Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Få ut rest av brukket vibarm?


Aphelion

Anbefalte innlegg

Vibarmen på Straten min knakk for en stund siden. Tenker på sikt å bytte ut blokka med en mer vettug løsning fra Callaham, men det er ikke noe jeg kommer til å bruke penger på med det første. Hva kan jeg gjøre for å få ut resten av vibarmen, som er stuck i blokka? Funker det med «grisepikk» på såpass små ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått hurtigtørkende hobbylim beregnet på type tinnfigurer og slikt. Det vil muligens funke bra, og ikke kreve at du holder den på plass lenge,det tørker på et par sekunder. Om det er sterkt nok til å få den ut er vanskelig å si, men selve stumpen sitter vel ikke fast nedi der, den er bare knekt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror selv jeg hadde testet med superlim og herder, men dette tror jeg er vanskelig å få til. Skader da ikke å prøve likevel. Sånne grispikker krever et hull i det som skal trekkes ut, så da må du i såfall bore et hull i den knekte biten først, og så bruke utdrageren. Er den knekt på overflaten, slik at du kan file til et flatt område er det mulig å bore et hull, er det nedi blokka, er det nok omtrent umulig å få boret til å entre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra undersiden av blokka.
Superlim og andre limtyper er fine greier, men her må man sørge for å bare få lim på selve delen man skal ha ut, og ikke på kantene av hullet. Bare det er en utfordring. Så er trolig bruddkanten ruglete, og da blir limfugen dårlig av den grunn, så da er det ikke mye moment man kan legge på pinnen man vil skru ut med før det knekker.
Når det er sagt er jeg født pessimist, men hvis du ikke har superlim og herder stående, hadde jeg heller lagt de to hundringsene det fort koster for det du trenger i en ny blokk, så sant du ikke har noe behov for de tingene om en stund.

Enten det, eller så kan du bli med fattern på hytta, og stikke innom, så skal jeg gjøre et forsøk. Jeg har bor, utdrager, superlim i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. en grisepikk kunne fått den brukne biten til å ekspandere, og sitte mer fast. en mulighet jeg kan tenke meg, er ett knep en bilmekaniker brukte for å få løs en ødelagt hjulmutter en gang, se om det finnes presisjonsverktøy som kan lage ett spor i den, og sett i en liten trekker, og skru den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nede i et hull som kanskje er fire til fem millimeter i diameter?
Ikke engang Dremel har så små slipeskiver.

Det finnes kanskje roterende cnc- bits som er så små at man kan lage et spor i den brukne biten, men jeg er helt sikker på at en slik operasjon vil koste veldig mye mer enn en ny blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra undersiden av blokka.

Superlim og andre limtyper er fine greier, men her må man sørge for å bare få lim på selve delen man skal ha ut, og ikke på kantene av hullet. Bare det er en utfordring. Så er trolig bruddkanten ruglete, og da blir limfugen dårlig av den grunn, så da er det ikke mye moment man kan legge på pinnen man vil skru ut med før det knekker.

Når det er sagt er jeg født pessimist, men hvis du ikke har superlim og herder stående, hadde jeg heller lagt de to hundringsene det fort koster for det du trenger i en ny blokk, så sant du ikke har noe behov for de tingene om en stund.

Enten det, eller så kan du bli med fattern på hytta, og stikke innom, så skal jeg gjøre et forsøk. Jeg har bor, utdrager, superlim i det hele tatt.

Da stikker den vel neppe ut bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig med lim. Skal ikke være mye ustø før du får lim ned i gjengene og da er du ett steg tilbake isteden. Det er dessuten veldig begrenset med kontaktflate du får med lim mellom avbrekket og hex jernet, 2-3mm2, så stangen skal sitte passe løst for at du i det hele tatt skal klare å vri det opp.

De gangene jeg har tatt ut brukket vibarm har jeg måttet ty til bor med stålbit. Får du først et lite hull i midten har du to muligheter: A) lime et mindre hex jern nedi hullet, kontaktflaten og momentet blir mange ganger bedre og med mindre armen sitter fastlåst, skal du klare å få det opp. Sitter den bom fast, kan du B) bore med større diameter til du nærmer deg gjengeveggen. Da blir stålet så tynt at du kan bøye/knekke det ut i biter.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.