Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe bass til gutt på 9 år.


bupi

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn har jeg lyst å anbefale en Epiphone EB-0 bass, Ikke er de dyre, de er kort-skala for små fingre og de spiller ganske bra om de blir satt opp skikkelig.. samt de ser litt kule ut. http://www.4sound.no/bass/elektrisk/hoyrehendt/epiphone-eb-0-cherry

Min erfaring med akkurat den modellen er at en jeg bodde i kollektiv med før eide en, og jeg spilte litt på den da den somregel sto i stuen. overraskende kurrant til prisen.

Den Ibanez GSRM'en du linket til i en annen tråd er ikke en bass jeg kjenner til, men erfaringsmessig så er Ibanez og et ganske kurrant merke når det gjelder nybegynner-instrumenter. Jeg antar at prissjiktet vil være rundt 2000kr?

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk til Epiphone'n. Ikke på grunn av lyden, men på grunn av ergonomi. Selv short scale har betydelig lengre hals enn en vanlig gitar, og tyngdepunktet flyttes lett slik at halsen trekker mot bakken (såkalt neck dive) med denne kroppsformen.

Mitt råd: Prøv den stående med reim før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Short scale (men kanskje ikke helt den Ibanezen da den var veldig kort igjen) er nok absolutt å anbefale i den alderen, og så heller oppgradere til fullskala om 3 - 4 år om han fremdeles er intressert i å spille da.

Nå er dere langt utenfor hva jeg foretrekker utseendet messig, så jeg skal bare si at av det som er funnet frem nå, og siden Sarge er så bastant på Epiphonen, så ville jeg gått for Cort'en.

Men det jeg kan si: Bare gå for en bass og ikke vurder for mye frem og tilbake, han bryr seg neppe like mye som oss som har brukt noen år på dette, akkurat nå har han nok ikke noen prefferanser ang. hvordan bassen skal være. Vis ham bilder av bassene og gå for den han synes ser kulest ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig med deg der, så det kunne nok vært en ide.

Men skal du gå for en bass du ikke har mulighet til å prøve, så ville jeg gått for Cort'en som er en "henger som de fleste andre" bass, Cort er og et generelt trygt merke som har ganske god kvalitet i nybegynner-sjiktet. (Det er forsåvidt Ibanez og, men jeg synes den var litt vel kort og en av de viktige tingene på bass er å kunne utvikle strekken til å ha en finger per bånd, det vil være verre fra 28" til 34" enn fra 30" til 34" om den dagen engang kommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i vurderingen ang Cort og Ibanez. 30" er mer standard også, man får faktisk ferdige strengesett tilpasset det. Jeg har 3 basser som er fabrikkert av Cort selv (det står Squier på to av dem), og har ingen problemer med å anbefale det.

Så lenge armene er lange nok, så er det uproblematisk med 30" for en niåring. Det går nok greit, vil jeg tro. Gutten er jo i voksefase. Vinkle halsen litt oppover, så får man bedre rekkevidde med armen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nei. Kala UBass er med respekt å melde et helt annet instrument. Siden strengene er så vanvittig annerledes å spille på, så er det en del teknikker som ikke fungerer på samme måte. Sounden er også helt annerledes. Jeg har forsøkt UBass i butikk, og det er spennende instrumenter som for enkelte typer musikk kan gjøre jobben med en formidabel sound. Likevel føler jeg at skalalengden gjør at strengene blir kompromisser uansett hvordan man ser på det. Til syvende og sist er det en grunn til at basser utstyres med lenger skalalengde enn gitar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.