Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mastery Bridge og Vibrato på en Fender Classic Player Jazzmaster


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en Offset Mastery Vibrato i posten i dag :)

pakke.jpg

Den løser en del problemer med det originale designet til Leo.

Skruer med senkehode under strengene, slik at dyp E ikke subber borti skruen.

Strenge-endene (ball ends) berører ikke hovedplata slik at de plutselig ryker.

Utrolig bra patent på armen/armfestet, man kan velge om den skal være løs eller fast, og kan ikke dette ut av seg selv. osv osv. mer info her: http://www.masterybridge.com/offset-vibrato.php

Jeg kjøpte tidligere en Mastery Bridge, men denne er ikke kompatibel med en Classic Player Jazzmaster uten modifikasjoner, ettersom Classic Player kommer orginalt med Adjust o matic som har større studs som går inn i kroppen enn vanlige Jazzmastere og Jaguarer.

Jeg tegnet derfor en egen Thimble og fikk den laget hos et lokalt mekk verksted.

Her kommer noen bilder av installasjonen:

Original Classic Player Vibrato og bridge

FV_1.jpg

Original Vibrato, som dere ser på bildet er det ikke mye klaring mellom ball ends og hovedplata, dette kan føre til at du ryker strengen hvis du er litt ivrig med vibb-armen:

FV_2.jpg

På dette bildet som er ute av fokus kan du se den elendige klaringen mellom streng og skrue

FV_3.jpg

Disse må ut!

studs_1.jpg

Jeg bruker noen skiver med beskyttelse under og skrur ut de gamle "studsa"

studs_2.jpg

Når jeg har skrudd de ut klarer jeg å dra de ut med en tang.

studs_3.jpg

Her er min egen Thimble som er laget for å bruke Mastery Bridge på en Classic player uten modifikasjoner.

studs_4.jpg

Thimbles er på plass:

studs_5.jpg

På med Mastery hardware!

MOV_1.jpg

Bedre klaring her ja:

MOV_2.jpg

Her også:

MOV_3.jpg

Ferdig! Måtte jo ha den super cheesy UFO tuppen også, fungerer faktisk veldig bra!

MOV_4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Dyr, men nok veldig god oppgradering. Bridgen har jeg erfaring med og den er verdt pengene. Har gitt lovord om Staytremen jeg satte på Bass VI, men må nok innrømme at jeg gjerne skulle hatt en Mastery i stedet. Etter at jeg satte på flatwounds så beveger stolen seg for mye og jeg kunne ønske den satt tight som en Mastery...

Får du satt radiusen på masteryen likt med radiusen på halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du satt radiusen på masteryen likt med radiusen på halsen?

Ja. Det er ikke høydejustering pr. streng men jeg får justert den slik at strengene matcher opp med radiusmåleren jeg har.

Det er jo ofte at man vil ha litt avvik fra halsradius på de tvinna strengene kontra på de som ikke er tvinnet.

Det er utrolig godt gjennomtenkt og skikkelig god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. du må enten plugge hullene og bore opp så det passer til Mastery thimbels, eller lage en egen del.

Du kan også bruke kobbertape rundt Mastery thimbels-ene så de passer i de store hullene, men dette blir ikke like stabilt som de andre løsningene.

Det er ganske rart at ikke Mastery lager thimbles som passer i CP og andre modeller som ikke kommer orginalt med jazzmaster/jaguar bru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du kan bruke Staytrem sine thimbles da, finnes det noen spec på de, med mål?

Det kostet 600,- å få laget de hos www.rudmekanikk.no i Bærum.

Jeg laget tegningen selv, men hadde bommet litt på indre mål :D, men fikk boret de opp selv, så de passer perfekt med MIJ postene til Mastery (http://www.masterybridge.com/images/specs-posts.jpg)

her er tegningen, men pass på at indre mål ikke er OK. http://home.online.no/~tv79/gitarnorge/galleri/Mastery/Mastery_thimble3.pdf

Endret av Loztboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.