Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Born again bass player! (spørsmål om lyd)


Evil_Caprino

Anbefalte innlegg

Spar til du har råd til å kjøpe noe som holder. 810+ en feit amp er det eneste du blir fornøyd med uansett!

Nja er ikke helt enig der ass. Kommer langt med en 210 på en liten høyde bak deg. Du får den bassresponsen du trenger da. Men hvis du skal spille mange meter unna basskabinettet er 810 bedre for å beholde bassresponsen. Vi har jo så godt PA-anlegg rundt forbi nå som leverer god nok bass. Vi er ikke på 80-tallet enda. Du trenger kun bassamp for monitoring i de aller fleste situasjoner. Skal du mikke den opp vil du gjøre det med nærmikking som gir deg god nok bassrespons via proximity effekten.

Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja er ikke helt enig der ass. Kommer langt med en 210 på en liten høyde bak deg. Du får den bassresponsen du trenger da. Men hvis du skal spille mange meter unna basskabinettet er 810 bedre for å beholde bassresponsen. Vi har jo så godt PA-anlegg rundt forbi nå som leverer god nok bass. Vi er ikke på 80-tallet enda. Du trenger kun bassamp for monitoring i de aller fleste situasjoner. Skal du mikke den opp vil du gjøre det med nærmikking som gir deg god nok bassrespons via proximity effekten.

Ja jeg vet jo det...bruker for det meste en 210 sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to situasjoner hvor det kommer an på størrelsen når det gjelder bass amps.

1) Når du øver med bandet. Du har ikke sjanse til å holde følge med 100W gitaramps i fullstack på full vreng med 250W bass og 210 kabinett. Men forhåpentligvis er ingen så idiot at de bruker og gjør det i et lite øvingslokale. Det vil også drukne trommene og rote til lydbildet noe helt enormt. Jeg vil si at så lenge man spiller med akustiske trommer som ikke mikkes opp, så holder 210 med 250W amp. Er bandet idioter og kjører full pupp og mikker opp trommene, så hekt deg på samme PA som dere bruker for trommene. Det burde holde. Konklusjon: Du trenger ikke mer enn 210 og 250W (Men pass på impedansen. Mange forsterkere yter bare maks effekt i 4 ohm. Dersom du skal utnytte alle 250W, så trenger to 4ohm kabinett. Alternativet er å bruke 8phm kabinett med en 500W amp som gjerne yter ca 250W i 8ohm).

2) Live. Her er det monitoring som gjelder. De fleste proffe PA-anlegg i dag har kapasitet til å ta inn både oppmikkede trommer og bassgitar. Da trenger du bare ampen som monitor. Jeg spiller med en trommis som også vil høre bassen, så vi plasserer ampen til venstre for trommisen, mens jeg står foran og litt til venstre for ampen igjen. Når man står såpass nær og i tillegg unngår å ha gitarampene rett i ryggen, så holder det med (TADA!) 250W og 210 kabinett her.

IMHO, 810 kabinett er for dinosaurer. Det er PA som skal fylle rommet med lyd, ikke ampene og monitorene. Du skal spille HØYT ut fra PA for å fylle et stort rom eller en utearena. Det er ikke meningen at bandet skal få ødelagt hørselen sin ved å stå i munningen av denne lydkanonaden. Lyden på scenen skal være langt lavere enn den er et par meter foran PA.

PS. Jeg spiller ikke i metalband, så det er ikke sikkert mitt oppsett gjelder, men jeg spiller med 250W i en stack av 210 + 115. Jeg har ofte lurt på å koble ut 115 (jeg tror faktisk jeg vil gjøre det på neste øving, siden vi nå har bedre PA i øvingslokalet).

Grunnen til at jeg kjører med 115 i tillegg til 210 er (1) fordi det gjør at jeg får plassert 210-kabinettet høyere opp , (2) fordi den samlede stacken da blir 4 ohm og (3) fordi jeg liker comboen av 15" for dybde og 10" for punch.

Grunnen til at jeg ikke kjører 410 eller 810 er at (1) jeg ikke trenger så mange høyttalere og (2) fordi det er utrolig tungt å flytte på alene (ja, vi har ikke roadies, og jeg synes det er en god ide å kunne flytte eget utstyr selv).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sarge: du spiller ikke rock, gjør du vel? :D

Jo, alt fra blues opp til klassisk hardrock type 80-talls. Eksempelvis Guns'n'Roses, Whitesnake osv.

Men ikke det dagens ungdom kaller metal.

