Web Analytics
Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som det står i Trådtittel så er dette en tråd hvor jeg bygger en Les Paul gitar. jeg kommer til å legge ut oppdateringer etterhvert som jeg bygger og håper dette kan være en tråd hvor jeg og andre kan dele sine erfaringer, og kunnskap.

Det var i begynnelsen av Juli at jeg begynte å tenke på å lage gitar, og i slutten av juli hadde jeg begynt planleggingen. På grunn av at jeg ikke hadde gjort dette før valgte jeg å bestille halsen ferdig, fikk tak i en Gibson maestro hals (vet at det ikke akkurat er det beste man får tak i, men ville ikke satse så mye penger på det ettersom det er mitt første forsøk). jeg har også valgt å lage en test gitar av noe treverk jeg fant liggende i garasjen. har lagt ved et bilde av denne. nå når denne er ferdig og testet( den funket fint :) ) har jeg bestemt meg for å begynne å lage den ordentlige gitaren.

post-14226-0-93336700-1408117302_thumb.j

Jeg har ikke kommet veldig langt med byggingen, faktisk så har jeg ikke startet enda. Jeg har litt problemer med det å finne treverk å bygge med. hittil har jeg prøvd å bruke gamle møbler som jeg finner på finn.no, og det eneste jeg har fått tak i, som har vært verdt å spare på, er et bord av teak. dette bordet er ikke tykt nok alene, så tenker å bruke det kun som en topplate. er det noen her på forumet som vet om noen måte å anskaffe seg noe godt gitartreverk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til? Lokale sagbruk pleier å ha mye brukbart treverk, og det fins noen forhandlere rundt om som har mere spesielle treslag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bor i i Oppegård rett utenfor Oslo. Fikk faktisk tak i en plate av bjørk i dag, det var en bordplate så det var lakk på den men det er pusset av nå. platen er for tynn så må lime den. Blir dermed tre deler med teak-lokket. Hvilket lim er det beste å bruke. har hørt noe om Polyuretanlim, noen som har erfaringer med det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk vanlig snekkerlim, trelim. Ikke bruk den typen som er merket "vinterlim". Du trenger tvinger eller noe å presse sammen med for at det skal bli bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk vanlig snekkerlim, trelim. Ikke bruk den typen som er merket "vinterlim". Du trenger tvinger eller noe å presse sammen med for at det skal bli bra.

Hvorfor ikke vinterlim, jeg har hørt at det er sterkere. er det på grunn av fargen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fordi det bestandig er litt plastisk. Du vil bruke lim som blir stivere og hardere til gitarbygging.

Det limet som tradisjonelt brukes, er Titebond. Er du opptatt av at det skal være velprøvd, skaffer du deg det. Det selges hos Verktøy as, blant annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fordi det bestandig er litt plastisk. Du vil bruke lim som blir stivere og hardere til gitarbygging.

