Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spraking og volumdropp i gammel AC30


orsvend

Anbefalte innlegg

Heisann. Har enda noen småproblemer med min AC30 gitt.

Den har utviklet en spraking som kommer og går. Det virker ikke som det er knyttet til styrke på anslag eller volum. Volumet kommer og går litt også. Ikke veldig store nivåforskjeller, men merkbart. Som en svak tremolo med tilfeldig frekvens. Noen ideer? Den er fra '63.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var der fremdeles når jeg spilte rett i ampen, med to forskjellige kabler.

Nå tok jeg ut ampen av comboen for å sjekke om noen rør var mikrofoniske eller ikke satt i ordentlig. Nappet ut røra til tremolo/vib'en samtidig ettersom jeg aldri bruker den og det hjelper til på temperaturen, og jaggu var ikke problemet borte når jeg fyrte den opp igjen. Må også nevne at jeg nappet ut og puttet inn igjen alle rør også, så det kan ha vært det. Jævli usikker egentlig! Men skal EL84 sitte så løst i soklene? De står jo bare rett oppi der uten noen form for sikring eller festing. Om ampen skulle gå i bakken eller bli håndtert litt røft så hadde det ikke overraska meg om de bare skvatt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det ikke på min! Det står helt løst rett opp og ned. Men så er det også splitter nye rørsokler ser det ut til, så mulig det ikke "trengs". Har uansett levert ampen til "Gubbe" i Hunndalen, så får han se på den ;) Ikke sikkert det er mye gæli, men da kan jeg dra på spilling med rolige nerver ihvertfall! Karen har jo holdt på lengre enn ampen min har vært i live =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man sjekker om rørene er mikrofoniske eller ikke, så kan det fortsatt være et rør som tuller seg.

Rør er ihvertfall det første jeg ville bytta ut, funker ikke det så kan man angripe kondensatorer og andre komponenter i ampen.

Du kan feilsøke ampen på enkelt vis hvis du har f.x-loop i den. Koble til preamp/send-delen til et lydkort eller lignende og se om problemet ligger der.

Så tar du og kobler deg på en vrengpedal elns i return/sluttrinn delen og se om problemet fortsatt er der.

Sistnevnte kobler du gitar - > vrengpedal - > sluttrinn, slik at preampen på forsterkeren er utenfor sløyften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man sjekker om rørene er mikrofoniske eller ikke, så kan det fortsatt være et rør som tuller seg.

Rør er ihvertfall det første jeg ville bytta ut, funker ikke det så kan man angripe kondensatorer og andre komponenter i ampen.

Du kan feilsøke ampen på enkelt vis hvis du har f.x-loop i den. Koble til preamp/send-delen til et lydkort eller lignende og se om problemet ligger der.

Så tar du og kobler deg på en vrengpedal elns i return/sluttrinn delen og se om problemet fortsatt er der.

Sistnevnte kobler du gitar - > vrengpedal - > sluttrinn, slik at preampen på forsterkeren er utenfor sløyften.

FX loop i en 1963 AC30? =p Får en total overhaling av ampen i morra, så fikser han vel alt som må fikses, inkl evt rørbytte. Trenger jeg sånne rør-fjører så får jeg bestille det og sette i senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orakelet fikset greia han veitu! Var noen dårlige loddinger og løse ledninger, så var bra jeg leverte den inn. En bra og billig service og en heidundranes amp-prat! Ringer nok på døra hans igjen så fort det er den minste mistanke om kluss i systemet =)

Var også artig å få høre at det var en av de beste AC30'ene han hadde hatt inne både på lyd og tilstand!

Endret av orsvend
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FX loop i en 1963 AC30? =p Får en total overhaling av ampen i morra, så fikser han vel alt som må fikses, inkl evt rørbytte. Trenger jeg sånne rør-fjører så får jeg bestille det og sette i senere.

Haha, beklager min uvitenhet :P

Bra du fikk orden på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.