Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Knekt gitarhals, fikse selv?


Anbefalte innlegg

Var så uheldig å knekke halsen på en konsert i helga.

Gitaren det gjelder er en PRS Mira. Ser ut som limet har løsnet litt, og noe har sprukket opp litt. Overrasket over bruddet, da gitaren ikke tok et veldig hardt fall mot scenegulvet, men det kan skyldes ujenvt underlag som gjorde at den fikk et slag mot et svakt punkt. Det er et veldig clean brudd, ingen fliser eller lakk som har noe å si.

Er dette noe jeg kan begi meg ut på selv? Er middels god til å fikse ting, men da helst ting som er mekaniske/elektriske.

Bilde:

post-1756-0-72457700-1409649840_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får du til. Jeg hadde fjernet litt lakk hvis det trengs og så mye gammelt lim som mulig, slik at du får "tre mot tre", og så brukt god til på å få halsen i riktig vinkel sideveis.
Så er det bare på med lim og limtvinge. Er det "tight fit", hadde jeg brukt trelim, hvis ikke. er det epoxy som gjelder. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay takk!

Ser ikke ut som det er noen limrester, så kan se ut til at det bare er et clean brudd. Limes halsen både på undersiden og på sidene? Eller er det kun undersiden som limes mot kroppen? Altså den flaten med hull i, på bildet.

Det er en veldig tight fit, og jeg tror jeg må banke lett for å få på plass halsen. Har ikke prøvd etter jeg tok delene fra hverandre for å spare mest mulig på treverket.

Jeg har noe trelim som er kjøpt i en ordentlig sjappe. Kan jeg bruke dette?

a1961dd0-6cff-4749-8eba-5f7a2db2fad8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dette limet bør du ikke bruke, fordi det er vinterlim. Det har seg slik (har jeg lest og blitt fortalt), at det ikke egner seg til slik liming da det bestandig kommer til å være litt plastisk, det vil si aldri helt stivt, og limfugen kan bevege seg bittelitt. Jeg har aldri testet, bare blitt advart (av en møbelsnekker) mot å bruke det til ting som ikke skal kunne røre seg. Har funnet den samme informasjonen på nettet også.
Skulle du finne på å handle deg epoxy, så kjøp sånn "treg" versjon, altså ikke noe hurtigherdende saker.

Det diskuteres jo ganske heftig blant "limsniffere" (sic) også, men her er en liten oversikt fra en kar med lang erfaring:

http://www.frets.com/FretsPages/Luthier/Data/Materials/gluechart.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkke te! Håper det ordner seg :)

Og i en bisetning;

To-komponents tregherdende epoxy er alltid greit å ha liggende til det aller meste :)

Såklart jeg har det liggende ;) Fikser det meste med det. Men har hørt at trelim er veldig bra på.... treverk.

Og litt OT. Faen for en bra gitar! En av de beste jeg har spilt på! Endte opp med å kjøpe den. (Da jeg knakk den mens jeg lånte den... :ninja: )

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.