Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Håndledd og teknikk


HaXor

Anbefalte innlegg

Hallo

Har ikke spilt gitar veldig lenge, men kjenner jeg blir sliten/får vondt i håndleddet etter 30 min spilling. Vet ikke om det er noe jeg innbiller meg, eller om det er noe håndleddshit på ferde. Har lest mye om Carpal Tunnel Syndrom og blir redd jeg aldri får spilt igjen hvis jeg fortsetter.

Jeg spiller ofte med ganske mye vinkel i håndleddet, spesielt når jeg skal barre akkorder. Jeg klarer ikke å barre akkorder med rett håndledd (føler ikke at fingrene rekker). Jeg spiller blant flere sanger der hvor nesten hele sangen består av barre akkorder.
Jeg sliter med å finne ut hvordan jeg kan spille, og er det greit å spille noen ganger med litt vinkel i håndleddet, bare ikke holde på sånn i flere timer?
Noen tips hvordan jeg kan endre teknikk og hva som egentlig er riktig?

Forstår ikke hvordan artister kan holde seg "friske" i håndleddet? Jeg ser ofte at de spiller med håndleddet bøyd. Ossen kan en person som James Hetfield f.eks holde seg ved like i så mange år?

Takk på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om du ikke har spilt så himla lenge, så er det helt naturlig å bli sliten i håndleddet og fingrene, spesielt om du bruker mye barregrep. Du burde stoppe før det begynner å gjøre vondt, men det er ikke farlig å holde på så lenge du bare blir sliten(innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig).

Når det gjelder vinkel, så regner nå jeg det for forholdvis vanlig at man har noe vinkel på håndleddet, men det varierer nok endel fra person til person med hvor stor den er. Blir man ikke lært opp eller går på skole for å spille, så vil nok de fleste adaptere en stil som passer seg selv best og som de er komfortable med og som ikke gjør vondt.

Keep it going! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss vinkel på håndleddet vil man alltid ha. Slik jeg ser det, er posisjoneringen av tommelen bak på halsen mer avgjørende mtp. slitasjeskader. Men uansett må spillestilen tilpasses dine egne fysiske forutsetninger.

Et par forslag:

- Varm opp.

- Avslutt øvingsøkten når du merker at du nærmer deg terskelen for hva som er tålelig. Det er greit å være sliten i håndleddet, det blir alle, men dersom det begynner å gjøre vondt bør du nok ta en pauser.

- Discover your discomfort. Kjenn etter i hele kroppen når du spiller, anstrenger du deg unødig noe sted? Gjør det vondt andre steder. Dersom du har slike punkter, kan du ved å endre spillestilen litt, slik at du blir kvitt slike ubehag. Disse forplanter seg utover i kroppen, og håndleddssmerter kan fort være et resultat av at du kompenserer for et ubehag et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.