Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemningspedaler


space

Anbefalte innlegg

Delay og reverb er essensielt ja.

Finnes jo utrolig mye forskjellig, men det meste kan en jo lage kul lyd med, kommer mest an på hvordan man bruker dem.

Jeg liker at reverb-pedalen har mulighet til å ha 100% våt lyd. F.eks så er EHX Holy Grail og Line 6 Verbzilla to rimelige alternativer.

Strymon Timeline er kanskje den råeste delaypedalen til slikt, men den koster jo en del.

Boss DD-7 og Tera Echo er jo rimeligere alternativer her.

TC Electronic Flashback/Alter Ego/X4 er jo også verdt å se på. Mange muligheter med Toneprint-editor.

Fikk meg nylig en Alter Ego X4 og er storfornøyd med den.

Selv liker jeg også å bruke loopere til å lage fine bakgrunnsdroner og lydlandskaper.

Bruk av volumpedal, bue og kanskje en ebow er jo også effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke spesifiserer hva du er ute etter, så kan jeg anbefale TC Electronic Hall of Fame eller varianten Trinity. Jeg har sistnevnte. Dette er en romklangpedal med mange klangvarianter, og med Toneprint er mulighetene ekstra mange. Det er spesielt noen Church og Cathedral-varianter som skaper store lydlandskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett stikkord som bør huskes ved store stemningslyder: STEREO!

Wah wah, Stereo chorus/phaser/flanger etterfulgt av stor stereo klang og kanskje en delay på hver kanal som man kan justere delaytime og feedback litt forskjellig.

Beste choruseffekt synes jeg er type Boss CE-1, altså reint chorussignal i en kanal og clean ubehandlet signal i den andre. Chorus og clean i begge kanaler bilr ofte i overkant. Boss CE-3 og CH-1 fungerer også bra på dette.

Du får også kjempefin stereoeffekt hvis du modder en phaser slik at du bare får ut fasemodulert signal. Da kan du splitte signalet før phaseren og sende clean til en kanal og reint fasemodulert signal til den andre kanalen. Det er samme prinsipp som CE-1 chorus bare med fasemodulering i stedet for delayed choruseffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.