Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utegitar


Frithjof

Anbefalte innlegg

Hei, nå som sommeren nærmer seg og båt og strandturer nærmer seg har jeg planer om å kjøpe meg en gitar jeg ikke er redd for. En som kan få litt vann på seg, litt sand inne I kassen osv. Tenkte meg en gitar i prisklassen 1000-1500 kr, og lurte på om noen av dere her på forumet vet om noen røverkjøp? Kommer til å spille det meste på den, men det hadde vært deilig hvis den er god å øve klassisk teknikk på. Når det gjelder farger osv har ikke det så mye å si, men synes den vanlige sedertre fargen er utrolig kjedelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at han skal prøve å få den ødelagt. Er vel kjekt å ha en gitar som er god å spille på, samtidig som du ikke er så forferdelig redd for at den får en trøkk eller tre. Har en sånn selv, tror den synger sitt siste vers da brua har sprukket litt og ting er ikke helt på stell. Men den slenges bak i bilen hver gang vi drar på tur.

Jeg kjøpte dog ikke denne for det bruket. Men det ble sånn etterhvert som gitarn ble sliten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fester du ikke ute, Castor? :D Jeg har en slik gitar, en koreanskprodusert Samick som jeg ikke er så redd for, som har ligget ute etter fester i morgendugg og duskregn, fått dunker og slag i fylla, vært med på festivaler, telttur på fjellet, camping i skauen og på båtturer. Den har holdt seg veldig bra i 25 år og høres bedre ut enn noensinne, men trenger sårt nye bånd. :D Ville valgt en med heltre i lokk og bunn, den vil tåle fukt bedre enn laminat. Ville heller ikke kjøpt det aller billigste hvis den skal vare mer enn en sesong. Gammel brukt japaner er mitt tips.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vurdert en brukt Little Martin eller en tilsvarende Taylor. Hva med feks denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47656796&searchclickthrough=true&searchQuery=taylor

Har selv en Little Martin, men ender stort sett opp med å ta med meg "hovedakustiske" gitaren hvorhen jeg går om sommeren uansett. Nå er ikke jeg veldig redd for gitarene mine, så Martin/Taylorene er nok et bedre valg til å ta med seg rundt om kring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Castor, som Gitarrocker sa så er poenget å ha en grei gitar som jeg kan slippe ut av synet i 5 minuter, noe jeg ikke gjør med mine andre gitarer av sikkertsmessige grunner. Er jeg ferdig så er det rett tilbake i gitarkassen eller opp på stativet.

Hadde egentlig tenkt meg en nylonstrenget gitar og ikke en med stålstrenger.

Gitarrocker, noen forslag til hvor man kan få kjøpt en brukt japaner, og hvilken prisklasse siktet du til for noe som skulle holde lenger enn en sesong?

Forresten, fant en sprek i gitaren min som plutselig har kommet. La først merke til sprekken i dag, kan hende at den kom i dag også. Den ble veltet fra å ligge på høykant og over på siden (over en bag) i sin soft hard case så det skal vell det ha ingenting å si, hørte ikke engang et dunk. Kan det være at den henger på veggen i nærheten av et vindu hvor jeg lufter om natten, noen forslag? Sprekken er så stor at man kan se den, ca 5 cm lang og det er vell et lite fall (som om de to sidene er forskjøver) så hvis man glir over kjenner man den veldig godt, noen forslag til hvordan dette kan ha seg? Dette er gitaren det gjelder: https://www.cordobaguitars.com/p/c9

Endret av Frithjof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47889828&searchclickthrough=true&searchQuery=japan

for eksempel. Nesten litt synd å gi en slik gitar litt røff behandling, men grunnen til at jeg nevner gammel japaner er at treverket er god kvalitet, de er stabile og de er godt bygd. De tåler rett og slett litt juling på grunn av kvaliteten. Og prisen er lav i forhold til det du betaler for et av de store merka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hør med din lokale barne eller ungdomsskole. Erfaringsmessig ligger det slengt masse nylonstrengsgitarer rundt om som aldri blir brukt. De var billige i utgangspunktet, men noen av dem kan fort være helt kurante ifht. til det du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange slike, ofte sammenskrudd/limt vrak. De er utstasjonert der man kan finne på å ha nytte av dem. Alltid morsomt å spille ferdig ei låt og så kule gitaren utpå havet, bak hekken eller utfor verandra. Har blitt ett par reperasjoner, men gitarene er ofte sjokkerende solid. Værste erfaring var en som trodde gitarene var klar for å smadres, og han prøvde deise gitaren over hodet mitt. Gitaren gikk ikke i stykker, undertegnende fikk ei solig kul i bakhodet, og festen gikk fra hyggelig lag til håndgemeng på 1 sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.