Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Born again bass player! (spørsmål om lyd)


Evil_Caprino

Anbefalte innlegg

Jeg er en gitarist som går over til bass, og siden jeg er som de fleste egosentriske gitarister, har jeg aldri helt lagt merke til hvordan bassistene får lyden sin. :huh:

Har lest mye om en sansamp bass driver-sak. Jeg gidder ikke å dra rundt på svære basskabinetter for å gjøre en gig.

Så det jeg tenkte var å kjøre en sånn bassamp gjennom en effektforsterker (rør, ikke rør?)
og videre i et kabinett.

Når det er ut på spilling, og du vet at det er bra monitoring der, så er det bare å ta med den sansampen.
Eller vil savnet etter eget stack bli stort? Som gitarist har jeg jo opplevd dårlig monitoring og da har ofte løsninga vært å oppholde seg foran egen amp.
Musikken er metal (moderne thrash kanskje) og det er festivaljobber og korte turnéer nedover Europa som er forespeilet.
Er dette et opplegg som kan funke? Eller er jeg helt på bærtur her?

Drømmelyden må jo være Queensryche/Megadeth/Pantera-ish....


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale deg å ha et eller annet på scenen siden man ikke kan stole 5 flate øre på lydmenn.. Jeg tror forøvrig at DI-boksen du leter etter er en Hartke Bass Attack, den kan gjøre mye forskjellig og låter meget bra. Sansampen kan fort fungere for deg og, men i mine ører og for min måte å spille på så er den for "skranglete".

Hva er budsjettet ditt? Og jeg forsto ikke helt om du ville ha amp eller ikke amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du har ikke muligheten til å frakte en 2x10 combo f.eks? om du har det vil jeg anbefale denne: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=308_392_405&products_id=8344

Og en pedal av ditt valg forann, det er nok av kvalitets-bokser på Finn nå, ligger blant annet en EBS Rør-preamo ute.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bassist i band, så ville jeg ikke klart meg uten egen amp. Jeg har et lettvekts 12-toms kabinett til hjemmebruk og til små gigs, samt 2x10+1x15 stack i øvingslokalet og for større gigs. EBS Reidmar gjør en glimrende jobb for meg og er lett å ha med seg. Den kjøpte jeg av en metal-bassist, ingen problemer der, sa han (han skulle ha en større EBS fordi han hadde fått et tilbud han ikke kunne motstå). Grei DI-utgang har den også.

Jeg spiller for øvrig med en trommis som gjerne vil ha bassamp på scenen også. Den står ganske nær ham. Monitorene i PA har ofte lite bass å gi.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en enda lettere TC Electronic BH250 forsterker. Den er også bra, har DI-utgang og i tillegg utskiftbare effekter (såkalt toneprint). Jeg kan anbefale den også, og på 4ohms kabinett spiller den overraskende høyt. Denne får du også i ulike comboer som låter bra og veier lite.

Eksempel:

http://www.4sound.no/bass/forsterker/tc-electronic-tc-bg250-112-bass-combo

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den BH250 hadde også en mer behagelig pris enn storebroren, med tanke på at jeg også må ha ett kab. Holder det med 250 watt da? Og hvilket kab hadde vært en bra match her? Hvis jeg da går for bare toppen og ikke combo. Er det forresten noe fasitsvar på elementene? 10", 12", 15", eller er det smak og behag?

F@n, bass er vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BH250 er ikke ekte 250w, men den er bygget med en slags innebygget kompressor som gjør at man kan hente ut et gjennomsnittlig lydtrykk som er like kraftig som en 250w amp. Det er grunnen til at du trenger et effektivt 4ohms kabinett for å hente ut det meste av den. Reidmar har en mer ubegrenset dynamikk til sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om anlegget skal kunne bære lyden omtrent alene fra scenen, eller om det er mer snakk om kun monitorfunksjon.

Bass er ikke nødvendigvis så vanskelig. Se bare på alle fordelene-

- Du kan bruke aktiv elektronikk uten å bli sett ned på. Batteri i bassen er godtatt, selv om Leo Fender ikke fant opp det.

- Du kan bruke en lett transistorforsterker, og trenger ikke drasse rundt på en rørsak som trenger nye rør, må på service for justering og slikt til stadighet.

- Du kan få god lyd med lette neodymelementer, i stedet for elementer med blytunge digre magneter i.

- Skulle du skifte til gitar igjen, kan jeg love deg at du har lært mye av å spille bass. Timing, for eksempel.

- Ingen forventer at du skal skifte lyd tre-fire ganger i løpet av en låt, men kan konsentrere deg om å spille. Noen gitarister ser jo ut som om de danser irsk folkedans mens de spiller og tråkker i vei, eneste forskjellen er gitaren. :P

Bassriggen min med 2x12 Eminence- elementer er så lett at jeg fint bærer den på en vending. Ikke noe problem, selv med forkalkning i ryggen.
Hva som er riktig for deg i forhold til størrelse, lydtrykk og slikt, må du nesten finne ut av selv. Det er egentlig allerede skissert de mest aktuelle løsningene. Det eneste må være at om du absolutt skal ha Ampeglyden, så er det kun en ting som gjelder. Siden den "standarden" ble satt, har det faktisk skjedd ting både med bass, elektronikk/forsterkere og ikke minst PA, så jeg hadde ikke gått den veien.

Prøv (og løft på) en klasse D- forsterker og en lettvekts basskasse, og bli forbløffet! Sammen med en brukbar ampsimulator, type B3 eller lignende har du et kjempefleksibelt oppsett som gitarister bare kan drømme om.

Endret av CastorFiber
La til emoticon så jeg ikke får alt for mye kjeft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fersk i dette gamet selv, men noe har jeg da funnet ut av(også med god hjelp her på forumet). Det er et par ting du bør finne ut av før du handler noe som helst.

Hvis du går for amp: Finn ut av om du har behov for å biampe? Noen drive bokser har en blend knott som blander inn clean signalet, eller f.eks. min EBS Billy Sheenan har en egen clean krets, det blir en slags forenklet biamping.

Jeg går ut fra at du skal kjøre på med noe overdrive i den musikken der...

Watt: Dypbassen krever vesentlig mer watt en bass i standard tuning til funk greier. Har du en 5 strenger eller en nedstemmt 4 strenger og sans for dypbass trenger du mer watt.

Skal du biampe så trenger ikke drive signalet så veldig kraftig amp. Man kan tenke watt som en gitarist her tipper jeg.

Når det gjelder disse lette ny-tekno (mosfet?) ampene, så er de dyre, kanskje ikke neo høyttalerne men ampene, her blir det som i sportsavdelingen for friluftsutstyr.

Åja, mindre utvalg på bruktmarkedet og ikke så mye kjøpers marked som i gitar landet.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.