Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD! Gibson les paul 1958 Custom Shop


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

Ja ja, ser den! Nå har jeg Faber hardware for metric og inch så det burde jo i gamle dager bety to nye gitarer, en Gibson SG kanskje og en japaner...

Men det var i gamle dager... Nå blir det istedet en ny forsterker:) Så får vi si oss fornøyd på gitarfronten for en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, husker jeg hadde planlagt en flott loddejobb i R- Gibsonen til Orsvend. Gitaren ble levert før øving, og han skulle ha den igjen noen timer senere Han hadde sveiset fast plastskruene med scotchlock, og jeg var sterkt i tvil om det var mulig å få de av. Det var det ikke, jeg slet rett og slett et av de gamle potmeterene i to, husker jeg, og jeg var livredd for at toppen rett og slett skulle ryke. Ser man positivt på det, var det ikke snakk om slark på knottene. Pga tidsnød ble forøvring loddejobben utført etter "krigssonekirurgi"- prinsippet. Altså virker der og da, men ser ikke ut i måneskinn.

RS- kitet hadde sine lyse sider, og gitaren låt bedre, for all del, men for mine gamle ører var det i første rekke snakk om litt mer diskant, samt litt mer "detalj" og "dybde". Muligens litt høyere output? Husker vi lagde noen "før og etter"- lydeksempler.

Om jeg hadde hørt forskjell med en trommeslager? Vel, det vet jeg ikke, men det var ikke milevis forskjell. Liker man å nerde, så synes jeg at et slikt RS-kit er noen man gjerne kan koste på seg. Er man av typen musiker der man ikke her helt sikker på hvilken farge det er på gitaren, eller hva merket er, kan man kanskje la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS-kit med Jensen kondis er faktisk hørbart.

Tror til og med at Castor har et opptak av før og etter skifte som beviser det.

A/B-tester har overbevist meg om at det blir større lydforskjeller av småforandringer enn jeg trodde.

Det er ikke tull at det låter best med riktig batteri i pedalen,

og at tekniske komponenter låter forskjellig selv om de har samme verdi.

Enig der. Hørbar forskjell da jeg loddet inn RS-kit med Jensen caps i min R8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg eksperimenterer med deler hele tiden. Prøvde for eksempel tre forskjellige bruer på en Lp-type; en billig Kinasak, en Gotoh og en Wilkinson. Endte faktisk opp med den billige kinasaken da den ga best balanse mellom bass og diskant. De to andre overførte rett og slett for mye lyd slik at lyden blei skarp og ubalansert. :D Og det dyreste er ikke nødvendigvis det som passer best i gitaren om man er kresen på lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Men på Gibson R serie gitarer, da holder det vel å KUN bytte caps? Pots på disse gitarene er vel CTS 500 /550 uansett? Ser ikke for meg at det er noe poeng i å bytte potmeterne, men kun caps til Jensen caps 0.022.

BTW, ingen som skal slå til på denne? Hadde kjøpt den lett hadde jeg ikke akkurat kjøpt en makan selv:)

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48069563&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.