Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptaksprøve Stange VGS Musikk


Polkagrisen

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke om jeg poster i riktig underforum her, men jeg trenger hjelp til å velge sang som jeg skal spille på opptaksprøve.

Hittil har jeg funnet fire valg, hvorav jeg bare kan ett av de skikkelig. Disse er

Machine Head- Darkness Within

Machine Head- Wolves

Pantera- Cemetary Gates

Dream Theater- A Rite of Passage.

I tillegg har jeg et safecard i Master of Puppets.

Opptaksprøva er Onsdag 9. April, så jeg har ikke all verdens tid til å lære meg noe, men kom med forslag alikevel! Eneste kravet er at den skal være i mellom 5-10 minutter lang, og være innenfor sjangeren Hard Rock/Heavy Metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den tekniske biten kan du slappe av litt på, alle sangene du har skissert der har et godt teknisk nivå. Tror ikke en opptakskomité vil rynke på nesa av noen av låtene.

Jeg er enig med Castor, velg noe du kan godt. Det er alltid bedre å spille et stykke der du kan stå inne for hver eneste tone, enn å kunne lire av seg en sang fra A til Å i sånn ålreit stil.

Konservatorier og universitet har lister over stykker de ikke vil høre på opptaksprøver. Dersom du ikke har blitt presentert med noe slikt, så er det knekkende likegyldig hva du velger - så lenge det presenterer hvem du er som gitarist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cemetary gates må vel være fin å spille siden den har partier der du må vise at

du har en bra vibrato og god "feel"

Tror det er viktigere enn at du kan spille teknisk vanskelige ting som ikke nødvendigvis sier så mye

om hvordan du musiserer for å bruke et fint utrykk :)

Har noen gitarelever som går musikklinja på Stange men vet ikke hva de spilte på prøven.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spill noe du kan skikkelig. Spiller du det bra er det irrelevant hvor teknisk det er.

Når det er sagt har det aldri skadet noen å vise litt bredde, noe låtutvalget ditt ikke akkurat oser av.

Og ikke sluntre unna på teoribiten, mitt inntrykk er at det er flere som felles der enn på selve spillinga.

Endret av stromstans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er ikke den tekniske delen de ser etter. Musikklinja er ikk ute etter den som kan spille mest teknisk og fantastisk. Husker når jeg var på opptaksprøve spilte noe teknisk tull jeg hadde laget selv, når jeg var ferdig så fikk jeg spørsmål om jeg kunne spille en 12 takter blues.. og jeg kom da inn. Så tror det er viktigere at du viser forståelse over det du gjør og heller spille bra enn å kjøre på med det vanskelugste du vet. Hør på hva de andre sier her. Spill noe du kan godt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.