Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Born again bass player! (spørsmål om lyd)


Evil_Caprino

Anbefalte innlegg

Du må huske at du er i ett Thrash band da, Det er vanligvis ganske høylydte greier med gitarister som ikke er glad i å moderere seg.

lurer på om jeg synes du skal prøve deg på litt pruting på dette her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49815211&searchclickthrough=true&searchQuery=hartke

Toppen er 500watts versjonen av hva David Ellefson (Megadeth) og Frank Bello (Anthrax) bruker (De har LH1000), og er hverken spesielt stor eller tung, samt du har en del watt mer å gå på. 2x12 kan gå om du vinkler den opp mot deg, det minste jeg har brukt med den typen høylydt band er 2x15.

Men det kan hende du har gitarister som ikke trenger å late som de er på Ullevi hver øving.

Ikke tenk på BI-amping enda før du har spilt med bandet en stund, folk har en tendens til å kaste på en person alt han ikke trenger å tenke på med engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikker dere opp trommene i øvingslokalet?

Uansett: Er du usikker på nok lydtrykk, så går du ikke for BH250.

EBS Reidmar er en mulighet, og denne prisen ser du ikke hver dag (900 mindre enn jeg ga brukt for min):

http://www.finn.no/50980982

Til slutt (OT): Dersom dere må mikke opp trommene i øvingslokalet for å holde følge med trashgitarene: Idioti! Så høyt er å be om hørselskader. Vi mikker ikke opp trommene og vi spiller fra blues til klassisk hardrock. Jeg bruker øreplugger selv i en slik setting.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter TC RH450. Lettvekter med bra trøkk, en overraskende bra rørvreng-simulator og bra DI. De få gangene man finner en brukt på Finn, så bør de være innenfor budsjett. Kan også kjøres uten kabinett, hvis du ønsker.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være enda mer Hartke-plugger:

Bassistene i alle de bandene du nevner som lydinspirasjon bruker forøvrig (eller har brukt) Hartke HyDrive-kabinetter og LH-amper i dag ;) Det er mulig Eddie i Queensryche har byttet da det ikke har blitt observert noe Hartke med ham på en stund.

...Og David i Megadeth har byttet til den nye Hartke Kilo-ampen..

Helt ærlig, både Ampen og HyDrive elementene er dritlette og låter bra, anbefales på det sterkeste. (Det TC kabinettet han fyren selger låter og veldig bra) Problemet mitt med TC er dog at jeg aldri fant en EQ jeg ble helt fornøyd med når jeg eide en av 210 komboene deres.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken amp hadde du, TF? På RH450 har man jo full frihet til å stille som man vil på eq'en. Kan velge hva som skal være senter for hver enkel frekvens range. Jeg syns også det er sykt kjekt at man kan lagre presets. Compressoren i RH450 er også heftig. Jeg har i alle fall eliminert de pedalene jeg hadde (drive, comp og DI).

Jeg tror, og merker, at vi alle kanskje er litt farget av hva vi selv eier :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt dyttet mot Hartke etter hvert, mest fordi jeg hadde skikkelig mye jall med alt annet jeg eide av utstyr som drev å feilet og oppførte seg merkelig (Men nå er spillestilen og lyden min ikke veldig nådig mot amper generelt).

Ta Trace Elliot f.eks.. Elsker de, men hver eneste amp jeg har hatt av de har endten død eller trengt service. Hartkene jeg har nå derimot hadde overlevd krig, låter bra og koster ikke ørteførti-tusen å erstatte om det skulle fucke seg :P TC'en hadde jeg klart å leve med egentlig (da jeg for det meste har lyden min på ett pedalbrett), men den ble for liten i en duell mot en Marshall JCM med 4x12 kabinett. Hartke'n fulgte da etter Aguilar og Ampeg kabinetter, og nå har jeg ikke ingen planer om å bytte med det første, dog kanskje utvide.

Jeg skal gi TC det dog: Det er første gang "my jaw dropped" av en amp i en butikk.

edit:

Jeg hadde en BG500-210 Combo fra 2011. (Nå måtte jeg rote i arkivene mine nå :P )

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Trace Elliot låter knall. Har ikke eid en, så kan ikke snakke om byggekvalitet. Har heller ikke hatt en BG500, men mitt inntrykk er at RH450 spiller høyere. Jeg hadde ingen problemer med å holde følge med trommis og to gitarer. Hadde stort sett ampen på 3-4 av 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne TC BG250 comboen er slett ikke gal:

http://www.finn.no/50998757

Tror du skal jobbe litt for å finne separat topp og cab som konkurrerer på pris. Jeg har løftet på den, og den er overraskende håndterbar. Den imponerte meg også veldig i butikken da jeg testet et par basser på den (nesten så jeg angret på at jeg hadde kjøpt den som separat head).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PA med skikkelige basskasser. Vi har 2 stk 2x18 toms kasser i PA som vi låner om dagen. Da holder det med EBS Reidmar 250w 1 meter fra ryggen min som "monitor". For å være ærlig er den nesten overkill. Kjører mastervolumet på 2 av 10 mesteparten av tiden. Husk at 500W er bare 3dB høyere enn 250W, og det er gitt at kabinettene fortsatt responderer lineært når de jobber så hardt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er på en måte.. litt høylydt :P

Skjønner. Har dere tatt med lydtrykksmåler på øving noengang? Da vi spilte i litt for lite rom med akustisk trommesett og matchende trøkk på gitarer, så målte jeg det til 100-110dB med enkelte peaker enda høyere. Sjekk ut hva 110dB gjør med hørselen... Jeg bruker øreplugger, og det er ikke for moro skyld, men fordi jeg er for glad i musikk til å risikere hørselskader. Har allerede en liten tinnitus-tendens.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.