Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarundervisning, nybegynnere


Aphelion

Anbefalte innlegg

Vi har så smått fått startet opp med musikkverksted på jobb nå, og i dag hadde jeg første time med en gitarelev som ikke kan noe som helst, bortsett fra å stemme gitaren sånn noenlunde. Jeg skal innrømme at jeg ikke er særlig pedagogisk anlagt, så jeg lurer litt på hvordan jeg bør legge opp dette :D

I dag fikk han lære navn på strengene, og en liten innføring i hvordan tablatur fungerer så jeg lett kan skrive ned akkorder til ham. Så fikk han bryne seg på A-dur, D-dur og C-dur :) Hvordan bør ting legges opp videre? Blir Tom Dooley litt for banalt, eller er det slikt som må til med folk på dette nivået?

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Dooley er jo ikke så kul, men den har bare to grep. Tulsa Time har litt mer rockecred, fortsatt bare to akkorder..

Og så er det jo en ting man skal takke Gun's and Roses for, at de covret Knocking on heavens door, sånn litt senere i leksjonene.

Får du lurt han til å synge litt til, blir det straks litt morsommere det hele, synes jeg, selv om det er vanskelig sånn helt til å begynne med. Ellers synes jeg du kan lære han at man kan spille den samme skalaen over hele gripebrettet, og at basstonene i akkordene ligger i samme forhold til hverandre over alt på gripebrettet. altså hvis du har a på åpen femtestreng, så er d åpen fjerde. Samme mønsteret får man på sjettestreng, femte bånd, og femte streng, femte bånd. Husker enda følelsen da det der gikk opp for meg.

Pøs på med trommemaskin ganske tidlig, så han får med seg det der med timing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting som kan være greit å opplyse om er hvor gammel eleven er. For de minste bruker jeg gjerne å starte med barnesanger fra Lillebjørn Nilsens gitarbok, og så fort de begynner å få draget på det er det sanger som Castor sa (Knocking, you really got me), Love is all around, noen lette AC DC riffs, litt enkel bluesgang på to strenger , dangelbærsangen. En annen ting so ofte faller i smak er nyere hitlåter med forenklede grep. Bare de tre nederste strengene i barregrep. Mestringsfølelsen er god når man sitter og spiller The fox etter kort tid ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder er viktig her, jeg hadde aldri gitt en 19-åring det samme materialet som en 10-åring.

Et par spørsmål som alltid må stilles:

- Hva? (Det har du allerede gjort ved å starte tråden)

- Hvordan?

Repertoarvalg, progresjonsnivå, metodikk.

- Hvorfor?

Hva er ditt/elevens mål? Kartlegg hva som er hensiktsmessig å bruke tid på. Det som er obligatorisk i dine øyne kan være drepen for eleven.

Anbefaler uansett boka Rock Guitar Grade 1 fra RGT, morsomme og enkle låter med både akkorder og tabs.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.