Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptaksprøve Stange VGS Musikk


Polkagrisen

Anbefalte innlegg

Musikken forsvinner sakte men sikkert ut av folk

Tull og tøys. At søkerantallet på musikklinja ved en eller flere videregående skoler har gått ned forteller bare at ungdommen ønsker å gå annet enn musikk, dans og drama. Musikk som fenomen og dets grenseløse bruksmuligheter innenfor all verdens kontekster, både sosialt og på et personlig plan, vil aldri 'gå av moten'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også er svada. Det finnes flere musikkskoler nå enn for 10-15-20 år siden.

En holdning om at musikk skal spilles på fysiske/analoge instrumenter syns jeg også er fjas fra en ende til en annen. At man kan spille et instrument, for eksempel gitar som majoriteten av forumets medlemmer, forteller kun at vedkommende kan spille gitar, ikke han eller hun er musikalsk. En som har holdt på med digital musikkproduksjon i et år kan være hundre ganger mer musikalsk enn en som har spilt gitar i ti år.

Musikalitet har ingen målbare parametre da det ikke finnes noen vedtatte og objektive retningslinjer for å måle slikt. At noe utøves på et instrument fremfor et annen forteller bare at det nettopp utøves på det instrumentet og ikke et annet, og ikke at den er overlegen eller underlegen annen musikk.

Jeg kjenner folk som har drevet med musikk i to-tre år som har laget musikk som - for meg - høres så voksen, moden og autentisk ut at vedkommende like gjerne kunne ha holdt på med musikk i tjue-tredve år.

Husk også at elektronisk musikk er mer enn DJ Tiesto, på samme måte som metal er mer enn Metallica.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.