Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Korinary stratocaster (5. update: LOOK AT WHAT I HAVE CREATEEEED!)


Anbefalte innlegg

Da fikk jeg et par timer i dag til å jobbe på fretsene (det jeg har gruet meg mest til)

Det første jeg måtte gjøre var å få selve halsen rett. Det kostet meg en linjal og 10 minutter

1a.jpg

1b.jpg

1c.jpg

1c2.jpg

Før justering av truss rod
1c3.jpg

Etter (beklager dårlig bilde)
1c3b.jpg

Teipet opp og klar
1c4.jpg

Litt dårlig utvalg av sprittusj, så det ble blå mot blå teip <_<
1d.jpg

På tide å få disse fretsene i jevn høyde (360 + 600 + 800 grit)
1e.jpg
1e2.jpg
2b.jpg

iPhone er ikke optimalt for å vise hvor flate/utjevnet toppene ble, men dere får ta meg på ordet
2b2.jpg
2b3.jpg

Jeg hadde ingen fil med safety-kant på, så jeg pusset ned en så godt jeg kunne
2b4.jpg

Fret ends tid (klarte f**n meg å skrape fingerbrettet et par ganger. Lesson learned: Kjøp en fil fra stewmac neste gang).

Alle frets forutenom det jeg peker på er uberørt
3c.jpg

Så dro jeg en MacGyver eller to for å fjerne flatene jeg hadde laget.

Først pakket jeg inn denne isoleringsdingsen med 400 grit og dro den frem og tilbake over halsen (mellom headstock og heel) i 1-2 minutter
3d.jpg

Så skar jeg dette viskelæret så rett som mulig og pakket det inn med sandpapir og dro det opp og ned langs alle fretsene (mellom høy og lav E, fra loddrett posisjon til ca 45º). 400+800+1200 grit. Det tok en evighet

3e.jpg

Her er kun den siste freten gjort for å vise før og etter.

4a.jpg

Her har jeg gjort tre stykk

4b.jpg

Så gikk jeg over med 0000 stålull for å se etter eventuelle striper etterlatt fra sandpapiret

4c.jpg
4d.jpg

Polerte med Cut & Waxen som du ser i bakgrunnen. Bare glemte å dokumetere det. Av med teipen!

4e.jpg

Planen var å gå ut i solen for å få tatt noen skikkelige bilder, men skyene satte en stopper den idéen.

5a.jpg

På bildet under kan man se et par hakk i fingerbrettet. Leit, men det er prisen man betaler for å være gjerrigknark

EDIT: Jeg ser nå at de kan se litt flate ut på bildene ennå, men det refleksjon fra himmelen. Skal være avrundede og fine nå :)
5b.jpg
5c.jpg

Endret av UglyCasanova
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strap-holders!!!! HARDCORE

Vinkeljern mellom D og G sadelen. Slo så en strek med blyant ned langs teipen
a1.jpg
a2.jpg

Brukte et tykt stykke papir for å følge streken rundt kanten og ned

a3.jpg

Målte tykkelsen på kroppen, delte det på to og satte et merke på teipen. Lagde så et lite merke med brosjen
a4.jpg
a5.jpg
På "hornet" ble det litt på øyemål. Plasserte skallen rett ovenfor og fant det jeg mente var midten av hornet. Tegnet så et lite merke.
Snudde kroppen og gjorde det samme før jeg slo en strek mellom de to punktene (PS teipen er på skakke, så det ser litt skjevt ut
b1.jpg
b2.jpg
b3.jpg

Tegnet en strek der hvor jeg satte merket så det ville bli lettere å borre rett
b4.jpg

Å måle, måler, målt
b7b.jpg

Min trofaste manuelle drill
b5.jpg
før denne tok over
b6.jpg
b7.jpg

That gooey goodness
b8.jpg
b9.jpg
b9b.jpg

Kobberskjold. Ikke så mye å si her, annet enn at det var jævlig klønete
c1.jpg
c2.jpg

Jording, så jeg ikke dævver midt i en jamming
c3b.jpg

c4.jpg
c6.jpg

(Vet at svart er jordingsfargen, men jeg liker rød, ok?)

Da skulle alt være loddet ferdig. Takk for i daaaaaaaaag!
c7.jpg

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :)

Det er utrolig morsomt å se det forme seg til noe brukbart. Har allerede lært masse til neste build, både ting jeg skal og ikke skal gjøre. Eksempelvis å dekke til kroppen med et klede UANSETT hva jeg skal gjøre på den, etter å ha mistet alt fra skruer til jackplate og loddebolt på den i dag :P

7 strenger superstrat fra bunn av neste gang? Å jau da!

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Bare lurer på en ting- hvorfor sverger du til vaselin på skruene? I mitt hode er det bedre med stearin. Varmes opp pga friksjon når man skrur, og størkner, og bidrar fortsatt til smøring. Det reagerer ikke med lakk, noe vaselin gjør, og "blør" ikke utover. Har funnet trikset hos Frank Ford, så det er ikke noe jeg har pønsket ut selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanligvis bivoks til treskruer, men skjønner ikke hvor jeg har gjort av krukken :P

Vaselinen er bare en nødløsning og ikke noe jeg ville ha brukt på en "åpen skrue", selv om typen jeg bruker er syrefri og ikke gjør noe skade på lakken. Her er jo alle skruene dekket til av noe annet uansett (tuning machines/neck plate/jack plate/strap holders/pickguard) og jeg sørger for å bruke så lite som mulig. Jeg dypper tuppen ned i krukken (hvis det er lov å si) og tørker den av igjen med en fille. Kan tenke meg at det jeg ender opp med på skruen tilsvarer 1/4 knappenålshode med vaselin.

Jeg vet ikke om det vil ha noen langtidseffekt, men til nå merker jeg ingen forskjell på å ha brukt vaselin fremfor bivoks :)

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bare et par småting igjen!

Først måtte jeg få jackplaten på plass, ellers blir det dårlig med lyd

11.jpg
12.jpg

En liten luddig isolasjon av gummi og tjæreteip
13.jpg

Nice and tight like prom night
14.jpg

Hals og E-strenger på for å justere hvor pickguarden skal stå. Var relativt trangt om plassen, men fikk den hvor jeg ville til slutt
15.jpg
16.jpg

Teipet fast pickguarden og lagde merker med brosjen før jeg tok av nakken og lagde 11 hull. Hvorfor valgte jeg 11-hulls pickguard? Baaaaaah! Tok en halv evighet.
17.jpg
18.jpg

Hals og strenger på. Strenghøyde og intonasjon
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg

Så nå har jeg vært ute i solen og tatt litt bilder av herligheten. Poster de så fort jeg er ferdig med å laste de opp :)

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må unnskylde aph. det at han hakker på Sarge's "feilbruk" av "tommetegn" er det nærmeste du kommer til "tommelopptegn".

JEG sier det rett ut:

jeg tar av meg hatt, hansker, bukse og boxer og følger opp med en respektabel helikoptervals.

dette ser bare knallbra ut, min gode mann!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.