Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fylle skruehull på gitarhodet?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Som tittelen sier så lurer jeg på hvordan jeg burde gå frem for å gjøre dette. Mere spesifikt så trenger jeg å borre nye skruehull til Sperzel tunere. Noe som ikke er et problem, men de gamle skruehullene er for nærme der de nye skal være. Det overlapper hverandre ikke mye her, men nok til at det blir problematisk

Så det jeg lurer på er hva som er den beste metoden for å fylle det slik at det er sterkt nok for å borre et nytt et ved siden av? Har hørt om tannspirker og lim, samt plugger (eller dowels, klarer ikke helt å finne norske varianten) som man driller hull til først også limer nedi. Noen som har noen kloke ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannpirkere er fine i fasongen, men lite egnet. Få tak i sånne runde pinner man bruker til å holde sammen mat, coctailpinner eller hva det kalles. Så bruker du en drill og litt sandpapir til å slipe de ned til passende diameter, og trelim. Problemet løst, Fyrstikker og Jordan trekantede tannpirkere er glimrende saker, men ikke når det gjelder å fikse slike hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannpirkere er fine i fasongen, men lite egnet. Få tak i sånne runde pinner man bruker til å holde sammen mat, coctailpinner eller hva det kalles. Så bruker du en drill og litt sandpapir til å slipe de ned til passende diameter, og trelim. Problemet løst, Fyrstikker og Jordan trekantede tannpirkere er glimrende saker, men ikke når det gjelder å fikse slike hull.

Beklager dumt spørsmål her, men mener du da nå å bruke drill og sandpapir på skruehullet for å gjøre det mer passende til pinnene, eller på cocktailpinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reparert _mange_ gitarer med tannpirkere uten problem. Jeg deler de flere ganger på langs til fliser; og stapper fibrene i hullet, med litt trelim på tuppen. Det legger seg mellom fibrene og dannet et sterkt bånd når det herder. Styrke i kompositt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reparert _mange_ gitarer med tannpirkere uten problem. Jeg deler de flere ganger på langs til fliser; og stapper fibrene i hullet, med litt trelim på tuppen. Det legger seg mellom fibrene og dannet et sterkt bånd når det herder. Styrke i kompositt :)

Ahh. Det hørtes smart ut. Mange takk! Skal prøve å gjøre detta i morgen. Mye lim du putter på? Eller bare er det bare en liten klump/dæsj på enden? Kan vel kanskje ikke bli for mye lim uansett om jeg skulle ta litt mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullet skal fylles i hovedsak med trefiber/fliser, slik at overflødig lim presses ut. Limet er kun som bindingsmiddel mellom fibrene.

Så du trenger ikke mye, men det gjør heller ikke noe om du tar mye på siden det går ut igjen. Fyll i med så mye tre du klarer å presse ned. Du ønsker ikke et hull med lite tre og mye lim. Det gjør hullet mykt og du risikerer å bore sidelengs når du lager et hull rett ved siden, om ikke det gamle har tilsvarende eller høyere styrke enn originalt.

Husk å tørk av med en våt fille før limen størkner. Alt etter produsent; bruker trelim en god stund på å herde. Gi det minst 12 timer, gjerne en dag eller to.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å "dreie" til coctailpinnene med drill og sandpapir, men det kan sikkert funke å bore ut hullet også. ofte er det greit å ikke lage hullene større, synes jeg, når man likevel skal bli kvitt dem. Jeg vet det er mange som er glad i fyrstikkene sine, men for meg blir det helt feil å å bruke tre som har blitt valgt ut fordi det er lett å splitte, løst, dårlig og brenner bra til å reparere gitarer.

Jeg har heller aldri lest en "gitar-repareremanual" skrevet av erfarne og kjente gitarbyggere som priser fyrstikkenes fortreffeligheter.

Når det er sagt, vet jeg at det er mange som har fikset både en og ti gitarer med tannpirker, meg selv innbefattet. For min del er erfaringen at det går en stund, og så må jobben gjøres på nytt, i hvert fall hvis det skal i en ny skrue som belastes på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocktailpinner Som Castro sier er mye hardere tre enn tannpirkere. Mange blander disse to og bruker cocktailpinner som tannpirkere, noe de ikke er så godt egnet til. Koster sikkert 15 kroner for hundre stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.