Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan spille fort?


Anbefalte innlegg

Hadde samme problemet. Kjøpte en pakke med mindre plektre, sikkert på størrelse med Jazz3. Og jeg merket at det var lettere å spille sanger som gikk fort. Men selvfølgelig, øv, øv og øv. Det er det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Altså jeg ville nok si at øve sakte ville være det beste, og bytt plekteret om det setter seg fast...

Men jeg har egentlig ikke så mye erfaring med det å lære seg å spille fort, når jeg tenker over det så kom det helt automatisk hos meg...Noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Øv til metronom, og pass på å spille langsomt nok til at alt er feilfritt.

- Vær avslappet i begge hender, og begrens plekterets bevegelse til håndleddet (ikke spill med hele underarmen, eller fra albuen).

- Du får ikke mer ut av det enn innsatsen tilsier. ØV!

Disse tre rådene skulle jeg ønske noen gav meg med en gang jeg begynte, spesielt det med å plukke fra håndleddet, måtte lære all teknikk på ny igjen, men det var faen verdt og.

Det er lurt å begrense venstrearmens fingerbevegelser. "Economy of movement" som Petrucci sier. Det ligger i muskelhukommelse, og det er ikke noe poeng i å bevege fingerne så mye. Bruk små bevegelser.

Ja, dette var noe jeg ble klar over ganske tidlig, venstrehåndsteknikk har jeg øvd en del på, men høyrehånda står det verre til med.

Øver som mannen med ljåen på det selv for tiden. Men det er i riffsammenheng, ikke solospilling.

Har gått jævlig mye i riffing hos meg og, men jeg oppdager Holdsworth nå, og det har naturligvis gått over til litt solospill nå, jeg klarer ikke å spille så kjapt som jeg en gang gjorde, men forhåpentligvis mer presist.

Sliter med å improvisere solospill. Har nok hurtighet til å kunne gjøre enkle ting, men aner ikke hva jeg skal spille. Thrashriffing er moro, god trening for høyrearmen mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke spill med hele underarmen' date=' eller fra albuen[/quote']

Mener at Steve Morse i en av sine videoer hevder at han ville vært kjappere hvis han faktisk brukte hele underarmen i en bevegelse. Men denne teknikken ville være mest effektiv for å spille fort på en enkelt streng om gangen. Morse bruker å alternere mellom strenger/toner som ligger langt fra hverandre. Så han ofret da litt fart til fordel for større kontroll og muligheten til store ..."hopp" :?

Jeg tror man alltid burde finne det leddet som er raskest. Dette gjelder spesielt når man spiller med fingrene. Hvis man tar et anslag med tommelen vil nok bevegelsen bli best når ytterste ledd stives av og leddet som møter håndleddet utfører bevegelsen. Tommelen blir så "lang" som mulig. Jeg tror ikke det ytterste leddet egentlig er så veldig tregt i utgangspunktet, men en bevegelse ved håndleddet gir større utslag ytterst i tommelen enn det en tilsvarende bevegelse i det ytterste leddet gjør. Det samme kan overføres til de andre fingrene. En bevegelse som omfatter både ytterste og nest ytterste ledd på pekefingeren vil nok være tregere enn når ytterste ledd stives av og nest ytterste utfører bevegelsen.

Dette mener jeg burde kunne overføres til anslag med plekter. Avstiving av rotasjon i underarmen og i håndledd og bevegelse fra albuen vil, ut i fra min erfaring, ved mye trening gi raskere alternerende plekter enn rotasjon i underarm og bevegelse i håndledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke spill med hele underarmen' date=' eller fra albuen[/quote']Dette mener jeg burde kunne overføres til anslag med plekter. Avstiving av rotasjon i underarmen og i håndledd og bevegelse fra albuen vil' date=' ut i fra min erfaring, ved mye trening gi raskere alternerende plekter enn rotasjon i underarm og bevegelse i håndledd.[/quote']

Du har helt rett, men glemmer to viktige ting (eller kanskje ikke, med tanke på Steve Morse-referansen): For det første gjør denne metoden det så å si umulig å spille f. eks. kompliserte arpeggioer eller string skipping med få noter per streng nøyaktig, da den ofrer treffsikkerhet over flere strenger. Prøv selv med å alternere mellom åpen H og A streng; hva er lettere å gjøre nøyaktig, fra håndleddet eller fra albuen? 'Hoppene' Morse snakket om er svært viktige. For det andre oppstår det mye spenning i armen og hånden av å 'stive av' fra albuen og ned. Vinnie Moore brukte en gang albueteknikken, men måtte legge om stilen etter at han pådro seg seneskjedebetennelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.