Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære å spille gitar - med eller uten plekter?


morten_asl

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skaffet meg nettopp el-gitar for første gang, og må bare spørre dette (kanskje) litt merkelige spørsmålet: Bør jeg spille meg neglene eller plekter?

Jeg har spillt aukustisk gitar i ca. et halvt år, og det uten plekter, men nå kom jeg litt i tvil her om hva jeg burde gjøre.

Foresten: På gitarsoloer der det ikke er noen form for fingerspill, er det da vanlig å bruke plekter?

Hva er det egentlig vanlig å bruke plekter på?

Takk.

Mvh. Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, først av alt, så tror jeg kanskje du mener plekter eller?

har du elgitar er det en stor fordel å lære seg å spille MED plekter!

det er vanlig å bruke plekter på gitarsoloer og nesten all slags elgitarspill, og ofte innne akkustisk spill også.. men det er jo forskjellig fra person til person, men tror hvertfall de fleste her inne på forumet spiller med plekter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, det heter plekter, ikke klepter. :wink:

Jeg syns du bør bruke plekter til solo og komp, kommer litt an på åssen musikk du spiller. Til fingerspill bruker du selvfølgelig fingrene. Men generelt sett bruker jeg plekter nesten hele tiden, og på solo bør du ihvertfall absolutt gjøre det, selv om det finnes kjente gitarister som spiller uten, Mark Knopfler blandt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når det gjelder el-gitar spiller nok de fleste med plekter 90% av tiden. Det fungerer til det aller meste, fra soloer, til komp, til alt. Eneste du ikke bør bruke det på er jazz-komp (tror jeg da), men jeg vet ikke hvor mye du spiller det. ;)

Velkommen til forumet forresten! :) Spør i vei hvis du lurer på noe, så får du svar ganske så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når det gjelder el-gitar spiller nok de fleste med plekter 90% av tiden. Det fungerer til det aller meste, fra soloer, til komp, til alt. Eneste du ikke bør bruke det på er jazz-komp (tror jeg da), men jeg vet ikke hvor mye du spiller det. ;)

Velkommen til forumet forresten! :) Spør i vei hvis du lurer på noe, så får du svar ganske så fort.

Takk :)

Jeg har ikke prøvd meg på noe jazz, men kanskje det kommer en gang med tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge inn et lite spørsmål til anngående det samme:

Hva gjør jeg hvis jeg skal picke to streger samtidig som f.eks her i Pink Floyd - Whish you were here;



e|-----------------------------------|-------------3/5-3----------------------------|

B|------3--5----3--------------------|-------------3/5-3--3/5-5---3/5-5/3-0---------|

G|--2/4------h4----4p2p0-------------|--------------------2/4-4-0-2/4-4/2-0---------|

D|-----------------------0-----0-0---|----------------------------------------------|

A|-------------------------1/2-------|----------------------------------------------|

E|-----------------------------------|----------------------------------------------|

hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare spiller på begge to samtidig med plekteret. Drar plekteret over begge to, fort, sånn at det høres ut som ett plekterslag liksom.

Merk: Plekter, ikke plepter. Plekter med k. :)

hehe, tusen takk.

Nå holder jeg nesten på å falle av stolen her, jeg er blitt dyseletiker for én dag.

Nå fikk jeg nesten til palm muting også, det var kanskje ikke så rart at jeg ikke fikk det til uten plekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mye greiere å klare det med plekter. Hva slags musikk spiller du?

Jeg spiller egentlig bare alt jeg kommer over av musikk som jeg liker, for å lære meg å spille litt forskjellig, men det går for det meste i musikk som f.eks Metalica, Led Zeppelin, Pink floyd, Johnny Cash, Dream Theater, o.l.

Litt klassisk gitarspilling spiller jeg også, men da bruker jeg den trofaste Takamine gitaren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd ang. plekter vs. fingrene: Lær deg begge deler.

Jeg har det siste halve året spilt masse med fingrene, og begynner å bli omtrent like godt med fingrene som med plekter. Og jeg føler at jeg har blitt bedre og lært meg en masse som kan gi variasjon i spillinga.

Dessuten gjør det ikkenoe om jeg mister plekteret under en konsert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint uten plekter for meg også, bruker pekefinger-neglen som plekter, og holder fingrene som om jeg holder et plekter. Det er ikke bevisst, men funker ihvertfall.

Men jeg syns det er kjekt å ha litt grunnleggende kunnskaper om plekterteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.