Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

trenger tips om låtskrivning


kanonjon

Anbefalte innlegg

jau, temaet sier det meste. jeg har tenkt å begynne seriøst med prosjektet mitt for tiden, så tenkte jeg kunne skrive noen tekster også, men problemet er at jeg har aldri skrevet en låt før. hvordan kan jeg skrive en låt? jeg vil jo gjerne at det skal høre litt gramatisk og perpesktivmessig riktig ut og.

noen som har noen tips?

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Perspektivmessig? mener du å bruke bilder?

tekster kommer naturlig på meg, ikke at jeg skriver så mye tekster.. Men det burde ikke være noe du strever lenge med å skrive, for da blir det "feil" for min del hvertfall.. det er dine følelser det er snakk om, så hvis du har noe på hjertet, skriv det for all del ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perspektivmessig, da mener jeg lissom 1. person, 3.person osv

jeg vil ikke skrive låtene som slikt : "mannen gikk over åsene" "han tok øksa og kløyvde mannen i to" osv osv

håper jeg klarner litt opp her

takker for svarene hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt sommertider i fjor drev jeg litt på med låtskriving. Fikk faktisk skrevet 5-6 låter... Men 2 av de var ganske voldelige da :lol:

Og de 4 andre(tror jeg) var om noe dumt som jeg ikke hadde erfart eller noe.

Men tror nok jeg venter litt med låtskrivinga da, men det er jo alltid godt å få skrevet ut liksom!

Men kjør på! Skriv om dop, sex, og rock & roll! Eller noe.. hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det finnes like mange måter å skrive låter på som det finnes låtskrivere.

Når jeg skriver låter så starter det som regel med klimpring på piano eller gitar som spinner seg videre til en idè til en hel sang. Så lar jeg egentlig bare melodien til vokalen komme av seg selv med litt nynning mens jeg spiller, når jeg har den inne så er det bare å skrive ned tekst som passer til melodien. Og ikke tenk for mye på hvordan teksten ser ut skrevet ned, det er hvordan den synges som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn et tema å skrive låt om - skriv det midt på et blankt ark - lag en boble rundt - dra streker ut ifra boblen og lag masse småbobler med tanker rundt temaet i, ingenting er for dumt, skriv ALT. Bruk dette som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn et tema å skrive låt om - skriv det midt på et blankt ark - lag en boble rundt - dra streker ut ifra boblen og lag masse småbobler med tanker rundt temaet i, ingenting er for dumt, skriv ALT. Bruk dette som utgangspunkt.

altså et tankekart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk dette, at det kan godt hende du må skrive 100 låter før du plutselig en dag skriver én bra! Har lest 2 bøker om dette emnet og de sier begge det samme. Det gjelder å øve, prøve og feile. Så det jeg foreslår er at du bare setter deg ned med penn og papis og skriver en låt. Skriv det første som kommer i tankene dine. Uansett hvor cheezy og teit den teksten blir, så er det en av de 100 liksom. Og plutselig en dag, gjerne ut av det blå så får du en idé som blir til en dritbra låt. Ikke undervurder at man må klargjøre hjernen for denne tankeprosessen. Og når en låt kommer, så kommer den kanskje iløpet av minutter.

Når det gjelder det gramatiske så liker jeg å se på ideen og handlingen som skjellettet og så har du mulighet til å fylle kjøtt på det etterpå. Da kan du tenke på hvordan du vil gjøre det gramatisk og sånn..

håper dette hjalp deg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv om det du føler. Riffene kommer etterhvert.. ikke alltid det funker når du er instillt på å skrive en sang. Du har dårlige og gode dager.

vel, sant det, men jeg skal skrive noe viking og natur aktige lyrikker, men det er bare at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv om det du føler. Riffene kommer etterhvert.. ikke alltid det funker når du er instillt på å skrive en sang. Du har dårlige og gode dager.

vel, sant det, men jeg skal skrive noe viking og natur aktige lyrikker, men det er bare at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne

Les snorres kongesagaer (hvis du ikke har gjort det) og bli inspirert. Ta for deg en hendelse i boken og skriv en tekst om det, gjerne sett fra en av personene i historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.