Er det det samme med Polyuretanlim?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å få alt treverk høvlet og avrettet på en maskinhøvel/ avretter. Da er vanlig trelim (veldig tynt lag) det beste du kan bruke. Trelim virker ved å trenge inn i treverket, men er ikke sterkt i seg selv (i et tjukkt lag). Tynnt påført på dønn rette plater er det som om du ikke har brukt lim i det hele tatt. Veldig massivt og sterkt. Bruk alle tvingene du har! Kan ikke få mange nok av dem. Du bruker det samme prinsippet når du setter halsen; tett, glatt, tynt og flere tvinger.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har veldig gode erfaringer med Titebond, som er av typen Aliphatic resin. Når det gjelder treverk finnes det noen sagbruk i Vestfold og Østfold som selger lautre av forskjellig slag. Jeg var en tur hos Svenneby i Spydeberg i går og kjøpte en del valnøtt som jeg skal bruke til halser til akustiske gitarer. Ganske dyrt men veldig bra kvalitet. Jeg bor også i Oppegård - det tar vel ca 40 minutter å kjøre til Svenneby. Lurt å ringe først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Vallegitar
      Hei!
      Deler med dere et utdrag fra min eksamenskonsert i 2012. Det er et brutalt stykke for hendene men gøy for øret :)
      Sonata Giocosa betyr gøy eller munter sonate. Inspirert av flamenco og spansk folkemusikk. 
      Håper dere liker den!
      https://www.youtube.com/watch?v=HEu5D93DS-A
      Hilsen Thomas
    • Av eikenotten
      Hei, jeg er dessverre ikke helt sikker på hvor eller hvem jeg kan spør om hjelp angående dette. Jeg vil gjerne prøve å finne ut noe mer om en gammel akustisk gitar. Foreldrene mine kjøpte et gammelt hus fra 1993, sammen med huset fulgte med en del gamle møbler og saker som den forrige eieren av huset ikke ville ha med seg, noe av det som ble lagt igjen var en gammel gitar som jeg og søsknene mine har lekt mye når vi vokste opp. Ifølge den tidligere eieren av huset gjenfortalt av mine foreldre så er gitaren muligens nærmere 100 år gammel, jeg har ikke noe som kan støtte den teorien dessverre men jeg kan legge ved bilder av gitaren.
      I en periode fra 2012 til 2017 har gitaren stått på utstilling på en kafe til utlån, en dag i 2016 var det en mann som drev med restaurering av samleobjekter som mente på at denne gitaren kan spores helt tilbake til slutten av 1800-tallet til så sent som starten av 1920-tallet. Han insisterte på at foreldrene mine burde finne ut mer om denne gitaren.
      Er det noen her som klarer å hjelpe meg med å spore gitarens opphav? Hvem man kontakter for å finne verdi på gitarer? Det eneste som står på gitaren er tallet seksten inni gitaren skrevet forhånd kanskje med en blyant. 

• Av Jegsann!
      Er det noen som vet hva det engelske ordet for "besifring" er? Chordal voicing? Takk.
    • Av Brattanorski
      Hei og hopp! 

Jeg tilbyr rimelig undervisning i el-gitar, hjemme hos meg i Dalbakkveien i Oslo. Ca 5min fra Godlia t-bane stopp.  Selv er jeg låtskriver og utøvende musiker, men også tidligere musikkstudent ved Staffeldts i Oslo. Jeg 26år og har spilt gitar siden barneskolen

Metodikk:
      Jeg baserer mine kurs på hva eleven selv ønsker å oppnå. Hva er ditt mål?

1. Er du viderekommen og ønsker å bli dreven på rask alternate picking så fokuserer vi på teknikk (da kan vi nerde og ha det gøy!)
      2. Er du nybegynner, så starter vi lett og jobber mot å kunne spille den musikken du selv hører på

Jeg ønsker først og fremst at du skal lære å kjenne hva som definerer DEG som gitarist og hvordan DU låter. Det synes jeg er kjempe spennende. Da kan vi skreddersy et opplegg rettet mot dine mål og preferanser. Jeg er resultatorientert og tålmodig. Er blitt fortalt at jeg har gode pedagogiske egenskaper og kan forklare avanserte konsepter på en forståelig måte.

Jeg tar foreløpig 200kr timen (45min).
      Send meg gjerne en melding så tar vi en prat.
      Bjørn.

Her er en liten link så dere kan se hva jeg bruker mine dager på :)
    • Av Troll
      Hvis jeg skulle brukt en tusenlapp på en reverb, hva burde jeg gått for? Tc Hall of Fame 2? Ser de går for rett over tusenlappen helt ny.
      Ligger et par EH Cathedral på finn. Er det noe stas? 
      Fordel om den har shimmer. Kunne tenkt meg Strymon Big Sky, men den blir for heftig siden jeg kun skal bruke det til litt testing og leking i loopen på Mooer Preamp Live. 
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.