Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass Strenger


znopy

Anbefalte innlegg

De siste fem årene har jeg brukt Rotosound Swing bass strenger til mine basser. Stålstrenger med mye klang og holder seg litt lenger enn nikkelstrenger. Har brukt D'addario strenger før, men de er ikke så gode som Rotosound etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok bl.a. litt an på hvilken musikkstil du spiller, hvilken spillestil du bruker (plekter, finger, slap, osv.), og hvor mye penger du ønsker å bruke. Forbruker du strenger raskt, eller har du strengesettene lenge.

Selv spiller jeg mest jazz/fusion/funk, og Jeg har brukt DR Hi-Beams i mange år nå, og er veldig fornøyd med dem. Det var de strengene Marcus Miller brukte inntil han fikk "sitt eget" signatur-sett som heter FatBeams. Jeg har dem på et par basser nå, men liker ikke de like godt som HiBeamsene. FatBeams er litt råere og grovere i følelsen, men låter bra. Men jeg innser at jeg nok må regnes å være en HiBeams man. Bruker dem både på båndbassene og på fretlessen min.

Har prøvd Elixir NanoWeb strenger, også. De har et tynt belegg av noe GoreTex-aktig som bevarer strengene friske veldig lenge, men jeg kunne ikke fordra selve strengen. Den låt tamt og "innestengt" og kjentes stiv og glatt ut å spille på. Så Elixir er ikke noe for meg. Dyre er de, også.

Jeg er nøye med å vaske hendene før jeg spiller. Det forlenger strengelivet radikalt. Men det er stor forskjell på hvor mye hver enkelt svetter, og det er selvsagt litt avhengig av hvilken spillejobb/øving det er, også.

Det finnes en del web-butikker på nettet som sender internasjonalt. Selv om du må betale porto og toll om du bestiller dyre strengesett, så lønner det seg likevel. Sist jeg bestilte la jeg inn bestilling på 10-12 sett, og har strenger en god stund til.

Jeg har ikke brukt RotoSound på mange år, men var aldri fornøyd med dem den gangen. Samme med Dean Markley Blue Steel og Warwick Red Label heller.

Siden det finnes tusenvis av strengemerker og -typer (selv om de fleste er produsert på en av 3-4 strengerfabrikker), så har jeg holdt meg til de jeg fant ut fungerte som jeg ønsket. Det finnes nok andre strenger som er like gode eller kanskje bedre, men jeg gidder ikke bruke tid og ikke minst penger på å finne dem! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri egentlig hatt noe favorittmerke. prøvde elixir strenger her ifjor engang. 1000 for settet, og alle strengene røyk iløpet av 4-6 ukers tid. aldri igjen! stort sett gått i warwick black label , kjapt innspilt og holder en stund om de blir behandlet riktig . kjøper kun strenger før studio og turne , utenom det øver jeg ikke . et annet nøkkelord her er fast-fret!strengerens) før og etter bruk. fjerner fett og skit på strengene og gir det en litt ekstra gli,nesten som skismørning :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer ann på åssen lyd du vil ha, znopy

jeg bruker ernie ball, har alltid brukt dem og, helt kurante strenger.

men hvis du vil ha en litt mer trøkk i lyden, så kan jeg anbefale flatwound strenger, kanskje litt uvanlig, du får en slags kontrabass lyd. Men jeg digger det. Jeg har Ernie Ball Flatwound .50-.95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri egentlig hatt noe favorittmerke. prøvde elixir strenger her ifjor engang. 1000 for settet, og alle strengene røyk iløpet av 4-6 ukers tid. aldri igjen! stort sett gått i warwick black label , kjapt innspilt og holder en stund om de blir behandlet riktig . kjøper kun strenger før studio og turne , utenom det øver jeg ikke . et annet nøkkelord her er fast-fret!strengerens) før og etter bruk. fjerner fett og skit på strengene og gir det en litt ekstra gli,nesten som skismørning :mrgreen:

Oyoy..Da må du ha vært uheldig med ditt sett..

Jeg har brukt Elixir i 2 år nå å har ikke røkket en streng enda..

Og har brukt de hardt.

Men men..Smak og behag..

Noen som har testet GHS Flea settet?

