Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Emperador - gammel tante fra Japan


E5150

Anbefalte innlegg

Var egentlig fornøyd med de gitarene jeg har og hadde ikke tenkt å kjøpe noen flere med det første. Er analoge synther som er tingen om dagen :blush:

Av og til dukker det imidlertid opp tilbud som er for gode til å stå over og da det dukket opp en gammel japansk ES-335 kopi på finn til den frekke sum av 300 kroner var det bare å slå til. Har alltid hatt litt lyst på en semiakkustisk, men har aldri prioritert det. Gitaren befant seg en kort kjøretur unna så den kom i hus rimelig kjapt.

201442_2014-04-02%2008.50.11.jpg

201442_2014-04-02%2008.51.20.jpg

Etter litt research på nett har jeg kommet frem til at dette er rimelig obskure greier, som likevel kan ha interesse for enkelte. Gitaren er en Emperador e200, fremstilt i Japan mellom 1966 og 1969 så vi snakker om lett vintage. I 1968 kostet den 120 dollar, og omregnet til dagens kurs tilsvarer dette rundt 5000 kroner så det er ikke akkurat en Gibson.

image013.gif

http://www.firstpublishedinparis.com/emperadorpage.htm

Frekk prikkebinding på hals og kropp!

201442_2014-04-02%2008.51.55.jpg

201442_2014-04-02%2008.51.39.jpg

Til tross for alderen er den i meget bra stand. Er selvsagt noen merker her og der, men alt i alt ser den bra ut. Trenger litt båndpussing og slikt, men ellers er det ikke mye som må gjøres. Mistenker at strengene er fra 1968 så jeg har ikke fått testet den lydmessige kvaliteten. Hva slags strengetykkelse er å anbefale på denne type gitar? Regner med at det er lurt å bruke litt tykkere enn .010?

Bolt-on hals.

201442_2014-04-02%2008.52.32.jpg

201442_2014-04-02%2008.52.49.jpg

Ingen japangitarer uten ekstra elektronikk:

201442_2014-04-02%2008.50.32.jpg

201442_2014-04-02%2008.51.05.jpg

Har funnet ut at Emperador var et merke som Jack Westheimer (Cort mm.) utviklet og importerte til USA på 1960-80-tallet. Gitarene ble produsert i Japan frem til 1969 før produksjonen så ble flyttet til Korea. Tror ikke det finnes mange av disse i Norge.

Er faktisk en ganske kjent herremann som har spilt på en tilsvarende gitar, nemlig Carl Wilson fra Beach Boys:

image016.jpg

Gleder meg til å få den i stand, er nok verdt prisen jeg betalte!

Edit:

Eneste youtubedemoen jeg fant:

Endret av E5150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er .010 som står på, og det virker litt tynt. Nå er jo strengene antikke så det er ikke helt godt å si. Mulig jeg kjører gjennomsnittet av anbefalingene, dvs. 011.

Krever endring av strengetykkelse noen store justeringer av gitaren? Har aldri vært borti bigsby før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger var skikkelig grei. Spurte om han skulle ha budrunde, men fikk beskjed om at jeg skulle få den til forespeilede pris. Han hadde kjøpt den fra USA for fire år siden og heller ikke betalt så mye den gangen. 300 er likevel alt for billig.

Noen som har en ide om hvordan denne S-R bryteren fungerer i praksis, dvs. hva er den gjør? Er det en form for fasevender eller noe? Regner med at bokstavene står for Solo - Rhythm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått satt opp gitaren så godt jeg klarer selv. Hadde bare 10-46 strenger liggende og da ble det de. Kan umiddelbart konstantere at det blir tykkere strenger ved neste bytte,

Har kun gjort noen mindre justeringer. Den ene skruen på broen hadde gått seg fast og det var halvannen cm høydeforskjell fra den ene siden til den andre. Måtte jobbe litt med å løsne den, men det gikk seg til. Halsen var rett og fin og det var ikke noe problem å få gitaren intonert. Båndene er fryktelig lave, men med et unntak glatte og fine. Vet ikke om det var vanlig med lave bånd på den tiden gitaren ble laget eller om de bare er slitt/pusset ned. Er imidlertid ikke noe problem å spille på og har ikke noe problem med "fretbuss". Nøtten må nok byttes, var noen grimme spor der. Flere av tunerene var harde og trege og bør kanskje byttes eller ordnes. Er ikke superbegeistret for broen, men denne type bro var vel vanlig på japanske gitarer fra samme tidsrom. Ser ikke spesielt bra ut og føler at strengene ikke ligger helt optimalt. Burde være en smal sak å bytte?

Alle elektronikk virker utmerket. Ingen skurring eller tull. Koblet til forsterker låter gitaren veldig, veldig bra. Klar og fin lyd og god kontroll over vreng med volumkontrollen. Faktisk låter gitaren så bra at jeg mistenker at pickupene har blitt byttet på et eller annet tidspunkt. Dette understøttes av at pickup-velgeren er feilmontert. Får bropickup når den står i nakkeposisjon og visa versa.

Eneste "problemet" jeg har funnet er at g-strengen er litt død, dvs. at den klinger ikke like lenge som de andre strengene. Regner med at dette har noe å gjøre med den slitte nøtten og broen. I tillegg er det ganske markante spor i 0-båndet (hvis det heter det. Se fjerde bildet i første post).

Alt i alt er det ingen tvil om at gitaren er verdt prisen jeg betalte (og til og med enda mer ;-) ) Jeg er fornøyd selv om gitaren selv om jeg ikke er så glad i redburst. Hadde foretrukket greenburstvarianten som også finnes.

Har lest en del omtaler av Emperadorgitarer og samtlige er positive så det er grunn til å tro at dette skal være greie gitarer innefor sin prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.