Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukoble en stereo forsterker via utgangene


Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er mulig å bukoble en stereoforsterker (uten bridge swich) via utgangene, med f eks en Y-splitter? Vil det si PANG?

Min venn har en liten aktiv stero mixer som han bruker på bassen og ti watt (eller var det 30?)er ikke rare greiene som monitor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at ting skal kunne brokobles, mener jeg å vite at det må være laget for det. Er det ikke det, sier det, som du antyder, pang.

Regner med at jeg blir rettet på ganske raskt hvis jeg lever i villfarelse angående brokobling.

Vær også klar over at hvis minste last per kanal er la oss si 4 Ohm, så vil minste last forsterkeren tåler ved brokobling 8 Ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har helt rett Castor, med tanke på ohm-verdiene du brukte som eksempel.

Altså: dersom hver er utgang på 4ohm, må du da ikke belaste utgangene (ohm på høyttaleren) med lavere enn 8ohm.

Det kan imidlertid under visse uheldige omstendigheter induseres spennings-peak´er i selve elementet, siden dette jo er en spole.

Disse kan finne veien inn i utgangen på ampen og "forstyrre" utgangstransistorene slik at spenningen på utgangen av sluttrinnet kan bli høyere enn driftsspenningen inne i ampen. Dette gjelder på begge kanaler men med motsatt peak på hver kanal.

De aller fleste transistoramper har beskyttelse mot dette allikevel. Så det er sjelden det skjer noe galt.

Men det aller sikreste er jo å få tak i en amp som er beregnet for brokopling, eller en amp med nok ønskelige watt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.