Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tapir?


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Etter at Elefanten ble ferdig i fjor har det ligget i bakhodet at jeg ville lage mer.

Rickenbacker-fetishen er fremdels sterk er jeg redd, dette blir noe et sted mellom en 325, en Combo 600 (eller Fano RB-6) og en Gibson junior. Og denne er nok mye nærmere inspirasjonskilden en forrige gitar.

post-10598-0-91658000-1409482923_thumb.j

Planen så langt er:

-Kropp i ask - gran i toppen - uthulet så mye jeg tør og en German Carve på toppen

-Hals i ask - også gripebrettet

-Kort skala

-En P90

-En volum, en tone og en bryter som kobler mikrofon rett til utgangen

-Beis med sjellakk over - ingen porefyller.

Jeg har begynt med to tørre emner tung, norsk ask, et fint stykke villmarkspanel fra den lokale trelasthandelen, en håndsag og en høvel. Og så har jeg en håndfres i bakhånd. Om jeg bruker like lang tid som sist er jeg ferdig i 2034 - håper forumet fremdeles finnes da.

Ting jeg ikke har bestemt meg for enda er om jeg skal ha limt eller skrudd hals, utforming av hodet, om jeg burde ha en vinkel på halsen - og skalalengde: 22 1/4 som tegnet eller ca. 23 3/4 som Elefanten.

Og i rekken av dyr med lange neser lurer jeg på om Tapir er neste.

Eller Jordsvin - det er enda kulere, men har ikke så fengende navn :-)

(fant en skrivefeil)

Endret av børd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigsby er tøft, men gitaren er veldig liten - og så har jeg to gitarer til med vibrato, så denne blir med fast stol :-)

Dette har skjedd så langt:

-Slik så askeemnene ut før jeg begynte å sage:

2-R0012451.JPG

Etter å ha saget cirka lengder forsøker jeg å finne riktig retning på årringene til halsemnet:

3-R0012452.JPG

Sagingen tar grusomt lang tid, men er meditativt på en god måte :-) Her begynner halsemnet å ta form:

4-R0012456.JPG

Emnene er egentlig for små til å lage en gitar. Kroppen bruker hele bredden splittet i to og limt sammen (egentlig ikke godt konstruktivt, da det er stor sjanse for at den slår seg). Jeg valgte å bruke Flatsawn emne for halsen - har lest at det skal være like sterkt og så slipper jeg å lime flere emner sammen. Her ser jeg om det er plass til halsen inne i det nesten ferdig emnet (holder så vidt?):

5-R0012460.JPG

Emnet til kroppen:

8-R0012447.JPG

Jeg er ikke flink nok til å høvle (eller har ikke tålmodighet nok) slik at alt blir rettvinklet og like tykt over alt. Har forsøkt å lage ett enkelt fresestativ på høvelbenken for å se om overfresen kan gjøre jobben. Først kroppen, så en rest av halsemnet jeg tenke å forsøke å lage gripebrett av:

7-R0012445.JPG

6-R0012463.JPG

Her er vilmarkspanelet (ikke fullt så vilt lengre), fire biter, limt sammen og høvlet til toppen. Uvant fine, tette og rette årringer til å være norsk tre:

9-R0012446.JPG

Limfugen er ikke helt perfekt, om den vil synes etter overflatebehandling vil vise seg om jeg kommer så langt. Har også laget en mal til kroppen i mdf. Den ser veldig liten ut, kanskje bør den være større slik at proporsjonene mellom hals og kropp blir bedre? Omtrent slik er det nå:

11-R0012459.JPG

Beklager mange, store og mørke bilder. Tenker jeg satser på limt hals og avventer halsvinkelen til jeg får bestilt hardware.

Neste fase er å elge meg innpå venner med mer og større elektriske verktøy (ønsker meg båndsag og søylebormaskin, men har vel verken råd eller plass).

