Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickupbytte, trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Driver å skal flytte et emg zw sett fra en les paul til en ibanez, å jeg vil KUN ha en volumpot, å på les paulen er det 2 tone å 2 volum, hvordan gjør jeg om dette uten for mye styr? Har btw kun delene fra zw settet fra les paulen, skal bare flytte over og få kun en volumpot. Sitter med dette nå sp et kjapt svar hadde vært kung!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være verre enn å koble hver av kablene fra pickupene til hver side av volumpoten, en på de to helt venstre og en på to helt høyre og så kablen til output på de to i midten.

Edit: for å få strøm bruker du enten den store kobilingbuss´en som følger med og kobler alt av strøm via den, eller om det følger med ZW-settet bruker du en av de små røde strøm-buss´ene og kobler all strøm via den.

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zw-settet. Altså to pickups. Du sier KUN EN VOLUMKONTROLL. Skal du ikke ha switch for å velge mellom dem? Scyth, koble hver pickup på hver side av volumpoten?????? NOT! Hva er de to til høyre, hva er de to til venstre og hva er de to i midten på en volumpot? Bare rot hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zw-settet. Altså to pickups. Du sier KUN EN VOLUMKONTROLL. Skal du ikke ha switch for å velge mellom dem? Scyth, koble hver pickup på hver side av volumpoten?????? NOT! Hva er de to til høyre, hva er de to til venstre og hva er de to i midten på en volumpot? Bare rot hele tråden.

Hvorfor han ikke vil ha en switch får være opp til trådstarter å svare på, om han vil ha begge pickupene på til en hver tid må det få være hans preferanse uten at noen skal si at det er feil. Men vil man ha to pickups og en volumpot med EMG solderless så er dette måten å gjøre det på.

På en EMG volumpot som er solderless er de to ytterste terminalene på hver side identiske til hverandre og begge kommer ut på de to midterste. Derfor hvis man kobler en pickup på hver side kommer signalet fra begge ut på de to midtre terminalene som videre går direkte til output jack`en. De to identiske terminalene er ikke i hovedsak ment til å koble to pickups, men det går ann.

Rent teknisk er volumpoten på en solderless pot slik:

- Pin 1 og 2 er input/output for CW

- Pin 3 og 4 er input/output for W

- Pin 5 og 6 er duplikater av 1 og 2 , CW

- Pin 2, 4 og 6 er koblet direkte til jord, CCW

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir switch og jo, blir 3-veis fra les paulen der som tonepoten var før.

Med switch kobler du i så fall bare alt via hovedbuss`en.

Output fra buss`en kobler du inn på en av CW-terminalene (en av sidene) på volum og ut til jack kobler du fra W-terminalen (midten), selv om du egentlig kan koble inn/ut fra alle terminalene som du selv ønsker. Alle tre terminalene er in/out så du kan også koble output fra buss`en inn på W og ut til jack´en fra en av CW-terminalene, eller inn på volume på en CW og fra den andre CW-terminalen. Men førstnevnte er den "korrekte" måten, men du kan egentlig ikke gjøre feil her. Meningen er at to av de tre terminalene er tenkt til å være in/out mens den siste er ment som en "send" for å koble til en tonepot eller seriekoble, men alle terminalene på volumpoten er in/out.

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ferdig nå og har testet alt, alt funker nesten som det skal, problemet er at det er så å si ikke no lyd fra bridgepickupen, det er lyd der, men signalet er veldig svakt, neckpickup funker som det skal. Men det er en fæl knitring å masse lyd når jeg fikler litt med gitarkabelen, hva kan være årsaken til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ferdig nå og har testet alt, alt funker nesten som det skal, problemet er at det er så å si ikke no lyd fra bridgepickupen, det er lyd der, men signalet er veldig svakt, neckpickup funker som det skal. Men det er en fæl knitring å masse lyd når jeg fikler litt med gitarkabelen, hva kan være årsaken til dette?

Først så tror jeg det er greit å bare finne ut at alt er koblet rett..har tilfeldigvis en gitar med akkurat samme konfigurasjon så har laget et lite som som du kan se på for å se om du har koblet noe feil.

En gjetning kan være at du har en dårlig kontakt i switchen som vil forklare hvorfor bridge pickupen ikke virker. Knitringen er som regel en feil i jordkretsen, f.eks at du med feil at satt en av kontaktene inn feil vei (jord på signal og omvendt)..ville først sjekket kontakten ut fra volumpoten.

post-1945-0-99975100-1396138148_thumb.jp

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så tror jeg det er greit å bare finne ut at alt er koblet rett..har tilfeldigvis en gitar med akkurat samme konfigurasjon så har laget et lite som som du kan se på for å se om du har koblet noe feil.

En gjetning kan være at du har en dårlig kontakt i switchen som vil forklare hvorfor bridge pickupen ikke virker. Knitringen er som regel en feil i jordkretsen, f.eks at du med feil at satt en av kontaktene inn feil vei (jord på signal og omvendt)..ville først sjekket kontakten ut fra volumpoten.

hadde visst koblet litt annerledes enn det du har der, koblet om til slik du har det der, men da forsvant alt signal.

edit: fikk lyd, hadde snudd ene koblingen, men, jeg får fortsatt bare et veldig svakt signal fra brigdepickup, koblingen mellom switch og bussen ser fin ut.

Endret av Dead Theory
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde visst koblet litt annerledes enn det du har der, koblet om til slik du har det der, men da forsvant alt signal.

edit: fikk lyd, hadde snudd ene koblingen, men, jeg får fortsatt bare et veldig svakt signal fra brigdepickup, koblingen mellom switch og bussen ser fin ut.

Hva med ut ifra selve pickupen? hvis du har snudd den så blir det lite lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.