Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære å spille gitar - med eller uten plekter?


morten_asl

Anbefalte innlegg

Er det skrevne regler for når man skal bruke plekter eller ikke asså? :?

Er det ikke bare og se an sangen, jeg spiller selv kanskje 80% med plekter. Men noen sanger skal jo spilles med fingrene, og må kanskje også.

Er det noen som spiller introen til call of ktulu kun med plekter f.eks? Imens jeg er inne på det, "To live is to die" ifra ..and justice for all, der er det en kul slags interlude litt ute i sangen(noen som vet hvilken jeg mener)..den spiller jeg med fingrene, på el-gitaren...

Anyway, velkommen til forumet Morten, både med og uten fingre og akutt dysleksi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vel, er vel ikke akkurat skrevne regler, men jeg vet om folk som spiller VELDIG bra på elgitar uten å bruke plekter.. det er en smakssak, men det vansligste er å bruke plekter til rytme og solospill!

når det gjelder fingerspill, skal det vel godt gjøres å spille det knirkefritt med plekter..

:twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som spiller introen til call of ktulu kun med plekter f.eks?

Jeg gjør det.

Imens jeg er inne på det, "To live is to die" ifra ..and justice for all, der er det en kul slags interlude litt ute i sangen(noen som vet hvilken jeg mener)..den spiller jeg med fingrene, på el-gitaren...

Jepp, vet hvilken du mener. Den er fin den! Jeg spiller selvfølgelig den uten plekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som spiller introen til call of ktulu kun med plekter f.eks?

Jeg gjør det.

Imens jeg er inne på det, "To live is to die" ifra ..and justice for all, der er det en kul slags interlude litt ute i sangen(noen som vet hvilken jeg mener)..den spiller jeg med fingrene, på el-gitaren...

Jepp, vet hvilken du mener. Den er fin den! Jeg spiller selvfølgelig den uten plekter.

Sjekka i tab boka til Ride the lightning, der står det "fingerstyle" før introen til call of ktulu...det var vel derfor jeg lærte den med fingerne, jeg forstod riktig da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioritér plekter, men lær begge. Lær også hybrid picking, dvs å spille med fingre og plekter samtidig.

Jeg gjorde det nesten ved et uhell da jeg bare ikke tenkte over det.

Men gjør jeg noe "galt" hvis jeg holder plekteret med veldig løs hånd?

- dvs. jeg knytter ikke neven skikkelig, den er liksom bare der, mens plekteret holder jeg skikkelig fast med tommelen og pekefingeren...

De guidene jeg har lest er det alltid knytteneve, mens jeg holder nesten lillefingere som støtte ned på plekterbrettet av og til.

Jeg føler bare at det fungerer bedre for meg, er det noen andre som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka i tab boka til Ride the lightning, der står det "fingerstyle" før introen til call of ktulu...det var vel derfor jeg lærte den med fingerne, jeg forstod riktig da eller?

Ja, men det du spurte om var om noen spilte den med kun plekter, hvilket jeg gjør, og ikke hva som står i boka. Man spiller den slik man syns høres best ut. Det gjelder jo alt. Jeg syns den både høres best ut og er best å spille med plekter.

@morten_asl: Jeg gjorde det samme for deg før, støttet lille- og ringefingeren på plekterbrettet, men gitarlæreren min kommenterte her om dagen at det burde man ikke gjøre, for da beveger man fingrene man holder plekteret i for mye. All bevegelse skal skje i håndleddet, og ikke i fingrene som holder plekteret. Når du spiller på de lyseste strengene kan du heller hvile håndbaken på de mørkeste strengene, og holde lille- og ringefingeren i lufta.

Vet ikke om dette er veldig viktig, men han sa at det var en bedre måte å spille på. Jeg har øvd litt på dette, og syns faktisk det er lettere å spille på den måten, så får du gjøre som du vil, om du vil prøve det eller ikke.

Det at du holder hånden "løst" skulle ikke ha noe særlig å si, så lenge du ikke kommer borti strengene uten vilje, og lager ulyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt akkuratt det samme problemet som deg, helt siden jeg begynte å spille. Støttet alltid lille og ringefingeren mot gitarkassen. Men da jeg gikk over til el-gitar, gikk jeg også over til å bruke plekter. Og nå synes jeg at jeg har mye mer kontroll over hva jeg spiller, hvor fort jeg spilller, og hvor rent jeg spiller o.s.v.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.