Gå til innhold
  • Bli medlem
Morten Øen

Fra akkustisk til elektrisk

Anbefalte innlegg

Det begynner som regel med en stemmeskrue som må skiftes, og så tar det helt av…

Men for å begynne med begynnelsen; Jeg kjøpte en GINZA akkustisk gitar på Vårmarknaden i Seljord for et par år siden for 800 kroner. Det så ut som den hadde vært gjennom krigen. Det var hull i siden, hakk i lokket, og hodet har på ett eller annet tidspunkt knekt og blitt skrudd på igjen med lim og metallbeslag fra baksiden. Jeg så den var laget i Japan, sannsynligvis på 70-tallet en gang, og selvfølgelig måtte jeg ha den da. Etter litt googling fant jeg ut at den sannsynligvis er en gitar spesialbestilt av et Oslo-firma, som en flashy billiggitar. Eller rimeligere, i hvertfall. Stemmeskruer er av plastikk (selve insert’en), et slags dårlig og løst plekterbrett av gummi/ plastikk med fuglemotiv i «perlemor», en elendig western bridge med plastikkskruer. Det er med andre ord spart på alt, bortsett fra treverk og håndverk. Veldig bra treverk. Gitaren har diger klang og fine inlay’s i gripebrettet og hodet. Stemmeskruen, gitarens absolutt svakeste punkt, til førstestrengen røk for en tid siden, og da jeg tok alle av så jeg at flere hadde brukket.

Men ikke sant, når man sitter der med en gitar som mangler livets rett, får man lyst til å eksperimentere. Jeg røsket av plekterbrettet, og der var det et fint skyggemotiv av den opprinnelige pip-pip’en. Limet ble sporenstreks vasket av med industriell aceton (jepp!). Jeg har lite respekt for lakk, men det gikk likevel ganske bra. Etter et dypdykk i dele-boksen for å finne stemmeskruer, fant jeg en original Fender neck pickup, en helt grei humbucker, en jack, et par potmetere, litt ledning, og en idé begynte å ta form. Jeg leste litt om katastrofale konverteringer av akkustiske gitarer til elektrisk på nettet, så på ferdig-løsninger, og likte ingen av delene.

Etter å ha vridd og vendt på saker og ting, fant jeg ut at ved litt forsiktig fresing og saging kunne jeg plassere begge pickup’ene i lokket uten å legge til treverk, og viktigst, uten å sage over noen av støttebjelkene på undersiden. Etter å ha plassert pickup’ene fysisk var det bare å begynne å lodde elektronikk. At pot’ene ikke hadde riktige parametre (en 500k B til Fender single coil) gjør meg ingenting, jeg bruker umodifiserte pot’er som rene av/på brytere anyway. Jeg tok ut plastikkbroen og filte til en i aluminium for å få jording, og plasserte den i en Ibanez western bridge jeg hadde liggende fra et ganske mislykket eksperiment. Jeg demonterte en Strat’ jack plugg for kabelinngang fra siden. Jeg plasserte litt kobberfolie strategisk på innsiden, og vips, job done! Hele seansen, fra idé til ferdig tok omlag tre og en halv time. Ikke mer.

Lyden er tung, rå, brutal og skitten. Dyp E vibrerer ukontrollert, men dette forhindres lett ved å montere en tynn plate over lydhullet. Jeg skal lage noe enkelt en av dagene når jeg finner et egnet emne. For å si det sånn så var dette bare grisemorro! Jeg har sittet og spilt "Smoke on the Water" i drop D i en halvtime (jeg tilstår det uhemmet!) Anbefales på det absolutt varmeste dersom man kommer over et vrak av en gitar. Jeg tror den egner seg best til blues/ rock/ folk, litt uhøytidelig jam’ing, og selvfølgelig har den fått navnet Shadowbird :)

post-12881-0-33864600-1400750425_thumb.j

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsom lesing. :)

Det blir jo verdt de kronene så lenge man klarer å restaurere eller konvertere den til noe som fungerer for en selv. Bra jobba. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult! Hadde vært artig å hørt noen lydklipp. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker!

Jeg har vært nede i snekkerboden og frest ut en sort akrylplate som passer glimrende over lydhullet. Instrumentet er temmet, for å si det sånn. Høres ut som en bøllete Höfner.

Aldri i verden om jeg poster lydklipp, jeg kan ikke spille så bra at jeg tør det :D Angående elektronikken og lyd, så er det separate volumkontroller uten tonekontroll. 500k på neck pickup gir enda mer diskant. Jeg tenkte det var bedre å overdrive den veien enn motsatt, og foreløpig, etter å ha lekt med litt 60-talls musikk, er ikke det en avgjørelse jeg angrer på. Jeg satte på .011 strenger, men det er mulig jeg går ned til .010. Det er veldig kratig signal, og full vreng på crunch. Morsomste gitaren jeg har spilt på på lang tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja denne ble jeg og skikkelig nysgjerrig på hvordan låter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.