Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

4-strengsbass i G#?


Evil_Caprino

Anbefalte innlegg

Hva snakker du om nå? 30" er jo short scale. Standard skalalengde for 4-strengs bassgitar er 34" i disse dager (selv om dette kalles "long scale").

Om jeg skjønner deg rett, så stemmes 7-strengerne med dypeste streng i G#, er det sånn å forstå?

For å ta utgangspunkt i en 5-strenger, så er standard stemming for en slik BEADG. Det vanlige for en 4-strengs bass er EADG, men det er mange eksempler på at bassister som trenger dybden i en 5-strenger, men foretrekker 4 strenger kjøper strengesett for 5-strenger og bruker de 4 tykkeste til å stemme i BEAD.

Men så snakker du om G#. Det er flere eksempler på drop A, altså AEAD, der altså dypeste streng er stemt ned en hel tone. G# er jo ytterligere en halv tone ned. Jeg regner med at du skal kjøre alle strengene ned. Det er kanskje mulig. Da blir det vel G#C#F#A#.

Forskjellen fra 5-strenger er vel at sistnevnte ofte er laget som 35" eller lenger for å kunne gå dypere. Utfordringen her er slappe strenger, og her snakker du om å droppe halvannen tone fra B til G# på en kortere skala. Jeg vil si at dersom du får tak i tunge (tykke) nok strenger, så kan du få til dette... men du risikerer at du må bore opp i brua for å håndtere denne tykkelsen, du kan få intonasjonsproblemer, du må file opp nøtta, og det kan bli veldig tykke strenger å håndtere for stemmeskruene hvis du ikke får tak i strenger som er laget for 34".

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt P-bassen min nede i A ved et par anledninger, og det funket helt fint. Brukte et tjukt 5-strengs sett og tok vekk den tynneste strengen. En halv tone ned derfra bør ikke være noe problem, det hjelper hvis du har rundt .135 som den tykkeste strengen.

Har forresten sett 4-strengere fra Peavey med 35" skala og aktiv elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel legge til at jeg kjører .105 som tykkeste streng på mine basser nå. Det gjelder også 30"-bassen (altså short scale) som jeg (som resten av bassene mine) stemmer i DGCF. Det er på kanten, men er fortsatt spillbart.

Får du på skikkelig tykke strenger, så burde det være mulig, ja. Men husk at G# i dyypbass er ca 26Hz. Du er nå i et frekvensområde som de færreste bassrigger gjengir noe særlig av eller som krever enorme effektreserver for noe særlig trøkk. Uansett; Prøv. Det er ikke så mye å tape.

Det er heller ikke noen naturlov at bassen MÅ være stemt som gitarene eller MÅ klare en oktav under den dypeste gitarstrengen. Selv spiller jeg DGCF, som sagt, mens gitargutta i bandet spiller standard E-stemming.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du file nøtta for å få på plass de strenga, Roffo? Og ny intonering må vel til? Eller er det ikke så viktig på bass som på gitar?

Måtte file litt i nøtta, og intonasjonen må ha en sjekk når det er såpass omstemming. Det var ikke så mye skruing som skulle til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tilpasse brua, pluss/ev. flytte den bakover for å få intonert 4'ern riktig. 135 blir et must. Giss høres tvilsomt ut, da må du kanskje ha en rigg spesielt for dette.

Selv har jeg en firer stemmt i H med 130 sett, det går greit men jeg måtte tilpasse sadlenpå brua til tykkeste streng. Jeg har en 135 streng liggende og skal se om jeg får den på for å prøve drop A...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en 35" scale er veien å gå. Men da må det vel bli en femmer. Har ikke sett en firer med mer enn 34"
Eller så kan jeg prøve å overtale gitaristen til å gå tilbake til 6-strenger'n å ikke stemme lenger ned enn C" drop. ;-)
Men som ny i bandet er det vel ikke så bra å komme med sånne ting med en gang.

Så synd at alle fem-strengere med 35" scale skal se så møbelaktig ut. Fins jo ingen med det klassiske stuket!
Ikke som jeg har kommet over vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmpf... Du vet ikke helt hva du vil, gjør du vel?

Når du ber om hjelp, så bør du fortelle om preferansene dine. Du sa at du ikke ville ha 5 strenger, men plutselig er det det som gjelder?

Og hvorfor i all verden skal gitaristens stemming bestemme hvordan bassisten skal stemme? Det er ingenting som tilsier at bassen alltid skal spille en oktav dypere enn gitaren. Bassisten er mer enn en bassgrunntone for gitaristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig ha en firer men når det er så vanskelig å komme over en med 35" scale som man liker, så må man kanskje "krype til korset".
Og når man skal spille relativ rask thrash metal og følger gitaren er det vanskelig når gitaren har løs streng som grunntone. Tror ikke helt du skjønner det.
Og når man står i øvingslokalet og lurer på hva den andre spiller, og diskuterer riff så er det mye mindre hodebry om man stemmer likens.

Så nei, samma stemming må til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sukk*

Det finnes nok av 4ere med 35" mensur, tingen er bare at om du ikke er intressert i å bruke 10.000 pluss så blir det et labert utvalg.. Peavey har dog noen billigere Cirrus BXP basser som er 35", men er nok ikke klassisk nok for deg.

Men f.eks Spector og Warwick lager 4 strengere som har 35", men er usikker på om de har de i de lavere prissjiktene (DET får noen andre google sjøl)

dog mensur'en har lite å si på hvor tight B strengen er, Jeg har hatt helt vanlige 4ere som har gjort en meget bra jobb i H, nå sist en Rickenbacker.

Hadde en Ibanez SR506 (Som forøvrig er 34" basser) ned i G# engang i tiden, Strengetykkelse? .165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.