Mvh Morty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri egentlig hatt noe favorittmerke. prøvde elixir strenger her ifjor engang. 1000 for settet, og alle strengene røyk iløpet av 4-6 ukers tid. aldri igjen! stort sett gått i warwick black label , kjapt innspilt og holder en stund om de blir behandlet riktig . kjøper kun strenger før studio og turne , utenom det øver jeg ikke . et annet nøkkelord her er fast-fret!strengerens) før og etter bruk. fjerner fett og skit på strengene og gir det en litt ekstra gli,nesten som skismørning :mrgreen:

Oyoy..Da må du ha vært uheldig med ditt sett..

Jeg har brukt Elixir i 2 år nå å har ikke røkket en streng enda..

Og har brukt de hardt.

Men men..Smak og behag..

Noen som har testet GHS Flea settet?

Mvh Morty

litt rart å være såpass uheldig med HELE settet? jeg vet ikke.kanskje jeg bare spiller enda hardere enn deg. ingen respekt for strengene! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det siste året kun brukt Fodera Diamond Series, både stainless steel og nickel. Er mest fornøyd med nickel, men stainless steel utgaven er også dritbra. Prøvde utallige sett før jeg endelig fant noe jeg likte, og nå er jeg storfornøyd. De er litt kinkige å få tak i her, så jeg bestiller rett fra Fodera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri egentlig hatt noe favorittmerke. prøvde elixir strenger her ifjor engang. 1000 for settet, og alle strengene røyk iløpet av 4-6 ukers tid. aldri igjen! stort sett gått i warwick black label , kjapt innspilt og holder en stund om de blir behandlet riktig . kjøper kun strenger før studio og turne , utenom det øver jeg ikke . et annet nøkkelord her er fast-fret!strengerens) før og etter bruk. fjerner fett og skit på strengene og gir det en litt ekstra gli,nesten som skismørning :mrgreen:

Oyoy..Da må du ha vært uheldig med ditt sett..

Jeg har brukt Elixir i 2 år nå å har ikke røkket en streng enda..

Og har brukt de hardt.

Men men..Smak og behag..

Noen som har testet GHS Flea settet?

Mvh Morty

litt rart å være såpass uheldig med HELE settet? jeg vet ikke.kanskje jeg bare spiller enda hardere enn deg. ingen respekt for strengene! :mrgreen:

Joda, ganske riktig det.. Jeg skal ikke si hva som har hendt jeg, for det vet jeg nemelig ikke. Men men..

Har ingen respekt for strengene jeg heller.

Eneste jeg kan kalle respekt for dem er at jeg pelier å spille med rene fingre..Alltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh rene fingre O.o..

kjøpte et sett fra en engelsk butikk for litt isden, har pakken her men den er helt hvit og har bare streng tykkelsen på seg så jeg vet ikke hva de heter,

er forsåvidt ganske fornøyd O.o..men noen tips på rengjøring kunne trengs =3

anyway, jeg prøvde noen strenger engang på en yamaha bass på tre45,

de var helt svarte og veldig slakke på en måte, veldig god og rund lyd, elsket de, de var så myke O.o..men jeg har ikke funnet noen plasser hvor de selger det, (på tre45 gjør de sikkert det men har ikke orket å sjekke >.<)

noen som vet hva de heter? (litt for lite info men O.o jah)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh rene fingre O.o..

kjøpte et sett fra en engelsk butikk for litt isden, har pakken her men den er helt hvit og har bare streng tykkelsen på seg så jeg vet ikke hva de heter,

er forsåvidt ganske fornøyd O.o..men noen tips på rengjøring kunne trengs =3

anyway, jeg prøvde noen strenger engang på en yamaha bass på tre45,

de var helt svarte og veldig slakke på en måte, veldig god og rund lyd, elsket de, de var så myke O.o..men jeg har ikke funnet noen plasser hvor de selger det, (på tre45 gjør de sikkert det men har ikke orket å sjekke >.<)

noen som vet hva de heter? (litt for lite info men O.o jah)

De svarte strengene var sannsynligvis DR Black Beauties. De selger dem på Tre45. Jeg prøvde et slikt sett en gang, og var meget fornøyd med dem. Det som gjorde at jeg ikke fortsatte å bruke dem, var at H-strengen bare var .125, og jeg liker .130 best. Dessuten var det en litt ekkel følelse å spille på en mørk scene med svarte strenger. Hvis ingen av disse tingene plager deg, er de absolutt å anbefale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.