Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NPD/Review: Blackout Effectors The Twosome


Anbefalte innlegg

Hentet denne babyen i dag

blackout.jpg


Det første jeg la merke til da jeg plukket den ut av esken var hvor utrolig helhetlig pedalen føltes. Designet er selvsagt episk fett (i mine øyne), knotter+switcher+foot switcher føltes solide og av høy kvalitet. Input og output låser jacken fint.

Til forskjell fra den vanlige Fix'd fuzz pedalen (venstre side av pedal) har BE lagt switcher for de to ulike fuzzstadiene på utsiden av pedalen fremfor trimpotter på innsiden, så en enkelt kan slå av og på ulike stadier av kretsen og dermed stacke stadiene i ønsket rekkefølge.

Høyresiden (The Musket) er helt støyfri når en ikke spiller, selv på de ekstreme innstillingene. Venstresiden (Fix'd) kan derimot støye og leve sitt eget liv med alle switchene (boost/fuz1/fuz2/tone) aktivert på samme tid, da særlig ved å skru volumet på pedalen til maks eller ved å krysse innstillingene på fuz1 og fuz2 (fuz1 skrudd helt mot klokken, fuz2 med klokken).

Fix'd fuzz
Fuz1 kan gå fra et medium gain nivå til en høy gain vegg av fuzz med knotten skrudd opp til maks. Ved å tilføye boosten i kretsen ETTER å ha aktivert fuz1 fikk jeg noen virkelig spennende soniske varianter som tilfredstillet mine merkelige preferanser.

fuz2 er rake motsetningen til fuz1. Her kan du få alt fra 70-tallsaktig solosound ved å stille knotten før klokken 12, til virkelig gated hakkefuzz ved full pupp. Ved å kjøre fuz1 moderat i tillegg til fuz2 blir noe av denne hakkete gatingen utjevnet. Ved fuz1 på laveste i tillegg vil man oppnå en slags heavy synthfuzz, mens det på høyeste setting vil resultere i en borrelås-sound med utrolig sustain.

Tone og Boost switchene er det ikke så mye å si om, da de gjør det de skal. Boosten kan brukes på medium gain nivåer for å drive rørampen til en naturlig overdrive eller på høye gain nivåer for å skape en fyldig low-gain overdriveeffekt. Siden rekkefølgen på alle disse disse switchene spiller en rolle har jeg ikke hatt mulighet til å teste alle kombinasjonene, men det er trygt å si at det er et hav av muligheter i denne fuzzen. Knottene er også veldig følsomme og gir stort utslag selv ved de minste justeringer.

Musket
Denne fuzzen befinner seg på et slags mellomstadie av alle Big Muff (og kloner av Big Muff) som jeg har testet. Den er ikke like "in your face" som en ram's head, men heller ikke like boomy som Sovtek-kloner.

Pre er en preampkontroll som gir deg mulighet for å tilføye overdrive i det første stadiet av kretsen. Med dette kan du ha fuzzen på et lavt nivå (men hvorfor vil du det?) for mindre diodeklipping og mer transistorklipping som kan gi deg uante teksturer. Med både fuzz og pre på fullt tar det virkelig av i form av en fyldig og kompleks lyd som gir både bakoversveis og gåsehud. Denne innstillningen er det nærmeste jeg kom en Sovtekaktig lyd, da med toneknotten skrudd noe tilbake.

Fuzzen i denne delen av pedalen kan generelt sett anses som tykkere enn den en får i Fix'd fuzzen, selv om man kan tweeke seg frem til en skarpere fuzz her også. Mids er en velkommen knott for meg på fuzzpedaler. På samme måte som pre og fuzz henger sammen, gjør mids og tone det samme. Ved mids klokken 12 kuttes mestparten av midrangefrekvenser ut. På høye innstillinger kommer da disse frekvensene frem og kan være nyttig for å skille seg ut i en mix.

Focus har jeg ikke fått lekt så mye med enda, men i hovedsak kan du velge hvor mye eller hvor lite tonen fra hver streng skal separeres fra hverandre.

Hvis jeg skal være veldig vanskelig burde det ha vært mulighet for å aktivere begge sidene av fuzzen samtidig (som man kan med 'A very special twosome'), men jeg har nok fuzz-pedaler utenom denne for stacking.
Det er mulighet for at jeg kommer tilbake og fyller inn her når jeg har fått lekt litt mer med den.

Konklusjon

Homer_drool_140123.jpg

Endret av proffloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.