Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Singelcoilgitar uten signaturlyd? Forfengelig eller pragmatisk?


evergud

Anbefalte innlegg

Her er saken: Jeg bruker mye fuzz. Big Muff, Fuzz Face-varianter (silikon og germanium) og diverse Tonebendervarianter. Muffene låter tøft uansett om jeg spiller på humbuckers, P90 eller singelcoil, men jeg sliter litt med to- og tretransistorsfuzzene. Dvs ingen problem, men jeg er ute etter mer attack og kontroll over volumet. Dessuten har jeg generelt lyst på litt mer singelcoil-lyd, rett og slett. Jeg har allerede en strat og en gammel USA-reverend med stratpickups. Jeg har også flere p90-gitarer. Alle disse låter flott, men P90 låter litt for brutalt og de andre låter for strat.

Altså. Finnes det noe som låter singelcoil uten å låte Fender? For ikke å snakke om å se ut som en Fender... Jeg må innrømme at jeg har aversjoner mot å stå på scenen med strat. Kan til nød strekke meg til Jazzmaster. Skal legges til at den eneste «normale» gitaren jeg har, bortsett fra strat-en er en SG med P90.

Tips? Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skrur ut pole piecene på en humbucker (den ene rada som er skruer) vil man faktisk få en mer single coil aktig attack på lyden, ikke natt og dag forskjell, men litt stilig for det.

Og P-90 ER en single coil pickup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at P90 er singelcoil. Mulig jeg var uklar, men det er altså ikke det tekniske jeg er interessert i. Jeg er interessert i tips til pick-ups (og gitarer) som ikke låter som en Fender, men som likevel har forholdsvis lav output, høy klarhet og bass. Altså typisk singel coil, bare uten Fendersignaturlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gretch er kult, det skal jeg se på! Litt av det jeg også syns er litt dumt med mange P90-pickups er at de er så komprimerte. Litt forskjellig der, lollars er dynamiske. Syns dynamikk er viktig også.

Danelecto låter litt - plink! - gjør de ikke? God sustain viktig også.

Hvordan ville det være med jazzmaster pups på en SG (hvis rutinga lar seg gjøre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gretch er kult, det skal jeg se på! Litt av det jeg også syns er litt dumt med mange P90-pickups er at de er så komprimerte. Litt forskjellig der, lollars er dynamiske. Syns dynamikk er viktig også.

Danelecto låter litt - plink! - gjør de ikke? God sustain viktig også.

Hvordan ville det være med jazzmaster pups på en SG (hvis rutinga lar seg gjøre)?

Sustain - eller fravære av sustain - ligger mest i kroppene danelectro bruker (masonitt). Du kan jo således også si at lipstick PUer har mindre sustain, men det ligger kun i at de er høyst dynamiske. Dynamikk og sustain er to motpoler som du ikke får i en og samme sekk. Det er vanskelig å beskrive lyd av pickup, men jeg liker å tenke på lipstick som en mellomting mellom tele og p-90, det beste fra begge verdener. Men ta mitt synspunkt i lys av at jeg er inhabil iom. Jeg har to danoer og sikler på flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn har jeg aldri helt likt dano. Jeg liker mye rart (har en del reverends og et par fanoer), men de har aldri funka. Forøvrig er jeg ikke helt enig i at sustain og dynamikk er gjensidig utelukkende. Det kan være bra sustain med høy dynamikk. Men det er vel her kroppene (og hardware) kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.