Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe FX-II vs Kemper Profiler?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter pr i dag med en Axe FX-II, en unit jeg er veldig fornøyd med. Men jeg lukter også litt på en Kemper, og lurer da på om det er noen av dere her som har noe formeninger for eller imot en Kemper oppimot en Axe FX-II. Bruksområdene mine er fra high end studioproduksjon, til kveldsjamming på "gutterommet", til bandøvinger og til livebruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd kemper mot axe fx, ikke axe fx 2. Jeg kjøper kemper neste måned. Grunnen for min del, er at jeg føler det blir en mer personlig enhet, med tanke på profilering av mine amper. En annen grunn er prisen , både at den er billigere og at den er tilgjengelig i et konkurransesatt marked, noe axe ikke er. Når det er sagt, har jo axe mye mer å tilby av effekter og slikt , så om du allerede har en axe2 tror jeg ikke det er særlig tilrådelig å bytte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpe min for å si det sånn :)

Det var jevnt (Ikke på effektdelen da)

Men med senere FW er Axe`n totalt overlegen!

AxeogKemper_zps8ce64f5b.jpg

kristoffereide: Du kan gjøre akurat det samme med Axe`n som det Kemper kaller profilering.

Fractal kaller det bare Live tone matching!

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke.

Sjekk de som har livetone matchet MARK V Boogie`n i Axe II.

Det låter likt.

Problemet er vel at live tone matchinga er noe vanskeligere å gjøre men Cliff på Fractal har sagt han skal lage en inst video som gjør at alle kan forstå det.

Jeg har ikke prøvd dette selv, er så sinnsykt mye amper i Axe`n allerede og jeg bruker ikke en brøkdel engang.

Kemper`n låter absolutt bra, men det er en forskjell noe også prisene selvsagt reflekterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar her.. Så basically er det ikke noe poeng å gjøre et innkjøp av en kemper, når jeg sitter med en Axe FX-II. Kanskje noe å vurdere senere, om musikkproduksjonsplanene bærer noe veien. (håper/satser det!) :D

Endret av Metal-FTW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone Match er kun en ren Eq match. Kan overhodet ikke sammenlignes med profileringa til Kemper, som analyserer hele ampen. Dynamisk respons, frekvensrespons, karakteristikk på vreng osv. Hadde selv en Axe-Fx II og bytta til Kemper da jeg rett og slett synes den låt bedre. I tillegg setter jeg veldig pris på rimelig direkte hardware kontroll, slippe å dukke ned i dype menyer.

YMMV! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken FW hadde du i din Axe-FX?

Sånn det står nå med FW 14.2 er det ingen konkuranse for meg.

Med live tone matching har jeg akurat samme feelen i Axe som i Kemper`n min så det funker.

Jeg har gjort AB tester med mange gitarister på Kemper`n og Axe`n og alle har foretrukket Axe FX.

Men man bør skru presets selv, fabrikkpresets er ikke helt det store som regel.

Robin Finck har forresten akurat gått fra Kemper til Axe og det kan jo gi en pekepinn.

Han er rimelig opptatt av gitarlyd.

Skulle ønske Kempern var like bra jeg for da kunne jeg solgt Axe`n. Kemper er jo en del billigere.

Håper Kemper går for en skikkelig opprustning av effektene snart for der er det stort forbedringspotesiale.

Jeg har stor tro på Kemper, de må bare forsette å utvikle den sånn som Axe-folka gjør med sin boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken FW hadde du i din Axe-FX?

Sånn det står nå med FW 14.2 er det ingen konkuranse for meg.

Med live tone matching har jeg akurat samme feelen i Axe som i Kemper`n min så det funker.

Jeg har gjort AB tester med mange gitarister på Kemper`n og Axe`n og alle har foretrukket Axe FX.

Men man bør skru presets selv, fabrikkpresets er ikke helt det store som regel.

Robin Finck har forresten akurat gått fra Kemper til Axe og det kan jo gi en pekepinn.

Han er rimelig opptatt av gitarlyd.

Skulle ønske Kempern var like bra jeg for da kunne jeg solgt Axe`n. Kemper er jo en del billigere.

Håper Kemper går for en skikkelig opprustning av effektene snart for der er det stort forbedringspotesiale.

Jeg har stor tro på Kemper, de må bare forsette å utvikle den sånn som Axe-folka gjør med sin boks.

Hva man liker er en personlig greie, så alle skal få foretrekke det de vil! B) Jeg vet bare at Kemper'n oppførte seg og låt mer som mine røramper gjør (jeg befinner meg mest fra clean/skranglevreng til rock'n roll. Vox, Marshall, Fender etc).

Det var bare sammenligningen mellom Fractals "Tone Match" og Kempers profiling jeg ville arrestere litt. Det er overhodet ikke det samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort mange sammenligninger så jeg bryr meg ikke så mye om teorien bak, -bare hvordan det låter ;)

Live tone matchinga funker!

Jeg bruker mye de samme lydene du nevner, må være allsidig siden jeg spiller i endel forskjellige sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt teit å stjele trådstarters fokus, men hvordan er axe standard/ultra kontra kemper? Tenker på at prisen ikke er værre enn noen tusenlapper i forskjell. Da selvsagt brukt axe kontra ny kemper.

Hvor viktig er effekter og kvaliteten på de for deg?

Ultra er bra, MEN du bør være glad i å skru!

En av fordelene med Axe II (og Kempern forsåvidt) er at du bare trenger å slenge opp en ampmoddel skru basic EQ som på en vanlig amp så er du der.

I Standard/Ultra ( Hadde begge) måtte man som regel gjøre litt mer shaping med PEQ.

Kemper er finfine saker men når jeg kjører de side om side har Axe II mer klarhet og baller på tilsvarende amper/lyder.(Lenge siden jeg hadde forrige generasjon så vanskelig å si om forskjellen er den samme med de)

Tenker at det kan ha med converterne å gjøre (Jeg kjører analogt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt teit å stjele trådstarters fokus, men hvordan er axe standard/ultra kontra kemper? Tenker på at prisen ikke er værre enn noen tusenlapper i forskjell. Da selvsagt brukt axe kontra ny kemper.

Hvis amp-simuleringen er viktig for deg så er det overhodet ingen tvil: Kemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å skru så mye selv men med hver ny Firmware og kraftige forbedringer i Axe-Edit (verktøy for å lage presets mm) synes jeg det etterhvert har blitt veldig enkelt og oversiktelig å bruke AxeFx.

Som Debris skriver kommer det nye amper i nesten hver eneste Firmware oppgradering.

Jeg har ikke prøvd en Kemper og tror den låter minst like bra som Axe men hvis pris ikke er den avgjørende faktoren er AxeFx overlengen mht muligheter/fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.