Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage ny batteriholder i hvilket materiale?


Anbefalte innlegg

Hei, nå har det seg slik at jeg har en dobbel 9v holder lik den under:

Battery_Box.jpg

Den ene holder et 9v batteri, greit nok. Men den andre må huse to AA batterier for 3v til trådløs sender, som er større. Jeg prøvde først med varme for å utvide holderen, men det nyttet ikke (den utvidet seg med press fra batteri, men deformasjonen er nådd ytterpunktet og det er fortsatt trangt, i tillegg til at AA er lengre enn 9v batteriet, så luka vil ikke helt igjen.). AAA batteri er uaktuelt grunnet elendig kapasitet i forhold til storebroren.

Noen som vet hva det beste materiale og fremgangsmåte er for å forme en ny holder på? Ser for meg å støpe plastikk er knotete og tidkrevende, mens epoxy og glassfiber også høres vanskelig ut i så små størrelser, men lenge siden jeg jobbet med slikt, og jeg har minimalt med erfaring på feltet.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Biltema har klare plastplater som kan sages, freses og i det hele tatt. Er det noe?

Eller hva med denne?

http://www.ebay.com/itm/AA-Battery-Case-2XAA-2xAA-2-AA-3V-Battery-Holder-Battery-Box-with-Shield-/251629024543?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a9642351f

Hvis du kan gjemme batteriene, er det jo veldig enkelt å lime sammen to AA- batterier med smeltelim, bruke litt smergelpapir på polene, og så lodde på noen ledninger. Det har jeg gjort mange ganger. Varm loddebolt, flussmiddel og ru overflate, og det blir så bra, så.

Siden de skal skiftes relativt ofte, er det sikkert greit med en holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget er å redusere antall dinger bak på gitaren, så jeg vil holde meg til én batteriholder med to lommer. Jeg er veldig fornøyd med den fra stewmac, ser ryddig ut og er enkel å bruke. Den du linket til ser ut til monteres inni, men for å gjøre bruk enklest skal jeg aldri behøve å åpne gitaren.

Setter du virkelig 300-350 grader på batteripolene?

Kappe og lime plastplater er en mulighet, men jeg skulle gjerne sett det var en bedre måte. Noe som ser skikkelig ut og er formet for å passe akkurat to AA batterier som kan slippe ned i den nevne dobbelbatteriholderen.

Om noen har erfaring med epoxy/fiber i liten skala er jeg interessert i å høre fra deg.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må innrømme at jeg har loddet på den måten mer enn en gang, og det har gått bra. Skal innrømme at jeg har brukt hansker og vernebriller. Jeg vet det ikke er risikofritt, men med godt med flussmiddel, en varm loddebolt med stor kontaktflate og fersk fortinning har jeg aldri hatt problemer. Jeg vet at det ikke er helt ufarlig.
Det blir jo veldig varmt hvis man bruker sånn kontaktpunktsveising også, og tiden man varmer opp bør jo gjøres så kort som overhode mulig.

Ser at du gjerne vil ha en holder. Har sett på ebay at det selges DC-DC- konvertere, blant annet fra 9v ned til 4,5 volt med rundt 90% effektivitet. De finnes i miniversjoner. Er det en vei å gå, kanskje? Disse greiene koster ikke stort.

Denne for eksempel? http://www.ebay.com/itm/2pcs-DC-DC-Voltage-Step-Down-Converter-Buck-Module-9-V-35V-to-3-3V-5A-/261545698379?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3ce556a44b

Ellers kan du kikke litt på Sugru. Silikonmasse som kan formes, og blir utrolig hard, Kle batteriene med gladpack, og sett i gang. Jeg har ikke prøvd, men er ganske sikker på at det lar seg gjøre å "støpe inn" metallstykker til batteriene i materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken på dc/dc omformere, men jeg stiller meg meget skeptisk til den faktiske energiutnyttelsen. Kanskje noen elektroingeniører kan lyse opp om prinsippet og faktisk utnyttelse. Og 4,5v blir sannsynligvis for mye for en digital enhet som skal ha 3v, kan jeg tenke meg. Hadde jo vært praktisk dog.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en neve slike (lignende) for en tid tilbake. Har ikke prøvd dem, men hvis jeg ikke tar feil, skulle den typen jeg handlet være justerbare i forhold til voltstyrke. Hvis du vil, kan du få en. Så kan du jo bare teste. Regner med at du klarer å sjekke volt med og uten litt last. Jeg har flere enn det jeg trenger.

Den jeg linket til, var nok ikke noen innertier, da det ser ut som den klarer tre volt.

Vet ikke om du får opp noe på denne linken, men det er denne- http://www.ebay.com/itm/191075539200?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Søk på dette hvis linken ikke funker-

DC-DC LM2596 Step Down Adjustable Power Supply Module Converter 1.3V-35V Trendy

(Hvordan en DC-DC regulator kan være trendy går over min begripelse, men likevel..)

En sånn er din hvis du sender meg en PM med navn og adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget her er vel at den 3V-forsyningsdelen skal forsyne en trådløs senderenhet. Det er ganske strømkrevende og krever langt hyppigere batteribytter enn vanlige preampkretser. Da tror jeg det er best med noe som bruker standardbatterier og som det er enkelt å gjennomføre batteribytte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh ja jeg plukker ikke fra hverandre et batteri, da er det enklere å montere en egen 2*AA holder i gitaren.

Poenget her er å holde enklest mulig (bare sette i nye kjapt), men også å spare plass. Jeg har akkurat fått plass til denne dobbelholderen, så det skal være mulig å få bygget denne om til en 3v og en 9v lomme, heller enn å montere enda en holder.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg sett på en spenningsregulator som en LM317 variant eller lignende, og brukt med 9v batteriet. Det er ikke mange komponenter i en sånn krets for å sette utgangsspenningen.

Det jeg ikke vet er om de støyer og Evt hvor mye. Å fikle til en sånn batteriholder tror jeg jeg hadde slitt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.