Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skal bandet få org nummer og dermed få penger for spillejobber?


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

Bandet mitt har booket vår første betalte spillejobb, men hvordan funger dette med betaling? Bedrifter må vel lage faktura med org nummer og vi må vel da registrere bandet som ett selskap. Hvilken selskap type er "best" og rimeligst?

Har hørt alt fra ansvarlig delt ansvar selskap, enkelmannsforetak, stiftelse, forening osv..

Her er det snakk om å gjøre det enklest mulig med minst mulig papirarbeid og rot.

Hva anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltmannsforetak er det absolutt enkelste og billigste, og tar deg snævve 20 minutter. Ulempen er at det da er - ja, du gjettet det - en person som er eier/driftsansvarlig.

Et DA, eller delt ansvarsselskap, fungerer som et enkeltstående foretak, der flere personer innestår med hver sin prosentandel. Det koster 2500 kr å opprette, men gir ideelt sett like rettigheter til alle i bandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Enkeltmannsforetak er det absolutt enkelste og billigste, og tar deg snævve 20 minutter. Ulempen er at det da er - ja, du gjettet det - en person som er eier/driftsansvarlig.

Et DA, eller delt ansvarsselskap, fungerer som et enkeltstående foretak, der flere personer innestår med hver sin prosentandel. Det koster 2500 kr å opprette, men gir ideelt sett like rettigheter til alle i bandet.

er det da stress å fordele pengene fra en jobb mellom band medlemmene? Jeg hørte rykter om at alle i bandet må i så tilfelle være "ansatt" av det enkeltmannsforetaket. Bassisten har ett enkeltmannsforetak. Ingen av oss andre har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder å oppgi personnr. til arbeidsgiver. Du kan gjerne oppgi personnr. til alle i bandet. Beløpet dere mottar kommer da som inntekt i selvangivelsen. Det kan strykes og klassifiseres som hobbyinntekt, og dermed skattefritt.HVIS da bandet ikke er hovednæring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Virker som om greia er at alle i bandet registrerer seg som ett enkeltmannsforetak slik at alle har eget org nr så kan vi fakturere feks en av oss som tar på seg oppdraget mot oppdragsgiver. Da betaler vedkommende kun skatt på sin egen del og alle oss andre betaler skatt for vår del. Blir det riktig oppsummert?

Da har vi ikke ett selskap kalt etter bandet da men det er kanskje ikke så farlig så lenge oppdragsgiver har ett org de kan bruke for honorar utbetaling. Evt kan vel feks jeg kalle mitt enkeltmannsforetak for det bandet faktisk kalles så fakturerer de andre meg for deres del..?

Tenkte det ser mer ryddig ut ovenfor oppdragsgiver at det selskapet de betaler honorar til heter det samme som bandet.

Pratet med B Registret og mener de sa at ved enkeltmannsforetak så må de som skal fakturere en for sin del av kaka være ansatt av det enk foretaket som skal dele ut honoraret. Høres jo komplisert ut om man skal begynne med arbgiver avgift etc etc..

Endret av frankajoerg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder å oppgi personnr. til arbeidsgiver. Du kan gjerne oppgi personnr. til alle i bandet. Beløpet dere mottar kommer da som inntekt i selvangivelsen. Det kan strykes og klassifiseres som hobbyinntekt, og dermed skattefritt.HVIS da bandet ikke er hovednæring.

Hvor mye er det lov å tjene i året på hobbyinntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hiver meg på denne tråden og gjennoppliver den jeg siden jeg nå sitter å funderer på det samme...

De fleste av gutta i bandet har allerede enkeltmannsforetak, men da ikke for kun å være musiker... og de har allerede levd av musikken en del år.

Såvidt jeg forstår det på Brønnøysundregistrenes sider så kan en tjene 50000,- og kalle det hobby inntekt... regner med at jeg kan trekke fra utgifter jeg har også før vi teller inntekt.

Så om jeg bruker 5000,- i året på transport til/fra øving og kan dokumentere dette, så kan jeg ha innkommende 55000,- før det skal skattes...

Når det er sagt, så står det også på Brønnøysundregistrene at en må ha en forventet inntekt på OVER 50000,- før en kan registrere seg som enkeltmannsforetak.

Som nyoppstartet band så tviler jeg sterkt på at 50k-grensa blir no særlig utfordra... så det blir litt catch 22... jeg kan ikke registrere enkeltmannsforetak fordi jeg kommer nok under 50000,- og jeg kommer ikke over 50000,- fordi jeg ikke kan fakturere for spillejobber.

Er det da slik at en bare driter i det kravet og registrerer seg likevel? Jeg må jo ha ett enkeltmannsforetak for å kunne fakturere...

Men for å svare Guest_Hans Hansen, så tror jeg noe har blitt misforstått noe i den samtalen. Dersom bandet er ett foretak så må du være ansatt for å få ut honoraret som lønn.

Vært voldsomt byråkratisk om alle som skal fakturere har måtte vært ansatt i det firmaet de skal fakturere. Da hadde du måtte være ansatt på den lokale brune bula for å kunne spille mot betaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del feilinformasjon ute og går her nå (med fare for å virke som en bedreviter).

- Hvem som helst kan opprette enkeltpersonsforetak, om du så ikke tjener ei krone.

- 50.000-grensa gjelder all inntekt, ikke bare oversudd. Dvs, hvis du tjener 55.000, men har 6000 i utgifter er du fremdeles over 50.000, selv om overskuddet er 49.000 Du skal derfor skatte av dette.

- Mva er irelevant for band (med mindre man selger mye cder og merch), da man ikke betaler moms på kultur.

- Hvis du styrer bandøkonomien som et enkeltpersonsforetak er det ikke verre enn at de øvrige bandmedlemmene fakturer (med sine respektive enkeltpersonsforetak) til deg. Absolutt ikke nødvendig å ha de andre medlemmene som ansatte (og da måtte du strengt tatt betalt arbeidsgiveravgift).

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coverartister og mange andre musikere fakturerer som ENK (det finnes gratis fakturaprogram på nett, men siden jeg jobber for ett skal jeg unngå å nevne navn).

Om du liker å ha kontroll og slippe håndskrevne fakturaer er det veien å gå.

Når du skal benytte et slikt program kreves det at du har org.nr.

Tar som andre sier minimalt med tid å sette opp et ENK, og det gjøres direkte på nett uten skjemavelde.

Altså, skaff deg ENK, fakturér, bli en vinner!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.