Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar ny fra forhandler


hanzzen

Anbefalte innlegg

Jeg er lefty, så utvalget er ikke all verden verken i butikk eller på bruktmarkedet. Kjøpte et par gitarer (Epiphone Dot og Fender Taco-Tele) hos 4sound for noen år siden, siden disse ikke var å oppdrive brukt. Ellers er alle gitarene mine, utenom en Epiphone LP-100 som ligger demontert for øyeblikket, kjøpt brukt :) Trives godt med å handle brukt, og fordelen da er jo at du ikke taper et lass med penger hvis du finner ut at du skal selge gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ALLE øksene mine har vært brukt forutene Ibby jeg kjøpte på ebay for en kort stund siden.

fordelene med brukt er jo stort sett prisene, og utvalget om man orker å grave litt.

jeg vet ikke hvorfor men jeg syns det alltid har vært mer spennende å herje rundt på bruktmarkedet.

og ikke minst, som Aph sier, så er jo gjensalgsverdien noe som drar i positiv retning.

ny gitar har jo gjerne med seg garanti, som er et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mye nytt og brukt. Trenden min er at nye gitarer er keepers (3 av 5) mens brukte gitarer er flippers (9 av 11). Det er kanskje noe med det at nye kjøp er gjennomtenkte, mens brukt ofte er sporadiske kjøp.

Ser meg snart ferdig med gitarkjøp, men skulle det komme opp en pen framus SC hollywood eller NOS danelectro '59 i korrekt farge blir jeg ikke vanskelig å be. Sist jeg handlet gitar var i fjor, to nye og to brukte.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dyr gitar skal du kjøpe da..? Jeg handler stort sett i lavpris-klassen (Epiphone, Mex-fender....) og prisene på nytt utstyr er så lave at jeg kjøper likegodt f.eks en ny Epi enn en brukt som har ligget å slengt på soverommet til en fjortis for å spare en 1000-lapp.... (no offence hvis noen føler seg truffet ;) )

De 2 siste gitarene mine har begge vært Epiphone - en Dot og en Hound dog square neck. Begge nye fra 4sound og Thomann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt både brukt og nytt, alt ettersom hva som er tilgjengelig. Slitasje o.l. bryr meg veldig lite, det kommer jo fort når jeg skal bruke utstyret selv også.

Når det kommer til pedaler kjøper jeg ofte nytt, da det ikke er så mange av greiene jeg liker som er lett tilgjengelige her på berget. Sånn sett har jeg sprøytet inn mye fresht på bruktmarkedet her til lands; noen av oss må jo kjøpe ting slik at dere andre kan fortsette å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen gitarer nye, men de fleste er kjøpt brukt her på forumet. De fleste som er her, har litt greie på gitarer, og vet omtrent hva de selger. Enten det, eller så er det bedre enn det.
Siden jeg liker å fikle, er det greit å kjøpe brukt, da gitarer ikke akkurat er romfartsteknologi, fordi gitarister er, og jeg siterer en annen forumitt, "mer konservative enn paven". Slik sett er det ikke vanskelig å fikse småfeil, men det er kanskje greit å like fiklingen, og å ha holdt på litt med finmekanikk. Det er ganske små marginer innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å fikle, og har aldri kjøpt en brukt gitar, men gjør det gjerne om jeg kommer over en som passer. Siden jeg ikke fikler, bruker jeg tid på å finne ut hva jeg trenger, og hva jeg vil ha (ikke alltid det samme). Da kommer jeg gjerne fram til noe som ikke er å få brukt. Men jeg går etter gode kjøp likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige gitarer kan man godt kjøpe i butikk, de blir ikke så mye billigere som brukte heller.

Dyre gitarer er derimot veldig stort prisfall på, og er lønnsomme å kjøpe brukte.

Det merkelige er at dyre gitarer ikke bare faller mer i rene kroner som brukte, men også i prosent av nypris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord fra GPM her. Det er definitivt kjøpers marked på dyre gitarer.
Noe av grunnen til dette tror jeg er at jeg opplever at kvaliten på billige gitarer øker veldig. Rimelige gitarer får stadig bedre og bedre kvalitet i forhold til pris.
Unntak er ikke vanskelige å finne, men hvis noen hadde sagt til meg for noen år siden at man kan få tak i kassegitarer som låter, og spiller helt greit for et par lapper, hadde jeg lurt på om de var vel bevart. Jeg tok feil, og de fikk rett. Det er ikke gitarer som kan måle seg med ting som koster mye mer penger, men de er helt greie verktøy.

Som et eksempel, for en tid tilbake spilte jeg på min rimelige Ibanez AEL40, sammen med en kar som har en dyr Martin. Det funket helt fint, klangmessig låt de helt greit sammen, og i volum var det ikke slik at jeg ble overdøvd. Martinen var minst fem ganger så dyr.
Skulle gjerne ha eid den, men etter å ha fiklet litt på Ibanezen, var den ikke vesentlig vondere å spille på, heller. Ikke noe stort poeng i det hele tatt, bortsett fra at rimelige gitarer gir mer og mer for pengene. Jeg har i det siste spilt på kassegitarer helt ned til et par tusenlapper som har gitt meg hakeslepp i forhold til spillbarhet og lyd, fra merker som "alle" vet er bare noe dritt.

Må avslutte med at jeg ikke er så veldig dyktig, og heller ikke så veldig kresen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp gitaren du vil ha! Brukt er helt flott, men da kan det være du blir nødt til å vente litt før akkurat den gitaren du er på utkikk etter dukker opp. I og med at vi i Norge nå er utsatt for nesten bare instrumentsjapper i kjede, kan det fort være du må lete en god stund der også før rette gitar dukker opp, eller evt. kan bestilles. Likevel er det slik at du har større muligheter hos en forhandler med tanke på å få akkurat det oppsettet du vil ha osv, og de kan jo stort sett bestille hvis det er en spesiell utgave du ønsker.

På bruktmarkedet er det som oftest slik at ut man må kjøpe det man ser, og i mange tilfeller uprøvd da selger gjerne befinner seg et stykke unna der du bor.

Fordelen med å kjøpe brukt, er at du betaler mindre for et instrument som i utgangspunktet er dyrere nytt, men du har da ikke de samme muligheter ifht. oppfølging, service og garantier som du har ved å kjøpe i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forbanna uting med disse billige gitarene med relativt bra kvalitet .

Det ødelegger markedet totalt .

Når jeg var ung så var billig gitarer helt forferdelige stort sett , og ikke spesielt billige heller .

Jeg har noen Squire Indonesia gitarer som er helt greie å spille på , og de lyder greit også ( har ombygd til HSS da...) .

Den ene er faktisk mye bedre enn en Fender mim jeg har ( men nå er kanskje mim Fendere noe dritt) ...rett og slett irriterende .

Disse betalte jeg 500 og 1000 for . Den til 500 har dårlige stemmeskruer , men er grei å spille på , og etter jeg satte på en "vintage" humbucker jeg fikk for $10 på Ebay ( selger visste ikke hva det var , men den er gammel) , så låter den veldig bra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.