Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar/Bass bygging for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Fikk en idé her om dagen. Er støttekontakt for en fyr, som er glad i musikk og er nybegynner i banjo, og har nevnt bassgitar. Tanken slo meg når jeg så på GFS sidene med gitar/bass deler, vi to kunne helt sikkert bygd en bassgitar for moro skyld, og for den saks skyld, har jeg tenkt på hvor mye mulige gitarer som ikke er så lett tilgjengelig for en venstrehånds spiller, så jeg kunne sikkert finne på noe morsomt, som en hot rail/cool rail strat stil gitar med piezo sal, eller noe slikt.

Hva er nivået på slike byggeprosjekter, foruten snekker og elektronikk ferdigheter? skjønner at halsen bør likegreit kjøpes hel, men er noe av selvbygge materialet ute der fint for nybegynnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letteste er nok å bare bestille alle deler og sette sammen disse. Ferdig lakkert kropp. Da får man prøvd litt på alle justeringer som må gjøres for å få alt til å sitte slik det skal. Halsvinkel, intonering, strengehøyde osv. Dersom det er tilgang til materialer og verktøy kan bygging av kropp være neste steg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu telecaster? Høres ut som en morsom ide :)

Hvordan fungerer de norske treverkene lydmessig for en bassgitar? Jeg finner masse stoff om gitarbygging, men Google tror jeg leter etter basswood informasjon om jeg søker etter "Bass" og "Tonewood", og finner ingenting om furu. Eller vil gran, bjørk, eller noe annet høres bedre ut for en bass? Eller, er kanskje "tonewood" konseptet overdrevet for oss nybegynnere? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske treslag funker stort sett utmerket, jeg har bygget gitarer av furu og bjørk med gode resultater. Nesten alt av treslag kan brukes til gitarkropp. Det treslaget du velger blir automatisk "tonewood" når du bygger gitar av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran er veldig mykt, og jeg ville nok vært litt forsiktig med det til bærende konstruksjon, selv om treslaget er vanlig i topplokket på akustiske gitarer (jeg har selv en slik).

Når det gjelder furu, søk på "pine as guitar wood" i google og len deg tilbake og les i vei. Det er mange eksempler på dette.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjell på furu og furu, og gran og gran. Skal du bruke disse treslagene, kan det være gunstig å sjekke opp om du kan få tak i for eksempel en gammel benkeplate av møbelkvalitet, gjerne mange år gammel. Da vet du at treverket er laget av tre som er senvokst, altså årringene er sitter tett, det er klin tørt, og derfor stabilt. Nyere treverk kan komme fra skog som er gjødslet, og det er mye mykere. Videre vet du harpiksen er ferdigherdet og helt tørr, Slike treplater er gull. Så kan man da diskutere i det vide og brede om det egner seg som gitarmateriale. Det er gjerne slik at treverk som kommer langt borte fra, og som ikke er vanlig, virker mer eksotisk og av en eller annen grunn egner seg mer til gitarbygging. Det er det jo egentlig ikke noen logikk i, i og for seg.

Jeg har et gammelt hus, der panelet er like bra som den dagen det ble satt opp. Problemet med baderomsvinduet, for eksempel, er å få malingen til å sitte fast på treverket, fordi det er laget av malmfuru. De som snekret vinduet for en haug med år siden, visste at akkurat dette treet skulle sitte på baderommet, og valgte treet deretter. Nabohuset som er omtrent like gammelt, men som fikk vinduet fra en annen leverandør som ikke tok slike hensyn, har byttet ut vinduet et par ganger på grunn av råte.

Det er jo forskjellige krav til et vindu og en gitar, men poenget er at tre av en bestemt type er ikke konsistent i forhold til egenskaper, "tonewood" og kvalitet. Jeg vil tro at god gran og furu er greie materialer, men det er ikke nødvendigvis bare å stikke ned på Maxbo og handle det første og beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, Castor. Jeg mener å ha lest at en del av de første gitarprototypene ble bygget av det man fikk tak i, blant annet reisverkstømmer fra gamle bygninger. Dette var solid, saktevoksende tre der kvaen i treverket hadde tørket og krystallisert seg helt, noe som visstnok gir helt andre egenskaper. Det er visst eksempler på at man til og med fikk gode halser av slikt furutre. Det får du ikke på ByggMax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.