Jeg spiller for øvrig med to gitarister som har levd etter ideen om at det ikke er rock hvis man ikke kjenner trøkket av half-stacket på full pupp i ryggen. Han ene er lettere hørselskadet. Jeg bruker propper når disse gutta begynner å ta av, men uansett begrenser det seg når trommisen begynner å klage over at han får vondt i henda av å spille så hardt som det kreves å holde følge. Med EBS Reidmar (250W) og 210 + 115 cabstack , så holder jeg fint følge med ampen min på 2-2.5 på volumknotten (på en skala som går til 10).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dyp bass" er ganske opptatt av bass-tromme. det man må prøve på om man vil bli hørt er å legge seg i det litt crispy lav-mellomtone-registeret for å kutte gjennom. tenk typ Anthrax og Megadeth

Desto mer begrenset dypbassområde, desto mindre effekt og membranareal trenger du. Men det er klart: Skal du konkurrere med gitarene i deres frekvensområde så trenger du alt membranareal du kan få. ;) Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om minstekrav her for å holde følge, spesielt siden trådstarter snakker om å holde vekt og størrelse nede. Klart både 500 og 1000 watt er kjekt. Det er ikke feil å ha kraftreserver. Jeg har to 600W effektblokker jeg kan sette inn ved behov (1000w i 4ohm hver, basert på ICEpower 1000ASP-moduler). Men jeg har så langt ikke hatt behov for det.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten detalj, hvis man skal ha to kasser på 4 Ohm og kobler de til en forsterker, vil man kunne velge mellom en last på 2 eller 8 Ohm, alt etter om det serie-eller paralellkobles. Skal man kjøre på 2 ohm, må man lese bruksanvisningen og sjekke at forsterkeren tåler så liten motstand. Med to 8- Ohms kasser blir det fire Ohm, hvis det paralellkobles. Derfor, med en Reidmar blir det vel bra med to kasser à 8 Ohm, hvis jeg husker rett. Den tåler ikke, på linje med mange andre forsterkere å kobles til kun to ohms last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hva folk skal med type 810 og slikt. Enig i det aller meste av det sarge skriver. Jeg klarte meg fint med 212 og 500W-topp som stod på type klokka ni på master volume da jeg spilte i metalband med en jævlig sinna trommis og to gitarister med 412 og 100W.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten detalj, hvis man skal ha to kasser på 4 Ohm og kobler de til en forsterker, vil man kunne velge mellom en last på 2 eller 8 Ohm, alt etter om det serie-eller paralellkobles. Skal man kjøre på 2 ohm, må man lese bruksanvisningen og sjekke at forsterkeren tåler så liten motstand. Med to 8- Ohms kasser blir det fire Ohm, hvis det paralellkobles. Derfor, med en Reidmar blir det vel bra med to kasser à 8 Ohm, hvis jeg husker rett. Den tåler ikke, på linje med mange andre forsterkere å kobles til kun to ohms last.

De fleste forsterkere tåler bare 4 ohms motstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hva folk skal med type 810 og slikt. Enig i det aller meste av det sarge skriver. Jeg klarte meg fint med 212 og 500W-topp som stod på type klokka ni på master volume da jeg spilte i metalband med en jævlig sinna trommis og to gitarister med 412 og 100W.

Er vel ikke metalband som spiller høyest nødvendigvis, de bruker jo gitaramper som låter "riktig" på lavere volum. Blues/rockeband som bruker 50-100w røramper som må presses for å låte derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hva folk skal med type 810 og slikt. Enig i det aller meste av det sarge skriver. Jeg klarte meg fint med 212 og 500W-topp som stod på type klokka ni på master volume da jeg spilte i metalband med en jævlig sinna trommis og to gitarister med 412 og 100W.

Ikke noe problem å klare seg med mindre rigger i dag, men følelsen av å kjenne på headroomet til en stor rigg er jo deilig.. :) Trenger ikke nødvendigvis spille så høyt heller, får jo veldig fyldig lyd med feks 2x410. Du lager jo som regel trøbbel for lydmannen da men.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt trist over å se at bassisten som liker å føle trykket i ryggen er død, det er vertfall det jeg forstår av denne tråden, Det er lite som er som det. Har en vokalist som pleide å stille seg forann Aguilar 4x12'en min når jeg hadde det og glise fordi den dyttet ham litt bakover. Jeg fremstår mer en gjerne som en "Bass-dinosaur" for den effekten.

..Må få meg et 4x10 cab til for å glede mannen :P

Forøvrig så kommer de fleste av dere tydligvis til å hate tonen min, så jeg melder meg ut av resten av diskusjonen (Trommiser elsker den merkelig nok)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah. Kjører bassen i PA med totalt 4x18" i øbingslokalet, så vi har bra med trøkk i bassen om vi vil. Og min 210+115 stack funker godt om jeg står en drøy meter foran, selv med Reidmaren med mastervolumet rundt 2-3.

Jeg synes det er MORO med mye bass, men balanse i lybildet er viktigst, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.