Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig men bra lydisolasjon?


Affen

Anbefalte innlegg

Om rommet er lite så er mye av trikset å stappe det fult med ting som du kan dekke til med tepper etc. Du vil uansett ikke få dempet lyden ut av rommet særlig mye. Om du ikke lager rom i rom løsning. Men du kan altids dempe ned så mye at du kan jekke volumet opp noen db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vil hjelpe er å gjøre veggen helt tett mot rommet du vil beskytte. I min hjemmekino har jeg mye dytteremse rundt hele dørrammen, samt tettelist mellom rammen og dørbladet. Det er ikke like effektivt som ekte rom-i-rom, men selv små hull, sprekker og åpninger slipper mye lyd gjennom.

Å kle vegger og tak innvendig i rommet med doble gipsplater er også et tips, siden gips i liten grad har egen resonans.

Akustikken inne i rommet kan fikses med lyddempende plater, f.eks. trinnlydplater kledd i stoff, som tidligere foreslått. Det demper ekko og etterklang i selve rommet.

Når rommet så er tett, så trenger du ventilasjon. Her finnes det systemer med lydfeller (nesten som en lyddemper på pistol eller eksospotte på bil).

Endret av sarge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggkartonger demper noe i diskanten, og kun der. Kan være lurt å måle akustikken først, kanskje problemet ligger andre steder. Som feks en trommeslager som ikke kan balansere settet sitt, eller generelt alt for høyt volum.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmf. Eggekartonger funker til sitt bruk. Uttalelser som om at "det ikke virker", eller "at det fikser alt", er alt for unyanserte til at de har noen verdi.

Kortversjonen er at skal man lydisolere et rom, er det ganske kostbart og tidkrevende. Det Sarge er inne på er mye av det som stemmer. Da er det "rom i rom" som gjelder, med alt det medfører.
Skal man derimot dempe klang, er eggekartonger et greit alternativ, bare man ikke forventer mirakler. Store møbler, stappa fulle bokhyller, tepper hengt opp litt fra veggen, dempeplater i taket, bassfeller i hjørner (Glavaruller kledd med gartnerduk) er gode alternativer, og passer for de fleste budskjetter.

Til sist er det jo det at hva skal man forlange/holde ut med/lage et problem av? Er det lurere å drite i småproblemer og heller øve litt mer, enn å bruke tiden sin på å leke snekker og audioingeniør? Det er en grense for alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en haug brett med grå eggkartongflak på Felleskjøpet, ser faktisk ganske kult ut da det er full vekkdekkning.

Folk synes faktisk det ser fancy ut:)

Før det gikk det nesten ikke han å prate der, klanghelvette uten like.

Bassfeller er selvsagt meget viktig for å få vekk romling og det værste av stående frekvenser

Greit å ta taket litt også.

På det forrige øvingslokalet lagde vi rammer med Glavaplater i og kledde de med stoff, funket også bra.

Alt dette handler selvsagt bare om akustikkbehandling, lydisolering blir selvsagt mye mer omfattende ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggekartonger ser ikke fancy ut i mine øyne. Men de kan ha en funksjon. Har selv spilt i ett lokale med eggekartonger på veggene, og jeg vil driste meg til å si at det er en begrenset effekt. Du kan kalle det en slags diffuser, men ikke stort annet.

Men skal også si at jeg har ikke spilt i en hall av betong heller..

Endret av Bautabobb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg lagde vokalbås med de og resultatet var overaskende flott. Men ja, som du sier, for lydisolasjon er det kanskje ikke optimalt

Joda, myke materaler er greit, men ca. 5000 kroner for 84 stykker, da er det mye annet fint å velge i. De kommer jo på noe slikt hvis man skal handle de fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og god lydisolasjon mo jo være rom i rom metoden. Dobbelt lag med gips i lydbøyler. Min furtebu i kjelleren har bare nevnte metode i taket, men to vegger vender mot grunnmur, og alle vegger er bra isolert med Glava og dyttestryer. Ikkje

heilt optimalt, men alt monner.

Endret av thb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.