Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mean Green Rock Machine, et Explorer prosjekt..


Anbefalte innlegg

Fikk tak i et vrak av en Explorer for lenge siden, med en ok LTD hals... Grønn og ekkel....

Har tatt tak i den nå, og vil få den i stand. Den blir værende grønn, siden halsen egentlig er veldig fin, og jeg vil ikke styre med å endre farge på dn..

Ellers har jeg bare dette bildet fra før jeg satte i gang..... Routingen for pickups er vel gjort med drill, og det ser ikke ut!

DSC04172-800.jpg

Planen er å få en knallgrønn Explorer, med svart plekterbrett og tre humbuckere. Den skal ha 5-veis switch, og coiltap på alle humbuckerne. Samt en Gilmour switch for å kombinere neck og bridge pickup.. Også har jeg ikke helt bestemt hvor mange volum og tonekontroller jeg skal ha, det er hull for tre potmeter så langt..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tre hull for potmeter her, lurer på hva jeg skal sette inn... Trenger ikke noe push/pull for coilsplit, har egne switcher for det...

1 volum og 1 tone + en killswitch? (har en momentary switch som kan passe)

3 x volum?

1 volum og to tone som på en strat?

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker 3 pickups = 3 volum.

Eller 1 volum + 1 tone + noe. Hva "noe" er for noe kan man jo fundere på... Hva med treveis switch med killswitch en vei og tone bypass andre veien (og normal operasjon i midten). Kanskje dette kan være "noe": http://www.guitarfetish.com/Onboard-Multi-Distortion-Circuit-Hot-Rodded-tone_p_570.html ?

Eller 1 volum + aktiv 2 bånds EQ?

For øvrig et kult prosjekt. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt 3x volum. Men det kan ha noe med det å gjøre at jeg aldri bruker tonekontrollen til noe som helst.

Siden du fikser selv, er det jo bare å starte i en ende, og så modifisere til noe som funker for deg. Jeg er veldig glad i en sint tele jeg har, med boost fra GFS, artige saker. Krever ni volts batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt 3x volum. Men det kan ha noe med det å gjøre at jeg aldri bruker tonekontrollen til noe som helst.

Jeg har en gitar der jeg valgte å fjerne tonepotmeteret og den tilhørende kondensatoren. Det gjorde at lyden endret seg drastisk og ble veldig lys. Det endte med at jeg satte inn den gamle kondensatoren og en fast motstand (på enten 250 eller 500 kohm, om jeg husker riktig). Det låt bedre, faktisk.

Så på en måte vil jeg jo si at du bruker tonekontrollen, Castor, med mindre du har fjernet den helt. ;) (Beklager flisespikkingsmodus, men jeg er bygget slik :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har boosten selv, og har satt inn en sånn fuzz- sak for noen år siden for et forummedlem. Boosten er veldig bra, fuzz- kretsen låter ikke bra. Du skal lete lenge for å finne en fuzzpedal som låter mer "fizzy" og elendig enn den. Spør du meg, helt ubrukbar, men dette er jo veldig smak og behag. Da har jeg vel sagt nok. Den fuzz- saken til Guitarfetish er vel det eneste produktet fra de som jeg ikke har vært fornøyd med.

Sarge- i hvor grad en "tonekontroll" påvirker gitarlyden, avhenger litt av potmeteret. Enten så er det null forskjell hvis man klipper/avlodder kabler og fjerner, eller så er det noe forskjell. Hvis det låter greit uten å fjerne, så hvorfor fjerne? Enkelt og greit. ::)

Ut over det, så har du helt rett. Det at gitarer leveres med passive komponenter i 2014 er egentlig helt utrolig, men sånn er det nå bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er lenge siden, men jeg drister meg til å svare ja.

Den jeg mener jeg har, er denne:
http://www.guitarfetish.com/Telecaster-Active-25db-Boost-Mid-and-Treble-Preamp_p_725.html

Poten som endrer mellomtone var loddet slik at man den var reversert, men det er jo ikke så vanskelig å gjøre noe med.

Denne er helt på grensen til at den overstyrer en cleankanal. Sett den inn i en tele, og se metalgutta få hakeslepp når de plugger "køntrigitaren" inn i forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.