Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Service på Ibanez med ZR- tremolo


Anbefalte innlegg

Et forummedlem tok sjansen på å la meg fikle på gitaren hans. Det er snakk om en Ibanez RGT 320Z, og den hadde flere problemer, og her omtaler jeg ett av de, et problem som jeg tror kanskje andre kan ha nytte av å vite om. Nå skal ikke jeg påstå at jeg har vært borte i lassevis med gitarer med denne typen tremolo, men jeg har hatt hånd om et par som har hatt det samme problemet. Slik jeg ser det, er dette snakk om en konstruksjon fra Ibanez sin side, der de ikke har vært forutseende nok. Ikke noen stor synd, men irriterende likevel.

Det som skjer, er at over tid så blir to av fjærene inne i gitaren litt deformert. Derfor kommer de nærmere gitarkroppen enn det de skal, og tar borti treverket/lakklaget på kanten av utfresingen inne i gitaren. Det som man opplever, er at tremen, som i utgangspunktet er noe av det mest stabile man kan kjøpe for penger, ikke returnerer til null, slik at gitaren blir ustemt, og i tillegg får man en masse ulyder og strul med fjærer som gnisser mot noe, uten at det er så enkelt å skjønne hva som foregår.

Opplever du dette, så får du her en bildegjennomgang av hva man kan gjøre for å fikse dette. Det enkleste er da egentlig å handle seg nye fjærer, men da kommer problemet tilbake etter en stund, og man har kastet bort penger på fjærer som i utgangspunktet fungerer like bra som da de var nye.

Der var vel introduksjonen lang nok, så da er det på tide med noen bilder.

2014829_DSC_1191.jpg

Ser du nøye etter, så kan du se merkene etter fjærene som har skrapt i lakken inne i hulrommet. Lakk er nå lakk, og en av tingene lakk gjør når man sprøyter det, er at det bygger seg opp en ekstra kant på skarpe kanter. Det å forlange at Ibanez skal slipe ned og polere opp lakken inne i hulrom er vel noe mye forlangt, men her har altså lakklaget sammen med litt for lite fresing laget problemer. Dette har de ikke forutsett, i kombinasjon sammen med en liten deformering av fjærene, noe det kommer bilde av senere. På bildet er fjærene som laget problemet fjernet.

Her får jeg da sjansen til å poste et bilde av et av mine få gode kjøp her i livet. På loppis fant jeg dette settet med treskjærerjern av god kvalitet, total pris to hundre kroner. Det er mindre enn hva ett jern av denne kvaliteten koster. Dette er jern av anerkjent merke, og det er masse metall igjen på alle. Egentlig grusomt at en som ikke driver med skikkelig treskjæring eier disse. (Bud mottas på PM.)

2014829_DSC_1190.jpg

Vanskelig å ta bilde mens man jobber, men her har jeg altså jobbet meg gjennom lakklaget, og et par millimeter ned i treverket. Det er alt som trengs.

2014829_DSC_1193.jpg

Siden jeg denne gangen tok sjansen på å ta meg grovt betalt fra et forummedlem, ville jeg gjøre en skikkelig jobb. Derfor lakket jeg over området jeg hadde fjernet, så jeg er helt sikker på at det ikke kommer noe fuktighet inn.

2014829_DSC_1194.jpg

Her er det ferdige resultatet, med aller fjærer montert. Som du kan se, hvis du ser nøye etter, kan du se at de to senterfjærene er litt deformert ved stolen. Det påvirker ikke funksjonaliteten i noen merkbar grad, men medfører at fjærene kommer nærmere kroppen enn det de var da de var nye. Sammen med de andre faktorene jeg allerede har skrevet noe om gjør at det blir problemer.

2014829_DSC_1195.jpg

Etter denne enkle modifikasjonen, og litt annet fikleri, spiller gitaren som en drøm.

Det tok litt tid, og det kostet medlemmet noen kroner. På den annen side, fikk han gratis låne en RG 550 fra -89 mens jeg holdt på med denne. Tror han er fornøyd. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.