Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA til øvingsrom


Fluehode

Anbefalte innlegg

Vi har fått 6000 kr fra frifond til å kjøpe nytt PA til øvingsrommet. Vi kjører to fulle 100w gitarstakk og trommer og bass på full måkking på ca 25 m².

Da lurer jeg på om f eks to aktive behringer av typen: http://www.4sound.no/pa/hoeyttalere/aktive-hoejttalere/behringer-b212d-eurolive-black

pluss en mikser vil gjøre susen? Vi har en passiv mikser stående fra før..

Skal kun brukes til vokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sånne, en heter mackie, og den andre heter Tapco.

Jeg kan skrive under på at de spiller både fint og høyt, men vil man ha sub- bass, så trenger man sub-bass. Så enkelt er det. PA uten sub er PA uten sub. Nå skal det sies at dette går rimelig langt ned,men det er ikke sub.

Tapco er et merke mackie har hatt kontroll på lenge. Den eneste forskjellen jeg kan se, er at Tapcokassen tar imot balansert og ubalansert, mens den litt nyere mackiekassen bare vil ha balansert signal. Det er for meg ikke mulig å høre forskjell i lyd.

Øvde faktisk i dag med to slik kasser i et rom på rundt 20 m2, og jeg kunne se under kalibrering/ lydtest at vinduet på rundt 1 kvadratmeter ble påvirket, pulset sammen med bass.. Spiller høyt nok for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Enig med Castor om at kasser med 12" egner seg desidert best hvis det er snakk om vokal. Nevnte Mackie SRM 450 er veldig fine kasser, men jeg ville gått for 2. I og med at fluehode hadde et par stykker i kikkerten, gikk han nok for det... eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som de spiller drithøyt. Da blir størrelsen på rommet, demping og slikt viktigere enn kvaliteten på PA. Begynner lydbølger å slåss i et lite rom, er det ikke noe som kan kjøpes for penger som gir grei øvingslyd. Løsningen er å dempe seg. Kjennes luften ut som en slags væske som skvalper rundt, er det ikke noe som hjelper. Da er jeg over på hørselvern for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet øvingslokale for et knapt år siden. Fra kanskje 20 kvadrst til over 50. Jeg må si at i det minste lokalet låt det aldri bra å spille høyt. Jeg brukte propper kontinuerlig. I det nye rommet spiller vi like høyt (på nivå med akustisk slagverk), men lydbildet er mer ryddig og virker lavere for ørene. Det er ikke alltid jeg bruker propper nå. Det er også mye lettere å høre hva alle spiller dersom man holder et fornuftig lydtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mashall stack på full fis kan fylle et fotballstadium med lyd. Setter man opp to inne på et lite rom, og pøser på ned en trommis, bassist og så skal ha PA til å matche, sier det seg selv at det ikke blir bra, uansett hvor mange penger man hiver på det. Det er enkel fysikk, ikke nok luft, og for mye refleksjoner fra for kort hold.
Uansett, en liten pa-- kasse høres lite ut.

Da har jeg ikke engang berørt temaet om at det er veldig ubehagelig og lite praktisk å være døv før man er førti. De fleste nordmenn har mer enn halve livet igjen på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om jag kuppar tråden, men vi har haft ett par JBL EON 15 G2 (specs) i lokalen tills nu, nu har vi ingenting. Ljudbilden har varit bra, trummisen spelar så högt han spelar och så har vi andra förhållit oss till det, inget volymkrig. Vi har varit nöjda med högtalarna och skulle gärna köpa ett likadant par om det fanns men det gör det inte längre. Vi skulle gärna få köpt det så fort som möjligt så vi har inte tid att vänta på att ett par såna dyker upp på Finn (annars köper vi gärna brukt). Vi hade hoppats på att klara oss på 5500-6000:-(helst mindre) inkl. en inte fancy liten mixer (4 mickar (en lead, resten kör). Om det är 1 eller 2 högtalare är egentligen inte så viktigt, så länge lösningen klarar sig volymmässigt. Är det nåt smart sätt att klura ut om en eller ett par högtalare räcker för oss? Jag antar att det inte är så enkelt som att resonera "vi hade 2 st högtalare med X antal watt, så då köper vi bara 1 st högtalare, med dubbelt så många watt" men det hade ju varit enklast så :) . Nya versionen av Mackie SRM 450 (V3) ligger på 1000 watt istället för 400 watt (V2) så man tänker ju att det borde ge litt mer tryck, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må tidoble wattstyrken for å fordoble lydstyrken. Tenk også på at høyttalerareal spiller inn, så det er lettere å justere inn og få god lytt med to kasser enn en. Plassering har også masse å si, jeg har vært borti folk som klager over dårlig lyd i øvingslokalet, men som ikke har giddet å pakke ut stativene, og bare satt kassene på gulvet. Omtrent som om man har ører på anklene.

Har man et "wattmeter", blir man forundret over hvor lite mer lyd man får ut av 100 watt enn 10. Dessuten er det jo slik at jo dypere frekvens, jo mer energi går med til å få lyden ut av elementet. De fleste stemmer er jo ikke så veldig dype, så derfor er ikke effektkravet lite stort på et "sanganlegg" som på en PA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.