Kommer mer, plutselig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du hadde hatt nytte av en elektrisk høvel. Veldig nyttig, og det er ikke veldig vanskelig å lære seg å bruke en. Tar liten plass, koster ikke all verden, og hobbymodeller avvirker over 1,5 mm på hvert drag. Sammenlignet med å bruke en skikkelig manuell høvel, er det mye enklere, men det blir ikke like fine spon. Perfekte spon fra en langhøvel er jo et kunstverk i seg selv. Nuvel. Jeg har stor nytte av min rimelige Bosch- modell, og man kan fjerne en cm eller to fra en tykk planke på et kvarter uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger utseendet på denne og! MEN; vi fikk aldri noe video av forrige!

Et stort men, ser jeg :-/

Ja. Jeg vet. Jeg har ikke glemt det.

Jeg er for sjenert og tror ikke gitarferdighetene mine holder mål i selskap med mange av dere.

(Det ligger ingen falsk beskjedenhet i dette, altså; men det kan jo hende det holder for at dere skal få et inntrykk av lyden i gitaren. )

Takk, Ataxia!

Castor: tror du har rett :-)

Endret av børd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Plutselig,

har tiden gått veldig fort (og samvittigheten med hensyn til Elefanten er lettet :-)

Litt fordi jeg kjøpe en søylebormaskin fra Finn. Men mest fordi jeg har kjøpt en slik:

Bandsaw.jpg

(bilde fra nett) En liten, lett båndsag, jeg fikk for 700 kroner. Den er fransk og har sine særheter, blandt annet det at den er speilvendt og at det ene løpehjulet løsner med jevne mellomrom. Med nye blader fra http://www.tuffsaws.co.uk klarerden akkurat å sage gjennom 9-10 cm hard, norsk ask. Perfekt!

I ren glede over dette varpet røk jeg på en forferdelig slipemaskin fra Hjem & Hobby med en bitteliten sliperondel og et litebelte (samme flotte fabrikat som søyleborrmaskinen - de har samme maskin med annet merke på Biltema, bare en tusenlapp billigere, fant jeg ut) og en liten støvsuger.

Med båndsagen var det en smal sak å grovskjære emnene til hals og kropp.

1.jpg

Her sager jeg ut for bånd i gripebrettet i eget stativ. Skalaen blir 22,5 tommer. Jeg fant et supert regneark på nettet, men en kan også bruke http://www.stewmac.com/fretcalculator. Jeg er fryktelig spent på om dette blir nøyaktig nok...

Jeg har kjøpt japansk sag, slipekloss med 12" radius, trussrod og to stykk carbonfiberstenger til halsen fra Stewmac.

2.jpg

Her har jeg overført 12" buen til en gammel sikle og en egen pussekloss. Jeg pusser/sikler radius på gripebrettet før jeg sager det til riktig bredde på båndsagen.

3.jpg

Her har jeg laget en hengekøye/stativ for å frese spor til trussrodd i halsemnet. Jeg har skjelt til boken det er bilde av tidligere for å lage buen i sporet, men valgte å overdrive buen. Her: den bøyde enden av trussrodden skal ned i volutten i enden av halsen mot hodet. Som foring bruker jeg tykke, sorte sugerør. For å få den konkave buen i bunnen av sporet og i trestykket som skal fylle igjen, har jeg brukt trussrodden som "pussekloss".

4.jpg

5.jpg

Jeg har komplementert bolten fra stewmac med en egenprodusert skive. Bolten havner under plekterbrettet i kroppen.

6.jpg

Jeg brukte fresen for å skjære ut "mave" på baksiden av askedelen av kroppen og "german carve" på lokket, en og en millimeter som en liten modell av kinesiske rismarker. Etterpå ble formen jevnet med rasp og hoggjern. Jeg laget en ny mal i kryssfiner for kroppen. Brukte den til å merke av hvor begge deler av kroppen skulle hules ut. Så har jeg satt en trekloss i søylebormaskinen og borret til det det var ca 6-7 millimeter "gods" igjen i kroppen. Etterpå har jeg skrudd malen til fronten og baksiden og brukt den som fresemal. Stoppet fresingen der jeg ser enden på hullet fra søylebormaskinen.

Disse skal inn i gripebrettet: noen små stykker ben fra en ku jeg har spist til middag. Forferdelig vanskelig å sage og pusse så små, harde ting nøyaktig.

8.jpg

Mer straks. Som sagt går det ganske fort nå.

Definitivt et jordsvin - og ingen tapir!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.