Si Sunfacene ass. Men de er BC108 og 183, ikke BC109. Det er derimot PTD (Vertex) fuzzen. Men jeg tenker på en Twin vil kanskje en mørkere Ge FF funke bedre.

jate8ujy.jpg

Edited by Gluke
  • Like 5

Ge er på mange måter koseligere, men litt mer styr med varme og sånn. I sommer var det et helvete med Ge-fuzzene mine. Her er forresten noen av mine Fuzz face-varianter. Jeg hadde en Sun Face NKT 245, men den solgte jeg, dessverre. Jeg syns at Zach/Venus/9-6 sin 66 låt bedre (og det gjør den), men det er noe med variasjon. Mine favoritter er 9-6 66 (NKT 213) og Creepy Face (Telefunken BC130C). Zach/Venus/9-6 sin 69 (TF BC130C) er også kul, men er så lik originalen at den oscillerer når alt er på fullt. Krever litt annet tilsyn, mao. De andre fuzzene er mer moderne, men låter kuler og krutt de også.

20140904_102709.jpg

Som Gluke sier, det er ikke lett å temme en fuzz helt, og det kan hende at Si blir for spisst på Twin/Strat. Du må uansett prøve. Hadde vært artig med en fuzz-fest en gang.

Edited by evergud
  • Like 1